Jolien.R*ns
12th April 2018, 11:34
Dieselrijders betalen in vergelijking met 2015 zowat dertig procent méér belastingen. Dat berekende VAB. Kiezen voor diesel is enkel nog interessant als je voor een grote wagen kiest, erg veel kilometers rijdt of een bepaalde trekkracht nodig hebt. Dat zegt woordvoerder Maarten Matienko.
De fiscale factuur voor wie met een dieselwagen rijdt, is er de laatste jaren niet goedkoper op geworden. Integendeel, wie nu met diesel rijdt, betaalt gemiddeld 30 procent meer dan in 2015, terwijl benzinerijders juist 5 procent minder betalen.
Overheidsmaatregelen
Dat komt door een aantal overheidsmaatregelen, stelt VAB. In 2012 was er al de hervorming van de inschrijvingstaks. Die houdt sindsdien ook rekening met milieucriteria, waardoor diesel bij de inschrijving duurder is dan benzine. Bovendien kost een dieselwagen sowieso al meer in aanschaf.
De afgelopen drie jaar waren er nog drie andere nieuwigheden die diesel duurder hebben gemaakt. De nieuwe verkeersbelasting die sinds 2016 van kracht is, bezorgt de dieselrijder een meerprijs van 13 tot 22 procent. Dat komt omdat er bij de bepaling van die nieuwe belasting rekening gehouden wordt met de cilinderinhoud van de motor en de CO2-inhoud, beide vaak groter bij diesels. Ook met de brandstofsoort zelf is rekening gehouden in de nieuwe berekening: benzinewagens krijgen een bonus, dieselwagens een malus.
Cliquetsysteem
VAB hield ook rekening met de stapsgewijze gelijkschakeling van de accijnzen op benzine en diesel via het 'cliquetsysteem', waarbij prijsdalingen van diesel voor de helft worden omgezet in accijnsverhogingen. Tegen de zomer moeten de accijnzen volledig gelijk zijn, wat diesels dus duurder maakt dan drie jaar geleden. Benzinerijders blijven hier wel nog altijd meer betalen, omdat het verbruik van benzinemotors hoger ligt dan dat van gelijkwaardige diesels, stipt VAB aan.
Tot slot is er de invoering van de lage emissiezone in Antwerpen en de geplande uitbreidingen van de lage emissiezones in bijvoorbeeld Gent of Mechelen. Het concrete effect daarvan is moeilijk te voorspellen, stelt VAB, maar het zal de dieselwagens op de tweedehandsmarkt wellicht goedkoper maken en de restwaarde voor eigenaars dus doen dalen.
Monovolume of trekvermogen
Een dieselwagen aankopen is nu enkel nog financieel interessant bij grotere wagens als SUV's of monovolumes, omdat de benzinevariant bij dat type voertuig een pak meer verbruikt. Ook wanneer je een bepaald trekvermogen nodig hebt, bijvoorbeeld voor een caravan, is diesel nog voordeliger, besluit VAB-woordvoerder Matienko. Automobilisten die heel wat kilometers afleggen, zijn vaak ook beter af met diesel, al is een wagen op CNG (aardgas) daar ook een optie, op voorwaarde dat er een CNG-tankstation in de buurt is.
Bron: De morgen, 12 april 2018
link: https://www.demorgen.be/binnenland/dieselrijders-betalen-30-procent-meer-belastingen-dan-drie-jaar-geleden-b0d0ee83/
Eigen mening:
Ik begrijp dat de maatschappij op zoek is naar nieuwe inkomsten, omdat ze voor de nieuwe wetgeving en regeltjes minder verdienden aan dieselwagens dan aan benzinewagens. Over het algemeen is geweten dat een dieselwagen minder verbruikt, dus dat was minder inkomsten aan het tankstation. Hierdoor hebben ze ervoor gekozen om de dieselrijder meer te laten betalen. Zelf vind ik dit echt absurd, want wat moeten grote gezinnen doen? Als zij een benzinewagen aanschaffen moeten ze meer betalen dan bij een dieselwagen, want het verbruik ligt veel hoger bij een monovolume.
Ik vind de nieuwe aanpassing ronduit slecht. Dit heeft niets meer te maken met de vervuiling van het milieu. Wat gaan ze dan bijvoorbeeld doen met de vrachtwagens? Gaan ze hen ook verplichten om met een benzinetank te rijden? Net hetzelfde met lijnbussen? Dat is toch allemaal vervuilend?!
Ergens verwacht ik dat het onmogelijk is om de diesel volledig te verbannen. Er zijn nog te veel voertuigen die hiermee rondrijden en ik denk persoonlijk dat de hele nieuwe regeling de meeste mensen niet afschrikt. Ik denk dat er andere mogelijkheden zijn om het milieu te sparen. Ze kunnen meer inspelen op het carpoolen en het openbaar vervoer goedkoper maken.
De fiscale factuur voor wie met een dieselwagen rijdt, is er de laatste jaren niet goedkoper op geworden. Integendeel, wie nu met diesel rijdt, betaalt gemiddeld 30 procent meer dan in 2015, terwijl benzinerijders juist 5 procent minder betalen.
Overheidsmaatregelen
Dat komt door een aantal overheidsmaatregelen, stelt VAB. In 2012 was er al de hervorming van de inschrijvingstaks. Die houdt sindsdien ook rekening met milieucriteria, waardoor diesel bij de inschrijving duurder is dan benzine. Bovendien kost een dieselwagen sowieso al meer in aanschaf.
De afgelopen drie jaar waren er nog drie andere nieuwigheden die diesel duurder hebben gemaakt. De nieuwe verkeersbelasting die sinds 2016 van kracht is, bezorgt de dieselrijder een meerprijs van 13 tot 22 procent. Dat komt omdat er bij de bepaling van die nieuwe belasting rekening gehouden wordt met de cilinderinhoud van de motor en de CO2-inhoud, beide vaak groter bij diesels. Ook met de brandstofsoort zelf is rekening gehouden in de nieuwe berekening: benzinewagens krijgen een bonus, dieselwagens een malus.
Cliquetsysteem
VAB hield ook rekening met de stapsgewijze gelijkschakeling van de accijnzen op benzine en diesel via het 'cliquetsysteem', waarbij prijsdalingen van diesel voor de helft worden omgezet in accijnsverhogingen. Tegen de zomer moeten de accijnzen volledig gelijk zijn, wat diesels dus duurder maakt dan drie jaar geleden. Benzinerijders blijven hier wel nog altijd meer betalen, omdat het verbruik van benzinemotors hoger ligt dan dat van gelijkwaardige diesels, stipt VAB aan.
Tot slot is er de invoering van de lage emissiezone in Antwerpen en de geplande uitbreidingen van de lage emissiezones in bijvoorbeeld Gent of Mechelen. Het concrete effect daarvan is moeilijk te voorspellen, stelt VAB, maar het zal de dieselwagens op de tweedehandsmarkt wellicht goedkoper maken en de restwaarde voor eigenaars dus doen dalen.
Monovolume of trekvermogen
Een dieselwagen aankopen is nu enkel nog financieel interessant bij grotere wagens als SUV's of monovolumes, omdat de benzinevariant bij dat type voertuig een pak meer verbruikt. Ook wanneer je een bepaald trekvermogen nodig hebt, bijvoorbeeld voor een caravan, is diesel nog voordeliger, besluit VAB-woordvoerder Matienko. Automobilisten die heel wat kilometers afleggen, zijn vaak ook beter af met diesel, al is een wagen op CNG (aardgas) daar ook een optie, op voorwaarde dat er een CNG-tankstation in de buurt is.
Bron: De morgen, 12 april 2018
link: https://www.demorgen.be/binnenland/dieselrijders-betalen-30-procent-meer-belastingen-dan-drie-jaar-geleden-b0d0ee83/
Eigen mening:
Ik begrijp dat de maatschappij op zoek is naar nieuwe inkomsten, omdat ze voor de nieuwe wetgeving en regeltjes minder verdienden aan dieselwagens dan aan benzinewagens. Over het algemeen is geweten dat een dieselwagen minder verbruikt, dus dat was minder inkomsten aan het tankstation. Hierdoor hebben ze ervoor gekozen om de dieselrijder meer te laten betalen. Zelf vind ik dit echt absurd, want wat moeten grote gezinnen doen? Als zij een benzinewagen aanschaffen moeten ze meer betalen dan bij een dieselwagen, want het verbruik ligt veel hoger bij een monovolume.
Ik vind de nieuwe aanpassing ronduit slecht. Dit heeft niets meer te maken met de vervuiling van het milieu. Wat gaan ze dan bijvoorbeeld doen met de vrachtwagens? Gaan ze hen ook verplichten om met een benzinetank te rijden? Net hetzelfde met lijnbussen? Dat is toch allemaal vervuilend?!
Ergens verwacht ik dat het onmogelijk is om de diesel volledig te verbannen. Er zijn nog te veel voertuigen die hiermee rondrijden en ik denk persoonlijk dat de hele nieuwe regeling de meeste mensen niet afschrikt. Ik denk dat er andere mogelijkheden zijn om het milieu te sparen. Ze kunnen meer inspelen op het carpoolen en het openbaar vervoer goedkoper maken.