Caitlin.P*oost
8th March 2018, 10:03
Kansrijke ouders samen naar concentratieschool
8/3/2018 om 05:01 door Eveline Vergauwen. De Standaard
Wie als kansrijke ouder zijn kind wil inschrijven in een concentratieschool, heeft geen garantie dat dat lukt. Minister Crevits wil daar iets aan doen.
'Het is om te huilen als we na al onze inspanningen om kansrijke ouders te laten kennismaken met een buurtschool zien dat ze geen plaats te pakken krijgen.’ Michel Albertijn heeft als voorzitter van de vzw School In Zicht veel ervaring met concentratiescholen. ‘Vaak zijn het erg goede scholen, met een honderd procent kansarme populatie, die door kans*rijke ouders niet meteen erkend worden als een valabele keuze voor hun kind. Via School in Zicht laten we kansrijke ouders de scholen in hun buurt in groep bezoeken. We willen dat de scholen de buurt beter vertegenwoordigen. Vaak overtuigen we zo jaarlijks drie, vier of vijf ouders om zich in te schrijven. Het is voor die ouders vooral belangrijk dat de kinderen niet alleen zijn.’
Maar soms loopt het toch mis. Een groepje ouders kiest bewust voor een school in de buurt, maar niet iedereen raakt ingeschreven. ‘In steden met een centraal aanmeldingssysteem en te weinig *capaciteit zien we dat soms gebeuren’, zegt Albertijn.
Door allerlei parameters in de lokale aanmeldingssystemen – voorkeurschool, afstand – en de manier waarop dubbele contingentering is uitgewerkt (systeem om de sociale mix te bevorderen, red.) komen kansrijke ouders toch niet in concentratiescholen terecht. ‘In sommige scholen in Antwerpen-Noord, bijvoorbeeld, zijn nauwelijks plaatsen voor kansrijke ouders.’
Ouders hebben dus geen garantie dat hun kind samen met andere kansrijke *kinderen ingeschreven zal worden. Dat schrikt af.
De Vlaamse minister van Onderwijs, Hilde Crevits (CD&V), liet vorige week al verstaan dat ze afwil van de verplichte dubbele contingentering. Het Vlaams Parlement begint vandaag met de onderhandelingen over een nieuw inschrijvingsdecreet. De meerderheid is het erover eens om een centraal aanmeldingssysteem op te zetten, met behoud van vrijheid voor lokale prioriteiten. Er komt ook één inschrijvings*datum. De grootste vraag : wat na de dubbele contingentering? Hoe moet het parlement segregatie in het onderwijs bestrijden?
Kansarme winnaars
Kansrijke ouders samen – bijvoorbeeld in groepjes van vijf – naar een concentratieschool laten gaan, is een van de zaken die Crevits (CD&V) nu mogelijk wil maken via het inschrijvingsdecreet. School in Zicht juicht dat toe. Nemen kansrijke ouders dan geen plekken in van kansarme ouders? ‘Als er te weinig plaatsen zijn, zal er altijd verdringing zijn’, legt Albertijn uit. ‘Maar als kansrijke ouders naar concentratiescholen gaan, nemen ze geen andere plaatsen in kansrijke scholen in. De eerste winnaars zullen kansarme kinderen zijn.’
Eigen mening: Ik vind het een goed idee dat men meer gaat mixen tussen kansrijke en kansarme kinderen. Zo wordt volgens mij het niveau opgekrikt. Dat men in groep ouders wil laten kennismaken met de buurtschool is ook positief. Het is een verrijking voor de kinderen om met mensen uit alle klasse om te gaan. De ouders moeten op deze manier ook geen schrik hebben om als enige op een buurtschool te zitten. Ik denk wel dat men het imago van de buurtschool nog moet opkrikken.
8/3/2018 om 05:01 door Eveline Vergauwen. De Standaard
Wie als kansrijke ouder zijn kind wil inschrijven in een concentratieschool, heeft geen garantie dat dat lukt. Minister Crevits wil daar iets aan doen.
'Het is om te huilen als we na al onze inspanningen om kansrijke ouders te laten kennismaken met een buurtschool zien dat ze geen plaats te pakken krijgen.’ Michel Albertijn heeft als voorzitter van de vzw School In Zicht veel ervaring met concentratiescholen. ‘Vaak zijn het erg goede scholen, met een honderd procent kansarme populatie, die door kans*rijke ouders niet meteen erkend worden als een valabele keuze voor hun kind. Via School in Zicht laten we kansrijke ouders de scholen in hun buurt in groep bezoeken. We willen dat de scholen de buurt beter vertegenwoordigen. Vaak overtuigen we zo jaarlijks drie, vier of vijf ouders om zich in te schrijven. Het is voor die ouders vooral belangrijk dat de kinderen niet alleen zijn.’
Maar soms loopt het toch mis. Een groepje ouders kiest bewust voor een school in de buurt, maar niet iedereen raakt ingeschreven. ‘In steden met een centraal aanmeldingssysteem en te weinig *capaciteit zien we dat soms gebeuren’, zegt Albertijn.
Door allerlei parameters in de lokale aanmeldingssystemen – voorkeurschool, afstand – en de manier waarop dubbele contingentering is uitgewerkt (systeem om de sociale mix te bevorderen, red.) komen kansrijke ouders toch niet in concentratiescholen terecht. ‘In sommige scholen in Antwerpen-Noord, bijvoorbeeld, zijn nauwelijks plaatsen voor kansrijke ouders.’
Ouders hebben dus geen garantie dat hun kind samen met andere kansrijke *kinderen ingeschreven zal worden. Dat schrikt af.
De Vlaamse minister van Onderwijs, Hilde Crevits (CD&V), liet vorige week al verstaan dat ze afwil van de verplichte dubbele contingentering. Het Vlaams Parlement begint vandaag met de onderhandelingen over een nieuw inschrijvingsdecreet. De meerderheid is het erover eens om een centraal aanmeldingssysteem op te zetten, met behoud van vrijheid voor lokale prioriteiten. Er komt ook één inschrijvings*datum. De grootste vraag : wat na de dubbele contingentering? Hoe moet het parlement segregatie in het onderwijs bestrijden?
Kansarme winnaars
Kansrijke ouders samen – bijvoorbeeld in groepjes van vijf – naar een concentratieschool laten gaan, is een van de zaken die Crevits (CD&V) nu mogelijk wil maken via het inschrijvingsdecreet. School in Zicht juicht dat toe. Nemen kansrijke ouders dan geen plekken in van kansarme ouders? ‘Als er te weinig plaatsen zijn, zal er altijd verdringing zijn’, legt Albertijn uit. ‘Maar als kansrijke ouders naar concentratiescholen gaan, nemen ze geen andere plaatsen in kansrijke scholen in. De eerste winnaars zullen kansarme kinderen zijn.’
Eigen mening: Ik vind het een goed idee dat men meer gaat mixen tussen kansrijke en kansarme kinderen. Zo wordt volgens mij het niveau opgekrikt. Dat men in groep ouders wil laten kennismaken met de buurtschool is ook positief. Het is een verrijking voor de kinderen om met mensen uit alle klasse om te gaan. De ouders moeten op deze manier ook geen schrik hebben om als enige op een buurtschool te zitten. Ik denk wel dat men het imago van de buurtschool nog moet opkrikken.