Ellen.v*nsantvliet
6th April 2018, 11:33
Mobiel bankieren bij Argenta vrijdagochtend weer actief, internetbankieren nog niet
Argenta heeft in de nacht van donderdag op vrijdag een aantal technische interventies kunnen uitvoeren, die vrijdagochtend omstreeks 05.00 uur succesvol afgerond zijn. De mobiele app werkt vrijdagochtend weer, het internetbankieren nog niet. Dat wil Argenta pas overwegen nadat de kantoren opgestart zijn en er voldoende capaciteit blijkt, zo is vernomen van de woordvoerster van de bank.
Argenta kampt al dagen met problemen aan zijn IT-infrastructuur. Als gevolg konden klanten niet internetbankieren en niet mobiel bankieren via de app. De bank geeft ook vrijdag nog voorrang aan het betalingsverkeer en de kantoren. Bedoeling was om internetbankieren donderdagavond weer op te starten, maar de bank zag daar uiteindelijk van af.
Donderdag en donderdagnacht 'hebben wij met 120 ICT'ers verder gewerkt aan de vervanging van het mechanisme voor de uitwisseling van gegevens tussen de twee data centra, dit mechanisme ligt mee aan de basis van de huidige infrastructuurproblemen', meldt Argenta vrijdagochtend. 'Ook vandaag primeren veiligheid en nauwkeurigheid op de snelheid. Om een tijdige opstart van de kantoren en het betalingsverkeer te verzekeren worden ook vandaag de andere kanalen (internetbankieren en de mobiele app) opgestart wanneer de capaciteit het toelaat.'
In een mail aan de klanten liet ceo Marc Lauwers donderdagavond weten dat 'als alle kantoren, het internetbankieren en de app tegelijkertijd actief zijn, de systemen op dit moment nog niet stabiel kunnen functioneren'. De ceo zegt in de mail dat er gewerkt wordt aan een structurele oplossing, die ook uitgebreid getest wordt.
Voor dit weekend voorziet Argenta dat zowel internetbankieren als de mobiele app beschikbaar zullen zijn voor de klanten.
Geen overschrijving via e-mail
Klanten die dringende overschrijvingen moesten uitvoeren, werd gevraagd om alle gegevens op mail te zetten naar het algemene mailadres info@argenta.be met als onderwerp ‘dringende overschrijving’ en verder alle identificatiegegevens, en in een bijlage de gegevens van de - gehandtekende - overschrijving. Experts raden dit aan niet te doen.
Eigen mening: Zulke zaken kunnen natuurlijk voorvallen, maar is enorm lastig voor de klanten van Argenta. Als men een dringende overschrijving moest doen, kon dit niet zomaar. En dit zal voor de klanten wel vervelend geweest zijn. Op zich mogen deze problemen zelden of niet voorvallen zodat de klanten nooit last zullen krijgen met het bankieren. Vanaf ze bepaalde veranderingen willen doen, moeten ze hierop voorbereid zijn, en dit is niet gebeurd. Daarom vind ik dat dit niet mocht gebeuren. Vanaf donderdag waren er al problemen. Voor dit weekend voorziet Argenta dat zowel internetbankieren als de mobiele app beschikbaar zullen zijn voor de klanten. Dit is al een goed teken.
bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180406_03449110
geraadpleegd op: 6/04/2018
Argenta heeft in de nacht van donderdag op vrijdag een aantal technische interventies kunnen uitvoeren, die vrijdagochtend omstreeks 05.00 uur succesvol afgerond zijn. De mobiele app werkt vrijdagochtend weer, het internetbankieren nog niet. Dat wil Argenta pas overwegen nadat de kantoren opgestart zijn en er voldoende capaciteit blijkt, zo is vernomen van de woordvoerster van de bank.
Argenta kampt al dagen met problemen aan zijn IT-infrastructuur. Als gevolg konden klanten niet internetbankieren en niet mobiel bankieren via de app. De bank geeft ook vrijdag nog voorrang aan het betalingsverkeer en de kantoren. Bedoeling was om internetbankieren donderdagavond weer op te starten, maar de bank zag daar uiteindelijk van af.
Donderdag en donderdagnacht 'hebben wij met 120 ICT'ers verder gewerkt aan de vervanging van het mechanisme voor de uitwisseling van gegevens tussen de twee data centra, dit mechanisme ligt mee aan de basis van de huidige infrastructuurproblemen', meldt Argenta vrijdagochtend. 'Ook vandaag primeren veiligheid en nauwkeurigheid op de snelheid. Om een tijdige opstart van de kantoren en het betalingsverkeer te verzekeren worden ook vandaag de andere kanalen (internetbankieren en de mobiele app) opgestart wanneer de capaciteit het toelaat.'
In een mail aan de klanten liet ceo Marc Lauwers donderdagavond weten dat 'als alle kantoren, het internetbankieren en de app tegelijkertijd actief zijn, de systemen op dit moment nog niet stabiel kunnen functioneren'. De ceo zegt in de mail dat er gewerkt wordt aan een structurele oplossing, die ook uitgebreid getest wordt.
Voor dit weekend voorziet Argenta dat zowel internetbankieren als de mobiele app beschikbaar zullen zijn voor de klanten.
Geen overschrijving via e-mail
Klanten die dringende overschrijvingen moesten uitvoeren, werd gevraagd om alle gegevens op mail te zetten naar het algemene mailadres info@argenta.be met als onderwerp ‘dringende overschrijving’ en verder alle identificatiegegevens, en in een bijlage de gegevens van de - gehandtekende - overschrijving. Experts raden dit aan niet te doen.
Eigen mening: Zulke zaken kunnen natuurlijk voorvallen, maar is enorm lastig voor de klanten van Argenta. Als men een dringende overschrijving moest doen, kon dit niet zomaar. En dit zal voor de klanten wel vervelend geweest zijn. Op zich mogen deze problemen zelden of niet voorvallen zodat de klanten nooit last zullen krijgen met het bankieren. Vanaf ze bepaalde veranderingen willen doen, moeten ze hierop voorbereid zijn, en dit is niet gebeurd. Daarom vind ik dat dit niet mocht gebeuren. Vanaf donderdag waren er al problemen. Voor dit weekend voorziet Argenta dat zowel internetbankieren als de mobiele app beschikbaar zullen zijn voor de klanten. Dit is al een goed teken.
bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180406_03449110
geraadpleegd op: 6/04/2018