PDA

Bekijk de volledige versie : Waarom de Ronde van Vlaanderen ei zo na werd gesaboteerd: “We hebben nog meer acties


Stef.L*enaerts
4th April 2018, 15:57
De Ronde Van Vlaanderen stilleggen om aandacht te vragen voor konijnen: het klinkt als een 1 aprilgrap, maar was bittere ernst van een Nederlandse dierenrechtenorganisatie die sponsor Lidl voor schut wilde zetten. Maar vooraleer ze Niki Terpstra de weg konden versperren, werden de activisten opgepakt. “We hebben nog meer acties gepland.” Dat belooft, met de Scheldeprijs vandaag.

Kilometers lang reed Niki Terpstra zondag op solo kop tijdens de Ronde Van Vlaanderen. Die voorsprong was hij bijna kwijt door negen activisten die de wedstrijd wilden saboteren op tien kilometer voor de finish. Leden van de Nederlandse Stichting Konijn In Nood – onder wie vijf Belgen, tussen 23 en 65 jaar – probeerden zich vast te ketenen aan elkaar om zo de weg te versperren.

Ze hadden het niet gemunt op de coureurs, wel op een van de grootste sponsors van Flanders Classics, die de Ronde organiseert. “Al jaren voeren wij campagne tegen Lidl”, zegt woordvoerder Peter Janssen (32). “We strijden tegen het konijnenvlees dat zij verkopen, want daarvoor moeten dieren lijden in fokkerijen. Andere ketens gaan met ons in gesprek hierover, Lidl niet. We hebben al vaker geprotesteerd aan hun winkels, maar naar zo’n evenement kijken miljoenen mensen. Daarom hebben we voor de eerste keer een actie op een van hun evenementen gevoerd.”

Het plan is mislukt: Terpstra is niet op de mensenketting gebotst. “Toen we de weg opgingen, werden we door dronken supporters aangevallen. Uiteindelijk heeft de politie ons van de weg gesleurd.” Tot na het einde van de wedstrijd werden de activisten vastgehouden, bevestigt de politie van Oudenaarde.

Goed voorbereid

Voor buitenstaanders lijkt het misschien een impulsieve actie, ze werd goed voorbereid, zegt Janssen. “Twee keer waren we de locatie al gaan bekijken. Om te zien of die veilig genoeg was. We hadden ook gemeten, om te zien hoeveel mensen we moesten inzetten.”

De supermarktketen zegt dat ze de afgelopen jaren al belangrijke maatregelen heeft genomen voor het dierenwelzijn. “Lidl België was de eerste supermarkt die uitsluitend vlees produceerde van konijnen die in een parksysteem zijn grootgebracht. Dat systeem is beter aangepast aan het natuurlijke gedrag van dieren.” Lidl benadrukt dat de keten van de stichting nooit de vraag kreeg voor een dialoog.

De organisatoren van de Scheldeprijs hopen dat de activisten zich rustig houden. “En anders rekenen we op de ordediensten, zoals bij de Ronde ook het geval was”, zegt voorzitter Piet Desmet.

Bron: Gazet Van Antwerpen - 04/04/2018. Geraadpleegd via https://www.gva.be/cnt/dmf20180403_03444787/activisten-willen-koers-saboteren-om-konijnen-te-redden

Eigen mening: Wat een opmerkelijk artikel! Je kan je bijna niet voorstellen hoe groot het circus zou zijn als de activisten wel in hun actie waren geslaagd. Dat maakt de actie natuurlijk ook wel ijzersterk. Hoewel ik zelf een grote sportfan ben en de Ronde van Vlaanderen ongetwijfeld voor elke wielerfan een groot hoogtepunt is, kan ik hier toch appreciatie voor opbrengen. Dat vind ik zelf enigszins gek, en toch... Mensen mogen in mijn ogen echt nog veel harder op de problematiek binnen de vleesproductie geduid worden. Natuurlijk mogen er, op eender welke manier, nooit mensen in gevaar komen! En dat de supporters meteen ingrepen, dat vind ik op zijn beurt dan ook weer fantastisch.