Inloggen

Bekijk de volledige versie : Samen met 7.999 anderen op cruise


bijlinda
24th March 2018, 04:23
Samen met 7.999 anderen op cruise


De cruisevakantie boomt en de komende jaren zal ze nog veel harder boomen. Eind maart komt ’s werelds grootste passagiersschip, Symphony of the Seas, in de vaart. Het gevaarte kan tot 8.000 passagiers vervoeren.


Het cruisetoerisme heeft een nieuw paradepaardje. Het passagiersschip Symphony of the Seas, dat eind maart in de vaart wordt genomen, staat symbool voor de toekomst van de cruisevakantie. Een toekomst die trekjes van massatoerisme vertoont. Inclusief groeipijnen, zoals de overrompeling van grote toeristische trekpleisters.

23 bars, 17 restaurants, vier zwembaden en een waterpretpark voor de jeugd, een joggingparcours, een paar klimmuren, een schaatspiste en een volwaardig basketbalterrein. Het is maar een greep van wat er te beleven is aan boord van het nieuwe reusachtige passagiersschip dat momenteel in de Franse havenstad Saint-Nazaire klaargestoomd wordt voor zijn allereerste reis.

Met dat aanbod breekt de Symphony of the Seas ook meteen met het klassieke beeld van cruiseschepen en de passagiers aan boord.


Europeanen ontdekken cruisen

Tot een paar jaar geleden werden cruiseschepen vooral gezien als varende hotels voor (Amerikaanse) toeristen op leeftijd in de Caraïbische Zee, vertelt toerismespecialist Jan Peeters. Dat beeld moet meer en meer bijgesteld worden. Neem de manier waarop de Symphony of the Seas op de kaart gezet wordt voor vakantiegangers. Het schip wordt gepresenteerd als een verzameling van themaparken, om in te spelen op de uiteenlopende interesse van de vakantiegangers van alle leeftijden. ‘Vandaag worden cruiseschepen zelfs meer en meer uitgespeeld als varende vakantiebestemmingen. Voor alle leeftijden en voor heel uiteenlopende vormen van op vakantie gaan.’

Het lijkt er bovendien op dat Royal Caribbean, de Amerikaanse eigenaar van het grootste passagiersschip, nog een extra statement wil maken. De Verenigde Staten zijn de bakermat van het cruisetoerisme en ruim de helft van alle vakantiegangers die gaan cruisen, hebben de Amerikaanse nationaliteit. Maar het eerste zomerseizoen van de Symphony of the Seas zal zich volledig afspelen in Europa. Barcelona fungeert als thuishaven. En tot oktober pendelt het schip tussen een resem steden waaronder Marseille, Rome en Napels.

Het toont volgens Jan Peeters aan dat het cruisetoerisme heel snel aan het veranderen is. Europeanen hebben cruisen ontdekt. En nu zijn ook de Aziaten – en in het bijzonder de Chinezen en Japanners – aan de beurt.


Op cruise naar Antarctica

Een andere opvallende vaststelling: de voorbije vier jaar zijn de cruisetoeristen in een snel ritme aan het verjongen. Dat valt samen met grote veranderingen in het cruiseaanbod. Dat wordt almaar gevarieerder. Behalve de klassieke rondvaarten op zee zijn ook riviertrips en expedities populair aan het worden. Daarbij worden zeer exotische bestemmingen niet geschuwd. Zo kan je de Rijn of de Donau afvaren, maar ook de Mekong in Zuidoost-Azië. En ook een exclusieve tocht naar Antarctica met een expeditieschip behoort als tot het cruiseaanbod. In 2019 zal er zelfs zo’n splinternieuw cruiseschip voor poolreizen in Antwerpen gedoopt worden, weet Peeters.


Boot vol heavymetalfans

Een andere vernieuwing zijn de themacruises. Waarbij bijvoorbeeld fans van heavymetalmuziek inschepen voor een heavymetalcruise. Volgens Peeters getroosten de cruiseorganisatoren zich ook veel moeite om een aanbod voor eenieders beurs te hebben. In een poging om af te geraken van de stempel dat een cruise vooral weggelegd is voor wie er wat geld tegenaan kan gooien.

Het staat volgens Peeters als een paal boven water dat het cruisetoerisme de komende jaren een groeiversnelling tegemoet gaat. Temeer omdat cruisemaatschappijen aan de lopende band nieuwe schepen laten bouwen. Alleen al dit jaar komen er dertien nieuwe exemplaren in de vaart. Dat is een recordaantal. Tussen 2018 en 2020 worden er niet minder dan 38 nieuwe cruiseschepen in de vaart genomen. Samen zijn die goed voor een bijkomende capaciteit van bijna 100.000 passagiers.

De verwachting is dat dit jaar wereldwijd 26 miljoen vakantiegangers zullen kiezen voor een cruise. Of ruim 3 procent meer dan vorig jaar. Ter vergelijking: in 1990 werden zo’n 3,7 miljoen overwegend Amerikaanse cruisetoeristen geteld. In 2010 was dat al opgelopen tot 18,5 miljoen.


Toeristische trekpleisters zien ze niet graag komen

Blijft de vraag of iedereen wel even gelukkig is met de snelle groei van het cruisetoerisme. ‘Het valt niet te ontkennen dat we op een kantelmoment zijn aanbeland’, erkent Jan Peeters. ‘Er moet over gewaakt worden dat de duizenden cruisetoeristen niet en masse ongecontroleerd losgelaten worden. In dat geval overspoelen ze in geen tijd populaire toeristische trekpleisters.’
Het resultaat is dat populaire toeristische bestemmingen rond de Middellandse Zee zoals Venetië, Barcelona en Dubrovnik cruisetoeristen minder graag zien komen. Volgens Jan Peeters is de sector van het cruisetoerisme tot het besef gekomen dat er meer aandacht moet worden besteed aan hoe een passage van grote groepen cruisetoeristen in goede banen kan worden geleid.


DS, 23-03-2018 (Pascal Sertyn)