PDA

Bekijk de volledige versie : Coveliers binnen of buiten?


Barst
5th December 2004, 23:06
Hoe moet het nu verder met Hugo Coveliers? Na de voorzitterverkiezing dit weekend binnen de VLD en de uiterst nipte overwinning van gedoodverfd favoriet Bart Somers, rest de partij wellicht niet veel anders dan zich serieus te bezinnen over wat haar de komende tijd te doen staat... Eén van de allerheetste hangijzers hierbij draagt de naam Coveliers. Volgens de partijtop zou hij zich niet loyaal genoeg hebben opgesteld, wat Karel De Gucht alvast de uitspraak ontlokte dat Coveliers uit de partij moest worden gezet. Maar als Coveliers als compaan van succesvol challenger Jean-Marie De Decker (bijna 39% van de stemmen dit weekend) inderdaad op zoveel sympathie kan rekenen, zal men dan nog steeds geneigd zijn om deze lijn aan te houden? Coveliers slaat inmiddels al wild om zich heen en verkondigt onomwonden dat hij eerherstel eist:


Hugo Coveliers eist eerherstel

Hugo Coveliers wil weer fractieleider worden in de senaat.VLD-senator Hugo Coveliers vindt dat hij op basis van het resultaat van de VLD-voorzittersverkiezingen recht heeft op politiek eerherstel. Hij meent dat de partij hem opnieuw fractieledier van de Senaat kan maken. Zo zei hij zondagavond in het VTM-nieuws.

Coveliers stelde dat hij gedurende één jaar gemarginaliseerd werd. Na de voorzittersverkiezingen vindt hij het tijd voor politiek eerherstel. VLD-voorzitter Bart Somers kondigde vandaag aan dat het vernieuwde partijbestuur van woensdag zich zal buigen over het lot van Hugo Coveliers. De senator had de laatste weken zwaar uitgehaald naar de partijtop.

Daarbij ging hij te ver, zo stelden zowel Somers als zijn buddy Jean-Marie Dedecker. Voor minister van Buitenlandse Zaken Karel De Gucht, eerder zelf VLD-voorzitter, hoort Coveliers niet meer thuis bij de VLD. Hij kondigde aan een klacht te zullen indienen bij de statutaire commissie van de partij.

(belga) 05/12/04 20u18

Barst
6th December 2004, 01:25
INTERVIEW MET J.-M. DEDECKER:
,,Ik zal de blauwe trein meer naar rechts doen rijden''


BRUSSEL - ,,Met 38 procent van de leden achter mij kunnen ze me niet meer negeren.'' Een glunderende Jean-Marie Dedecker vond zijn goede uitslag zaterdagavond de legitimatie bij uitstek om een rechtsere koers te eisen voor de VLD.



Geen nederlaag die voor de ex-judocoach zo zoet smaakt als deze. Dat meer dan een derde van de VLD-leden die hun stem uitbrachten, hem als voorzitter wilde, is immers onverhoopt. ,,Mijn doelstelling was dertig procent. Dit resultaat is fantastisch, als je bedenkt wat voor strijd van David tegen Goliath het geweest is. Kijk eens, van al die mandatarissen die mij vanavond feliciteren en kussen, heeft niemand zich achter mij geschaard.''

- Hoe verklaart u uw goede score?

Ik zeg wat er aan de basis van de partij leeft. We moeten eindelijk eens luisteren naar de basis. Na de nederlaag van 13 juni hebben de verliezers aan zelfbediening gedaan bij de regeringsvorming en in de kabinetten, maar de basis bleef verweesd achter. Er is geen katharsis geweest.

- Wat wil u met dit resultaat bereiken?

Wegen met mijn programma: de blauwe trein meer naar rechts doen rijden. Ik denk niet dat ik ooit een kans gemaakt heb om echt voorzitter te worden, maar die rechtsere koers kan ik wel bereiken. Mijn eis voor een ledenreferendum over Vlaams Belang is nu kracht bijgezet. Lees maar eens welke pleidooien Verhofstadt in zijn Burgermanifesten gehouden heeft voor referenda. Dan moet dat ook voor dit thema kunnen.De discussie over het cordon sanitaire, die we bijvoorbeeld op de fractiedagen al gehad hebben, wil ik onverminderd blijven voeren. Ook economisch wil ik een rechtser beleid. Wij zijn een partij van de middenstanders, maar zijn die perceptie kwijt. We hebben de belastingen verlaagd maar niet in de perceptie van de zelfstandigen, want tegelijkertijd moeten die meer sociale bijdragen betalen en hun eigen loon in hun bvba verhogen, waardoor ze de facto meer belastingen moeten betalen.

- Karel De Gucht wil Hugo Coveliers uit de partij laten zetten wegens ,,kwaadaardige'' uitspraken. Gaat u het gewicht dat u met deze score gewonnen heeft, voor Coveliers in de weegschaal leggen?

Wie deze voorzittersverkiezingen verengt tot de affaire-Coveliers, maakt er een karikatuur van. Maar ik sta er in elk geval op dat Hugo in de partij blijft. Hij is een schitterend parlementslid, een goede redenaar en uitstekende jurist, mijn strijdmakker in de Senaat tegen de oppositie, welteverstaan. Hij wil met zijn uitspraken de partij helemaal niet ten gronde richten.

- Ook u bent in de ogen van De Gucht een ,,vrijbuiter''.

Tja, ik denk dat De Gucht mij nog geholpen heeft met zijn uitspraken (brede grijns) . Ik heb natuurlijk geen twee woordvoerders, spin doctors, een chauffeur en schatplichtige mandatarissen.

Het was hard, zeker het onterechte beeld van ,,Bart Somers of de chaos'' dat de partijtop heeft proberen te creëren. Weet iemand dat ik al jaren als zelfstandige 45 medewerkers leid?

- De campagne is zeker tijdens de laatste week zeer hard en bitter gevoerd. Zal dat sporen nalaten?

Ik heb twintig jaar in de topsport geleefd. Daar ben je vandaag God, morgen de duivel. Wees gerust, ik heb een dik vel. Ik kan heel goed met Bart Somers door één deur. Op een persoonlijk postje ben ik niet uit.

- De tweedracht in de VLD kan vergroten.

Dit resultaat hoeft de partij niet te verdelen als we nu eindelijk als volwassenen met elkaar omgaan. Ik heb er vertrouwen in dat Somers meer naar de basis gaat luisteren.


06/12/2004 Isabel Albers

©Copyright De Standaard

Kenny
6th December 2004, 01:26
Ik stem een beetje met een gemengd gevoel.

Enerzijds is het vanzelfsprekend dat Coveliers binnen de partij zijn zegje mag doen, zeker binnen de partij die zich 'de meeste democratische partij van Vlaanderen' noemt. Dat hij daarbij in aanvaring kwam met die 3 groten, dat is iets wat mij niet echt verbaast. Ik ken persoonlijk ook enkele mensen die actief zijn bij de VLD en die zeggen allemaal hetzelfde: het grote probleem is dat het contact met ons, de basis, totaal verloren is.

Dat Coveliers (samen met Dedecker) dat aankaartte en daarmee misschien wel een mep in het gezicht van de top gaf, is geheel terecht. 't Is trouwens niet de eerste keer dat de man gelijk gekregen heeft, denk maar aan het migrantenstemrecht.

Anderzijds had ik liever gehad dat Coveliers bij de VLD zou vertrekken en terug zou keren naar zijn oude roots, de V.U. (zij het dan heden ten dage onder een andere naam). Maar dat heeft dan met andere dingen te maken dan voorgenoemde redenen... ;)

Barst
6th December 2004, 03:33
Ook een 'gemengd gevoel', maar de alternatieven liggen hier iets anders dan in het voorgaande...

Mijn sympathie voor Coveliers tendeert sowieso naar het vriespunt, niet in het minst omdat ik mij nog steeds afvraag wat de man bij de VLD zoekt... M.i. is zijn 'natuurlijke' thuishaven de N-VA, maar misschien schrikt het kartel met de CD&V hem wel af (hoewel hij veel vroeger al lid is geworden van de liberalen). Voor mij ondergraaft dit laatste voor een groot stuk zijn geroemde 'rechtlijnigheid', en ik neem het de man nog altijd bijzonder kwalijk dat hij de zaak van het migrantenstemrecht op afschuwelijk populistische wijze heeft opgeklopt tot welhaast mythische proporties die met de realiteit hoegenaamd geen uitstaans meer hadden:
-de strakke migratiepolitiek van de laatste regeringen heeft nl. geleid tot een welhaast irrelevant doelpubliek
-de snel-Belg-wet had tevoren al van heel deze een non-event gemaakt (overigens klaargestoomd met instemming van diezelfde liberalen... misschien niet met instemming van Coveliers, maar wel degelijk op dat moment een onomkeerbaar 'politiek feit' waar rekening mee gehouden moest worden)
-vooral ook omdat ik Coveliers nauwelijks heb horen zeggen dat heel de zaak alleen betrekking had op gemeenteraads(!)verkiezingen... Juist op lokaal vlak kan dergelijke geste voor integratie inderdaad een wezenlijk verschil uitmaken, alleszins veel meer dan het tegendeel waarbij je zegt: "Je woont hier x-aantal jaren, je constateert dat de stoep voor je deur een gevaar is voor alles en iedereen, maar je krijgt bij het gemeentebestuur 'uiteraard' nul op het rekest want je stem telt toch niet mee...."

Ik stem dus heel pragmatisch 'buiten', omdat ik een versplintering van 'rechts' geen slechte zaak vind en ik dit scenario prefereer boven een 'ruk naar rechts' van gans de VLD... En laat alle figuren die zich bezondigen aan volksverlakkerij en aan het 'Grote Vlaamse Gelijk' maar eigen kleine partijtjes oprichten... Zo hebben ze in de toekomst even weinig consequenties op beleidsniveau als Aboe Jajah... :D

Nu ja, tegelijk hebben de liberalen dit weekend wel voor een stuk 'kleur bekend': om en bij de 38% is klaarblijkelijk voorstander van het opheffen van het cordon... Zal het dan effectief de VLD zijn die als eerste bestuurscoalities zal aangaan met het VB? Ik dacht tot nog toe dat de CD&V kandidaat nummer 1 was hiervoor, maar na dit weekend... Het zal mij zeer zeker benieuwen!

(PS Kenny, ik wacht op je reactie... ;) )

katleen
6th December 2004, 08:21
Mijn sympathie voor Coveliers tendeert sowieso naar het vriespunt, niet in het minst omdat ik mij nog steeds afvraag wat de man bij de VLD zoekt...

Dat vind ik dus ook, waarom blijf je bij een partij die volgens jou helemaal de verkeerde koers vaart! Wat wil je dan bereiken. De VLD is voor de mensen die centrum-rechts, willen stemmen, waarom daar iets aan veranderen. Ik ben een vaste VLD'er en ik kan mij volledig vinden in hun standpunten. Het is een partij die gematigd rechtse uitspraken zal doen. En dat vind ik meer dan genoeg! Waarom dat veranderen en nog rechtser worden. Ik ben blij met hoe het nu is, en als Coveliers zich niet kan vinden in de standpunten van de VLD moet hij ergens anders politieker gaan spelen.
Ik ga hier wel direct aan toevoegen dat ik discussie in de politiek en in de partijen nodig vind om tot een goed beleid te komen, maar Coveliers zit echt niet op zijn plaats!

Kenny
6th December 2004, 19:55
[QUOTE=Barst]het minst omdat ik mij nog steeds afvraag wat de man bij de VLD zoekt... M.i. is zijn 'natuurlijke' thuishaven de N-VA, maar misschien schrikt het kartel met de CD&V hem wel af (hoewel hij veel vroeger al lid is geworden van de liberalen).[/quote]

Wat hij in de VLD zoekt, verbaast mij niet echt. 't Is te zeggen, in de VLD van toen hij overstapte in 91 (?). Wat hij nog blijft zoeken in de VLD van nu, is een andere kwestie. Als we ons die vraag nog hoeven te stellen uiteraard...

't Interesseert mij vooral welk z'n nieuwe thuishaven wordt als hij bij de VLD buiten vliegt (of zelf vertrekt, wie weet). Puur ideologisch zou dat inderdaad de N-VA moeten zijn, vandaar mijn verwijzing naar de VU, maar hier zou uw argument rond het kartel wel toepassing kunnen zijn. Het Vlaams Belang sluit hij zelf uit, maar wat een politieker zegt en doet zijn natuurlijk twee verschillende dingen. Misschien zal het één van de vele liberale splinterpartijtjes worden, alhoewel die wellicht te klein zijn voor een man met de allure van Coveliers. Dat laatste lijkt mij echter toch het meest logisch gezien hij toch wel een zogenaamde 'donkerblauwe' RL&V'er blijft, in de zin van rechts-liberaal & Vlaams. ;)


-de strakke migratiepolitiek van de laatste regeringen heeft nl. geleid tot een welhaast irrelevant doelpubliek

Daar moet ik het toch mee oneens zijn. Coveliers heeft altijd, bij elk debat, gezegd dat het hier daadwerkelijk om een symbooldossier ligt. En of dat nu concreet om een groot of een klein publiek gaat, dat doet niet ter zake, dat is net wat een symbooldossier symbolisch maakt.

Coveliers zag in dat zoiets nu eenmaal gevoelig ligt bij Vlaanderen en dat links dan maar moet wachten en geduldig zijn tot zoiets bij het publiek aanvaard wordt in plaats van de zaken te forceren want dan spat zoiets in je gezicht uit elkaar.

En ik heb me zelf ook ontelbare keren druk gemaakt in die populistische non-argumenten die links altijd naar voren schoof zoals: 'ze betalen belasting dus moeten ze ook kunnen stemmen.' Net alsof je een stem kan kopen... hun belastinggeld wordt besteed aan gezondheidszorg etc. waar zij net evenveel -terecht- voordeel van genieten als wij, maar dat houdt helemaal niet in dat je daarmee ook je recht op stemmen koopt.

Juist op lokaal vlak kan dergelijke geste voor integratie inderdaad een wezenlijk verschil uitmaken

Ja, daar kan ik het in principe niet mee oneens zijn maar het gaat 'm net dat het niet altijd van _ons_ uit moet komen. U heeft waarschijnlijk een punt dat dit de integratie bevordert (soit, toch niet verslechtert) maar vergeet toch niet dat zij zelf al lang stemrecht hadden kunnen hebben als ze zelf de eerste stap hadden gezet, nl. door de Belgische nationaliteit aan te vragen.

Het stoort mij niet in geringe mate dat links het nodig acht om _zelf_ de wetten aan te passen ten voordele van de migranten (en of dat nu migranten zijn of niet, dat doet er niet toe, het gaat om het principe) simpelweg omdat ze zich zelf niet wilden aanpassen.

En dan maar klagen dat het Vlaams Blelang zoveel stemmen haalt. Ik hoop maar dat links beseft dat ze de 'loze' slogan "Wij moeten ons niet aanpassen aan hen maar zij aan ons" zelf voor een stuk hebben waargemaakt.

Ik stem dus heel pragmatisch 'buiten', omdat ik een versplintering van 'rechts' geen slechte zaak vind en ik dit scenario prefereer boven een 'ruk naar rechts' van gans de VLD...

Ik denk dat, met of zonder Coveliers, de VLD sowieso voor een stuk naar rechts zal opschuiven. 't Is van moeten, de ergste soort.

En laat alle figuren die zich bezondigen aan volksverlakkerij en aan het 'Grote Vlaamse Gelijk' maar eigen kleine partijtjes oprichten... Zo hebben ze in de toekomst even weinig consequenties op beleidsniveau als Aboe Jajah... :D

't Zijn inderdaad donkere tijden voor rechts, zeker nu Stevaert blijkbaar de ambitie heeft om links kunstmatig te verenigen, gewoon om een politieke vinger in de pap te houden. Maar dat zal uiteindelijk toch slecht uitdraaien, dus daar kijken we al naar uit. ;-P

Nu ja, tegelijk hebben de liberalen dit weekend wel voor een stuk 'kleur bekend': om en bij de 38% is klaarblijkelijk voorstander van het opheffen van het cordon... Zal het dan effectief de VLD zijn die als eerste bestuurscoalities zal aangaan met het VB? Ik dacht tot nog toe dat de CD&V kandidaat nummer 1 was hiervoor, maar na dit weekend... Het zal mij zeer zeker benieuwen!

Ja, maar anderzijds kan je natuurlijk ook de conclusie trekken dat 50% zeker niet met het VB in zee wil gaan. En ik zie het bij de VLD onder Somers niet direct gebeuren eigenlijk, niet dat ik dat betreur.

Kenny
13th January 2005, 13:43
Coveliers beraadt zich over vertrek uit VLD

VLD-senator Hugo Coveliers zal zich in februari met medestanders beraden over een vertrek uit de VLD. Coveliers vroeg eind vorig jaar bij de VLD-voorzittersverkiezing politiek eerherstel en wilde opnieuw voorzitter worden van de senaatsfractie. Het ziet er echter niet naar uit dat de liberale partijtop op de verzuchtingen van Coveliers zal ingaan. Het liberale enfant terrible beraadt zich binnenkort dan ook over zijn verdere politieke toekomst.

13/01/05 12u16