Brent.T*eys
1st April 2018, 01:28
[SIZE=5]Oplichters proberen munt te slaan uit lage-emissiezones[/SIZE]
De website www.green-zones.eu verkoopt vignetten om met de auto in de Europese lage-emissiezones te mogen rijden. ‘Niet op ingaan. Het gaat om oplichting. In ons land wordt er niet met vignetten gewerkt’, waarschuwt de politie.
Op de betrokken website wordt alles een beetje op een hoopje gegooid. Lage-emissiezones, verboden zones voor vrachtvervoer en noem maar op. De makers van de website is het dan ook helemaal niet te doen om de correcte info, ze willen geld verdienen. Daarom proberen ze nietsvermoedende automobilisten vignetten aan te smeren, die in feite niet bestaan. Toch zeker niet in ons land.
De site bundelt alle Europese LEZ-zones. Voor ons land gaat het om die van Antwerpen en Brussel. En, zo lezen we, binnenkort ook Gent. Maar die informatie is niet officieel en klopt niet, ontdekte RTBf.
In de webwinkel probeert de website valse vignetten aan de man te brengen voor de lage-emissiezones in België en tal van andere Europese steden. Je wordt dan doorgestuurd naar ‘LEZ Belgium’.
‘Sinds 2017 worden er in België in steeds meer steden milieuzones ingevoerd. Deze zones, in België LEZ (Low Emission Zone) genoemd, eisen een voorafgaande registratie van voertuigen en een extra aan te schaffen milieuticket voor oude euroklassen ...’, staat er. Die vignetten kunnen gekocht worden in de webwinkel en worden dan opgestuurd.
Voor ons land staat er nog geen prijs bij de vignetten. Omdat we nog in een overgangsperiode zitten in Brussel waarin nog niet wordt verbaliseerd, klinkt het. In Antwerpen is het vignet wel al verplicht, maar staat er geen prijs.
Gratis registratie voor buitenlanders
‘Er zijn helemaal geen vignetten nodig in Brussel’, zegt Nathalie Guilmin van Brussel Leefmilieu. ‘Wij werken met een systeem van slimme camera’s. Buitenlandse automobilisten moeten zich registreren, maar dat is volledig gratis. Het gaat dus om oplichters.’
Maar ook voor landen waar wel vignetten gebruikt worden, kijkt u best op de officiële websites en zeker niet op www.green-zones.eu. Een Crit’Air, een vignet voor de lage-emissiezones in Franse steden, kost voor een Belg 4,21 EUR, verzendingskosten inbegrepen. Op de omstreden website is dat 29,65 euro. Een Umweltplakette voor Duitsland kost om en bij de 15 euro. Zij vragen er maar liefst 31,90 euro voor.
Brussel Leefmilieu overweegt klacht in te dienen. In Antwerpen was voorlopig niemand bereikbaar voor commentaar.
Bron: De Standaard, 31/03/2018
Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180331_03441007
Mening: Oplichtingspraktijken zoals deze zouden eigenlijk perfect voorkomen kunnen worden door de Vlaamse overheid. Het invoeren van de lage-emissiezones heeft gezorgd voor redelijk wat reactie in België, maar ik heb het gevoel dat er zeer weinig informatie gegeven is over dit onderwerp. De overheid moet bij een beslissing zoals deze, die toch wel wat invloed heeft gehad op een aantal Belgen, ervoor zorgen dat de Belg deftig geïnformeerd is. Er moet duidelijk gecommuniceerd worden welke wagens wel of niet deze zones mogen betreden en welke documentatie er hier al dan niet voor nodig is. Wanneer er geen vignetten nodig zijn, moet dit ook gewoon vermeld worden. Informatie moet niet gewoon beschikbaar staan op één of andere overheidssite. Ze moet naar de mensen gebracht worden.
De website www.green-zones.eu verkoopt vignetten om met de auto in de Europese lage-emissiezones te mogen rijden. ‘Niet op ingaan. Het gaat om oplichting. In ons land wordt er niet met vignetten gewerkt’, waarschuwt de politie.
Op de betrokken website wordt alles een beetje op een hoopje gegooid. Lage-emissiezones, verboden zones voor vrachtvervoer en noem maar op. De makers van de website is het dan ook helemaal niet te doen om de correcte info, ze willen geld verdienen. Daarom proberen ze nietsvermoedende automobilisten vignetten aan te smeren, die in feite niet bestaan. Toch zeker niet in ons land.
De site bundelt alle Europese LEZ-zones. Voor ons land gaat het om die van Antwerpen en Brussel. En, zo lezen we, binnenkort ook Gent. Maar die informatie is niet officieel en klopt niet, ontdekte RTBf.
In de webwinkel probeert de website valse vignetten aan de man te brengen voor de lage-emissiezones in België en tal van andere Europese steden. Je wordt dan doorgestuurd naar ‘LEZ Belgium’.
‘Sinds 2017 worden er in België in steeds meer steden milieuzones ingevoerd. Deze zones, in België LEZ (Low Emission Zone) genoemd, eisen een voorafgaande registratie van voertuigen en een extra aan te schaffen milieuticket voor oude euroklassen ...’, staat er. Die vignetten kunnen gekocht worden in de webwinkel en worden dan opgestuurd.
Voor ons land staat er nog geen prijs bij de vignetten. Omdat we nog in een overgangsperiode zitten in Brussel waarin nog niet wordt verbaliseerd, klinkt het. In Antwerpen is het vignet wel al verplicht, maar staat er geen prijs.
Gratis registratie voor buitenlanders
‘Er zijn helemaal geen vignetten nodig in Brussel’, zegt Nathalie Guilmin van Brussel Leefmilieu. ‘Wij werken met een systeem van slimme camera’s. Buitenlandse automobilisten moeten zich registreren, maar dat is volledig gratis. Het gaat dus om oplichters.’
Maar ook voor landen waar wel vignetten gebruikt worden, kijkt u best op de officiële websites en zeker niet op www.green-zones.eu. Een Crit’Air, een vignet voor de lage-emissiezones in Franse steden, kost voor een Belg 4,21 EUR, verzendingskosten inbegrepen. Op de omstreden website is dat 29,65 euro. Een Umweltplakette voor Duitsland kost om en bij de 15 euro. Zij vragen er maar liefst 31,90 euro voor.
Brussel Leefmilieu overweegt klacht in te dienen. In Antwerpen was voorlopig niemand bereikbaar voor commentaar.
Bron: De Standaard, 31/03/2018
Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180331_03441007
Mening: Oplichtingspraktijken zoals deze zouden eigenlijk perfect voorkomen kunnen worden door de Vlaamse overheid. Het invoeren van de lage-emissiezones heeft gezorgd voor redelijk wat reactie in België, maar ik heb het gevoel dat er zeer weinig informatie gegeven is over dit onderwerp. De overheid moet bij een beslissing zoals deze, die toch wel wat invloed heeft gehad op een aantal Belgen, ervoor zorgen dat de Belg deftig geïnformeerd is. Er moet duidelijk gecommuniceerd worden welke wagens wel of niet deze zones mogen betreden en welke documentatie er hier al dan niet voor nodig is. Wanneer er geen vignetten nodig zijn, moet dit ook gewoon vermeld worden. Informatie moet niet gewoon beschikbaar staan op één of andere overheidssite. Ze moet naar de mensen gebracht worden.