PDA

Bekijk de volledige versie : Kris Peeters wil dat zomertijd verdwijnt


Evelien.B*lmans
25th March 2018, 11:53
Kris Peeters wil dat zomertijd verdwijnt: “De voordelen wegen niet op tegen de nadelen”

Zondag in de vroege uurtjes is de klok weer een uur vooruitgeschoven, en daar is minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) geen voorstander van. Hij wil dat de zomertijd verdwijnt, omdat de voordelen volgens hem niet opwegen tegen de nadelen.

Volgens minister Peeters heeft de afwisseling tussen zomer- en wintertijd geen overtuigende voordelen, zo schrijft VRT NWS. “De energiebesparing die ermee gepaard zou gaan, is beperkt of zelfs onbestaande”, zo reageert de minister. De nadelen zijn dan weer wel duidelijk zichtbaar, zo legt Peeters uit. “De afwisseling in tijd veroorzaakt heel wat last bij mensen die zich moeten aanpassen én er zijn meer ongevallen.”
In zijn ideale scenario blijft enkel het winteruur overeind. “Anders is er in januari bijvoorbeeld pas licht om 10 uur in de voormiddag”, klinkt het.
Oproep niet gehoord
Nochtans haalde de oproep tot afschaffing van winter- en zomeruur het niet in het Europees Parlement eerder dit jaar. De vraag tot stopzetting van de uurwijziging werd uiteindelijk gewijzigd in een verzoek aan de Commissie om de voor- en nadelen af te wegen op basis van de beschikbare wetenschappelijke input.
LEES OOK. Afschaffing zomertijd haalt het niet, maar Europees Parlement vraagt grondig onderzoek naar uurwijziging

Bron: Het Nieuwsblad 25/03/2018 https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180325_03427993

Eigen mening: Telkens als het uur verzet wordt, komt deze discussie opnieuw naar boven. Er zijn veel mensen die dit systeem willen afschaffen maar toch gebeurt er niets. Ik ben persoonlijk ook voor het afschaffen van het zomer en winter uur. Ik begrijp niet goed waarom dat niet kan, er zijn zoveel landen in de wereld die dit niet hebben maar wij moeten alles weer moeilijker maken dan het is. Vroeger dacht ik hier niet over na, het was gewoon iets wat gebeurde en ik trok er mij niet veel van aan. Toen we acht jaar geleden een uitwisselingsstudente hadden uit de Filipijnen ben ik er pas over beginnen na te denken. Zij kende het verzetten van het uur niet en begreep echt niet hoe dit werkte, ze dacht dat ze een uur later de bus moest nemen en school dus ook een uur later begon. Sindsdien denk ik er ook dieper over na en hoe meer ik erover denk ben ik er meer van overtuigd dat het afgeschaft moet worden.