PDA

Bekijk de volledige versie : Voetbalbond zet samenwerking met omstreden rapper Damso stop, er komt geen WK-lied


Stef.L*enaerts
9th March 2018, 11:55
Na alle heisa die de afgelopen dagen is ontstaan, heeft de KBVB dan toch de samenwerking met rapper Damso opgezegd voor het maken van het WK-lied. Dat bevestigde de voetbalbond donderdagnacht in een persbericht. Er was zware weerstand ontstaan tegen de keuze van de artiest bij de Vrouwenraad, de sponsors van de Rode Duivels en ook binnen de gelederen van de voetbalbond zelf. Zijn teksten zouden te vrouwonvriendelijk zijn.

Donderdagnacht raakte bekend dat de Koninklijke Belgische Voetbalbond (KBVB) dan toch heeft beslist de samenwerking met de rapper stop te zetten. “Jammer genoeg impliceert dit dat er geen officieel WK-lied zal komen”, klonk het in een persbericht.

“De KBVB ziet af van haar keuze voor Damso als schrijver van het officiële WK-lied voor de Rode Duivels in Rusland. We betreuren ten zeerste de maatschappelijke controverse die de afgelopen dagen is ontstaan. Die controverse staat haaks op alles waarvoor we als KBVB willen staan en leidt de aandacht af van alle waarden die we hoog in het vaandel dragen. Daarom hebben we, in onderling overleg, besloten de samenwerking met Damso te beëindigen.”

De voetbalbond verontschuldigt zich ook aan wie zich beledigd voelt naar aanleiding van de keuze voor Damso. “De KBVB vertegenwoordigt zowat alle geledingen binnen onze samenleving. Mannen en vrouwen. Jongeren en senioren. Autochtoon en allochtoon. We zijn er als KBVB immers rotsvast van overtuigd dat voetbal de kracht heeft om mensen te inspireren en te verbinden. Voetbal in het algemeen en de Rode Duivels in het bijzonder horen samenhorigheid en verbondenheid uit te stralen. Ook respect, integriteit en antidiscriminatie zijn voor de KBVB de hoogste prioriteit.”

Tot slot neemt de KBVB de volledige verantwoordelijkheid op voor de controverse en commotie die ontstaan is. “We nemen dit zeker mee als een belangrijke en waardevolle les voor de toekomst en als een aanmoediging om onze positieve waarden met nog meer overtuiging uit te dragen.”

Het begon bij de Vrouwenraad

Damso was de afgelopen dagen zwaar onder vuur komen te liggen. De keuze van de KBVB voor de Brusselse rapper schoot bij de Vrouwenraad in het verkeerde keelgat, omdat de teksten van Damso te vrouwonvriendelijk zouden zijn. De raad startte een campagne tegen het lied en riep sponsors op “hun verantwoordelijkheid te nemen”.

Naar aanleiding van de open brief van de Vrouwenraad wilden de sponsors van de Rode Duivels -zoals ING, AB InBev, Coca Cola en Proximus- rond de tafel gaan zitten met de voetbalbondover de kwestie. De KBVB liet woensdag nog weten zo snel mogelijk alle sponsors uit te zullen nodigen om hen de song te laten beluisteren en hen - opnieuw - het proces uit te leggen dat tot deze keuze heeft geleid.

Onenigheid binnen bond

Eerder op de dag bleek bovendien binnen de KBVB zelf de nodige onenigheid te bestaan over Damso. “Als lid van de raad van bestuur van de KBVB neem ik formeel afstand van de beslissing van het management in verband met de zaak Damso en wens ik dat de raad van bestuur een ander standpunt deelt”, tweette Joseph Allijns vandaag.

“Dat was een beslissing van het management, maar de Raad van Bestuur is er te laat opgesprongen”, vertelt het lid van de raad van bestuur aan de redactie van Het Nieuwsblad. “Ik heb hen vandaag dan ook laten weten dat ik officieel afstand neem van die beslissing. Ik vermoed dat anderen nu gauw zullen volgen.”

“De commotie is te groot geworden”, klinkt het verder. “Als grootste bond van België moet je dan een andere keuze durven maken.”

Vrouwenraad: “Keiblij”

De Vrouwenraad reageert vrijdagochtend “keiblij”. “We zijn uiteraard tevreden dat we een breed maatschappelijk debat rond seksisme op gang hebben gebracht en dat ons standpunt breed maatschappelijk gedragen werd”, aldus Magda De Meyer.

“We zijn heel blij dat Dominique Leroy als eerste van de sponsors openlijk afstand nam van de rapper. Het is wel typerend dat een vrouwelijke ceo het voortouw neemt”, benadrukt De Meyer. Ze is ook tevreden dat alle sponsors onmiddellijk hebben gereageerd op de oproep van de Vrouwenraad en bereid waren om over het probleem te praten.

De Vrouwenraad juicht het toe dat de Voetbalbond antiracisme en diversiteit hoog in het vaandel voert en hoopt nu dat de bond ook antiseksisme als waarde zal uitdragen.

Ook de Franstalige Vrouwenraad heeft vrijdagochtend de beslissing van de Voetbalbond toegejuicht. “Dit is een stap vooruit in het kader van de verdediging van de waarden rond de gelijkheid van de seksen”, luidt het.

Bron: Het Nieuwsblad - 09/03/2018. Geraadpleegd via https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180308_03397562

Eigen mening: Bezweken onder de te hoge druk of een discussie die zich al van in het begin opdrong? Het doet er eigenlijk niet toe. Deze beslissing verdient sowieso een paar respectpunten en een duim naar boven toe. Let op, ik pleit voor enige voorzichtigheid: het gaat namelijk om wat Damso in zijn liedjes naar voor brengt. Uiteraard moeten we ook daar waakzaam zijn, maar geef toe... een vet vieze liedtekst of vet vieze praat daarbuiten, het is een totaal andere discussie. Kijk naar Boef: wat die jongen (ik vermijd bewust de term 'man') voor die befaamde, ranzige uitspraak op het podium zong of zei, het deed er niet toe. Dat is artiest zijn. Dat is performance. Die grens ligt op een totaal ander niveau. Dat neemt echter niet weg dat ik toejuich hoe de Vrouwenraad hier de waakzaamheid toonde. Onterecht zeg je? Luister dan toch maar eens goed naar Damso's songteksten... Ja, dat is muziek. Ja, dat is vrijheid. Maar ja, die oproer was terecht. Daar kan je niet omheen. Lees daarbij vooral ook hoe de KBVB formuleert waar ze wel voor staan. Heerlijk. Punt gemaakt. Amen.