PDA

Bekijk de volledige versie : De balans na Zuckerbergs hoorzitting: "We weten nog altijd niet hoe Facebook werkt"


alec.s*huermans
12th April 2018, 21:38
De balans na Zuckerbergs hoorzitting: "We weten nog altijd niet hoe Facebook werkt"
Gisteren getuigde Facebook-topman Mark Zuckerberg in de Amerikaanse Senaat over het dataschandaal dat al weken de publieke gemoederen beroert. Opmerkelijk: enkele senatoren leken eigenlijk amper te snappen wat Facebook is.

"Hoe verdient Facebook eigenlijk geld? Gebruikers betalen toch niet voor de service?" Zelfs Zuckerberg moest er even om lachen. Het was senator Orrin Hatch die de vraag stelde, en het antwoord erop was bondig: "We tonen advertenties, senator."

Brian Schatz vroeg dan weer of Facebook kon meekijken als hij een "e-mail" stuurde via WhatsApp. Om maar te zeggen: al bij al kwam de Facebook-baas zonder veel kleerscheuren uit de hoorzitting. De senatoren – in totaal 44 – kregen elk 5 minuten om Zuckerberg het vuur aan de schenen te leggen.

Tijd verspild
Maar dat vuur bleek bij velen toch maar een klein vlammetje te zijn. "Er is veel tijd verspild met vragen die je gewoon kunt googelen", schrijft technologiewebsite The Verge. "Op diepgaandere vragen over hoe Facebook data die het verzamelt, gebruikt, kwam er dan weer geen bevredigend antwoord."

Bloomberg omschrijft het zo: "Mark Zuckerberg kan eigenlijk opgelucht ademhalen. Hij had zich voorbereid op veel moeilijkere vragen dan de vragen die hij uiteindelijk heeft gekregen." Zo blijkt uit notities van Zuckerbergs voorbereiding, die The Associated Press kon bekijken, dat de CEO eerder vragen als "Zal u ontslag nemen als topman van Facebook?" had verwacht.


Systeem
"De senatoren en de oprichter van Facebook spraken verschillende talen, en er was geen simultane vertaling", omschrijft The Washington Post het schouwspel. "Het Congres kán Facebook niet reguleren, want de wetgevers snappen niet hoe het socialemediaplatform werkt."

"Ze hadden dan ook geen boodschap aan de excuses van Zuckerberg", schrijft Wired. "Die verkondigt hij al jaren. De wetgevers wilden gewoon weten hoe Facebook werkt en wat het met de data van zijn gebruikers doet, iets waar die gebruikers van het socialemediaplatform ook recht op hebben."


THE GUARDIAN
Ook de Congresleden zitten vast in het systeem dat Facebook gecreëerd heeft, besluit The Guardian na de hoorzitting. "Hoeveel kritiek politici ook mogen hebben op Facebook, ook zij zitten even vast in het systeem als alle andere gebruikers. Facebook heeft nog steeds veel macht."

"Uiteindelijk was het meest interessante aspect nog Zuckerbergs kijk op zijn eigen privacy. Hij zei meerdere keren dat hij en zijn familie zelf Facebook gebruiken – waarmee klaarblijkelijk moest bewezen worden dat Facebook veilig is."

Maar die strategie leek toch even te wankelen toen senator Dick Durbin vroeg: "Zou u ons vertellen in welk hotel u afgelopen nacht hebt geslapen?" Na even aarzelen antwoordde Zuckerbergs van niet. "Dat is volgens mij waar het allemaal om draait", besloot Durbin.

Het kon het aandeel van Facebook duidelijk niet deren. Integendeel: het schoot tijdens de hoorzitting van Zuckerberg zelfs de hoogte in. Vandaag verschijnt de Facebook-topman voor het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden waar de commissies van Energie- en Handel hem op de rooster zullen leggen.

Datum: 11 april
Bron: De morgen
https://www.demorgen.be/technologie/de-balans-na-zuckerbergs-hoorzitting-we-weten-nog-altijd-niet-hoe-facebook-werkt-b5cea9c2/
Eigen mening:
Over dit artikel heb ik 2 meningen, 1 de inhoud van het artikel is gewoonweg lachwekkend. Er is een hoorzitting maar de mensen die moeten verhoren weten nog niet eens wat Facebook is of hoe het werkt.
Ik vind dat ze zich op zen minst een beetje haden kunnen informeren over dit gegeven.
2 langst de ene kant vind ik dat Facebook niets misdoet met gegevens te verkopen. Je geeft hen de toestemming om dit te doen als je een account aanmaakt maar dan vind ik wel dat ze geen gegevens mogen verzamelen van niet Facebook gebruikers. Ik denk dat ook heel veel mensen al weten dat ze door zowel Facebook als Google Overal in de gaten worden gehouden. We leven gewoon in een tijd waar dit 'normaal' is.
Of moet hier verandering in komen?