Elle.S*ruyf
19th March 2018, 22:31
Leerlingen met migratieachtergrond in Vlaanderen hinken achterop
Langs de andere kant voelen ze zich wel beter op school
Leerlingen met een migratieachtergrond doen het in Vlaanderen minder goed dan in de rest van Europa. Zij hebben twee keer meer kans dan autochtone kinderen om te falen. Toch voelen ze zich beter op school dan vroeger.
Een nieuw rapport van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) analyseert hoe migrantenkinderen presteren in een klaslokaal. In het rapport nemen de onderzoekers verschillende factoren onder de loep die een invloed hebben op de slaagkansen van deze jongeren, zoals de rol van het onderwijssysteem en de leerkrachten.
Binnen de Europese Unie is het verschil in slaagkans tussen autochtone leerlingen en leerlingen met een migratieachtergrond gemiddeld 22 procent. In Vlaanderen ligt dat verschil een heel stuk hoger, daar spreken we over 30 procent.
Volgens Piet Van Avermaet, directeur van het Steunpunt Diversiteit en Leren, zitten er in Vlaanderen nog te veel fouten in het onderwijssysteem. "Het grote probleem zit bij de doorstroom van anderstalige leerlingen van het basisonderwijs naar het secundair onderwijs. Dat verloopt veel te stroef. In de rest van Europa kunnen ze dit probleem wel oplossen, maar in Vlaanderen lukt dit nog niet."
Structureel probleem
Van Avermaet geeft als mogelijke reden dat we niet grondig durven te hervormen, dat we te braaf zijn op dat vlak. Als we dit probleem willen aanpakken, dan moet er volgens hem op structureel vlak hervormd worden. "Leerkrachten bij Onthaalklas voor Anderstalige Kinderen (OKAN) smeken al jaren om meer professionalisering. Ze vinden zelf dat ze nu veel te weinig opleiding gekregen hebben om de anderstalige leerlingen zo goed mogelijk te helpen", zegt Van Avermaet. "Daarom kunnen ze die leerlingen niet de juiste ondersteuning geven die ze nodig hebben. Het duurt zeven tot negen jaar om een taal goed te beheersen, tijd die de leerkrachten nu meestal niet krijgen. Daar moeten de scholen zich op richten. Vaak wordt het argument aangehaald dat het intelligentieniveau van de migrantenkinderen te laag is, maar dat is voor mij geen excuus. In Nederland hebben ze te maken met een soortgelijke migrantenstroom, maar daar kampen ze niet met dezelfde problemen."
Kinderen van migranten doen het dan misschien niet zo goed in het Belgische onderwijs, maar aan hun motivatie zal het niet liggen. In veel OESO-landen blijken ze gemotiveerder te zijn dan autochtone leerlingen. Dit is zeker het geval in België: leerlingen met een migratieachtergrond zijn in ons land in 30 procent van de gevallen een stuk gemotiveerder. Volgens de onderzoekers is hier een heel simpele verklaring voor: migrantenkinderen zijn snel aangedaan door slechte cijfers en zijn daarom gemotiveerder om het goed te doen. Hoe ze het doen op school, hangt bij hen nauw samen met hoe ze zich voelen, nauwer dan bij autochtone leerlingen.
De leerlingen met een migratieachtergrond voelden zich in ons land in 2015 beter geïntegreerd dan twaalf jaar geleden, wat slechts in een handvol landen het geval is. In het merendeel van de onderzochte landen zien de onderzoekers zelfs een tegenovergestelde tendens. Uit het rapport blijkt dat leerkrachten in België beseffen dat ze een belangrijke rol spelen in het steunen van de geïmmigreerde studenten. Wat toch een beetje in contrast staat met het feit dat ze nog veel training nodig hebben, om hen te stimuleren zonder te stigmatiseren.
In het rapport benadrukken de onderzoekers het belang van het Centrum voor Leerlingenbegeleiding (CLB), dat de nodige ondersteuning geeft aan zowel leerlingen als leerkrachten.
Datum: 19/03/2018
Bron: De Morgen via https://www.demorgen.be/binnenland/leerlingen-met-migratieachtergrond-in-vlaanderen-hinken-achterop-bbfb6181/
Mening: Ik ben het met het rapport eens dat het Centrum voor Leerlingenbegeleiding erg belangrijk is. Zeker in het geval van leerlingen met een migratieachtergrond. De leerlingen worden er individueel begeleid en dat is belangrijk. Ze zitten waarschijnlijk in een ander traject dan de modelleerling en dat vraagt meestal begeleiding.
Ik vind het ook belangrijk dat de ouders mee betrokken worden in dit proces.
Het is noodzakelijk dat de leerlingen met een migratieachtergrond onze taal zo snel mogelijk beheersen want anders geraken ze achterop.
Langs de andere kant voelen ze zich wel beter op school
Leerlingen met een migratieachtergrond doen het in Vlaanderen minder goed dan in de rest van Europa. Zij hebben twee keer meer kans dan autochtone kinderen om te falen. Toch voelen ze zich beter op school dan vroeger.
Een nieuw rapport van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) analyseert hoe migrantenkinderen presteren in een klaslokaal. In het rapport nemen de onderzoekers verschillende factoren onder de loep die een invloed hebben op de slaagkansen van deze jongeren, zoals de rol van het onderwijssysteem en de leerkrachten.
Binnen de Europese Unie is het verschil in slaagkans tussen autochtone leerlingen en leerlingen met een migratieachtergrond gemiddeld 22 procent. In Vlaanderen ligt dat verschil een heel stuk hoger, daar spreken we over 30 procent.
Volgens Piet Van Avermaet, directeur van het Steunpunt Diversiteit en Leren, zitten er in Vlaanderen nog te veel fouten in het onderwijssysteem. "Het grote probleem zit bij de doorstroom van anderstalige leerlingen van het basisonderwijs naar het secundair onderwijs. Dat verloopt veel te stroef. In de rest van Europa kunnen ze dit probleem wel oplossen, maar in Vlaanderen lukt dit nog niet."
Structureel probleem
Van Avermaet geeft als mogelijke reden dat we niet grondig durven te hervormen, dat we te braaf zijn op dat vlak. Als we dit probleem willen aanpakken, dan moet er volgens hem op structureel vlak hervormd worden. "Leerkrachten bij Onthaalklas voor Anderstalige Kinderen (OKAN) smeken al jaren om meer professionalisering. Ze vinden zelf dat ze nu veel te weinig opleiding gekregen hebben om de anderstalige leerlingen zo goed mogelijk te helpen", zegt Van Avermaet. "Daarom kunnen ze die leerlingen niet de juiste ondersteuning geven die ze nodig hebben. Het duurt zeven tot negen jaar om een taal goed te beheersen, tijd die de leerkrachten nu meestal niet krijgen. Daar moeten de scholen zich op richten. Vaak wordt het argument aangehaald dat het intelligentieniveau van de migrantenkinderen te laag is, maar dat is voor mij geen excuus. In Nederland hebben ze te maken met een soortgelijke migrantenstroom, maar daar kampen ze niet met dezelfde problemen."
Kinderen van migranten doen het dan misschien niet zo goed in het Belgische onderwijs, maar aan hun motivatie zal het niet liggen. In veel OESO-landen blijken ze gemotiveerder te zijn dan autochtone leerlingen. Dit is zeker het geval in België: leerlingen met een migratieachtergrond zijn in ons land in 30 procent van de gevallen een stuk gemotiveerder. Volgens de onderzoekers is hier een heel simpele verklaring voor: migrantenkinderen zijn snel aangedaan door slechte cijfers en zijn daarom gemotiveerder om het goed te doen. Hoe ze het doen op school, hangt bij hen nauw samen met hoe ze zich voelen, nauwer dan bij autochtone leerlingen.
De leerlingen met een migratieachtergrond voelden zich in ons land in 2015 beter geïntegreerd dan twaalf jaar geleden, wat slechts in een handvol landen het geval is. In het merendeel van de onderzochte landen zien de onderzoekers zelfs een tegenovergestelde tendens. Uit het rapport blijkt dat leerkrachten in België beseffen dat ze een belangrijke rol spelen in het steunen van de geïmmigreerde studenten. Wat toch een beetje in contrast staat met het feit dat ze nog veel training nodig hebben, om hen te stimuleren zonder te stigmatiseren.
In het rapport benadrukken de onderzoekers het belang van het Centrum voor Leerlingenbegeleiding (CLB), dat de nodige ondersteuning geeft aan zowel leerlingen als leerkrachten.
Datum: 19/03/2018
Bron: De Morgen via https://www.demorgen.be/binnenland/leerlingen-met-migratieachtergrond-in-vlaanderen-hinken-achterop-bbfb6181/
Mening: Ik ben het met het rapport eens dat het Centrum voor Leerlingenbegeleiding erg belangrijk is. Zeker in het geval van leerlingen met een migratieachtergrond. De leerlingen worden er individueel begeleid en dat is belangrijk. Ze zitten waarschijnlijk in een ander traject dan de modelleerling en dat vraagt meestal begeleiding.
Ik vind het ook belangrijk dat de ouders mee betrokken worden in dit proces.
Het is noodzakelijk dat de leerlingen met een migratieachtergrond onze taal zo snel mogelijk beheersen want anders geraken ze achterop.