Thomas.V*nnuffelen
5th March 2018, 21:16
Een groep Vlaamse volksvertegenwoordigers overweegt in de zomer een dienstreis met het vliegtuig naar Bordeaux om er onder meer te bestuderen hoe de stad omgaat met duurzame mobiliteit. Het plan stuit op verzet.
In juni plannen de leden van de Commissie voor Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering en Stedenbeleid een dienstreis naar het Zuid-Franse Bordeaux, met het vliegtuig. Als eerste punt op de voorlopige agenda: de transformatie van Bordeaux tot leefbare, verkeersarme, duurzame en digitale stad.
Bij enkele commissieleden, die al informatie kregen over mogelijke vluchttijden, stuit het feit dat niet gekozen wordt voor de milieuvriendelijkere trein op kritiek.
Een treinreis van Brussel naar Bordeaux duurt 4 uur en 43 minuten, een vlucht zo’n anderhalf uur. ‘Maar daarbij moet je de tijd om in te checken, de tijd om je bagage op te wachten en naar het centrum te pendelen bijrekenen’, zegt commissielid Ingrid Pira (Groen). ‘Tijdswinst is dus geen argument.’
Ook bij de meerderheid klinkt gemor. ‘We moeten kijken naar onze eigen daden’, zei Peter Wouters (N-VA) in de commissie, verwijzend naar de klimaatdoelstellingen die de Vlaamse regering vooropstelt. ‘De reis naar Bordeaux is perfect met de trein te doen. We moeten zelf het goede voorbeeld geven en deze trip met een zo laag mogelijke ecologische afdruk maken door voor de trein te kiezen.’
Resolutie
Nochtans stemde op dezelfde dag dat details over de vliegreis aan de commissieleden werden meegedeeld de N-VA samen met de andere meerderheidspartijen CD&V en Open VLD twee weken geleden een resolutie weg die dienstreizen van Vlaamse ambtenaren met het vliegtuig wilde beperken.
Oppositiepartijen SP.A en Groen klaagden in de resolutie aan dat werknemers van de Vlaamse overheid in 2016 1.245 keer het vliegtuig namen, inclusief voor bestemmingen als Parijs, Londen, Frankfurt, Düsseldorf, Rotterdam en Keulen, en pleitten voor het toevoegen van duurzaamheid als criterium bij het organiseren van buitenlandse dienstreizen.
De meerderheidspartijen hekelden de bijkomende administratieve last die de resolutie zou opleggen, en argumenteerden dat leden van de Vlaamse administratie zelf in staat zijn het goede voorbeeld te geven. ‘We moeten erop vertrouwen dat het gezond verstand zal zegevieren bij wie verantwoordelijk is voor buitenlandse dienstreizen’, zei Nadia Sminate (N-VA) tijdens het debat.
Commissievoorzitster Mercedes Van Volcem (Open VLD) laat weten dat de reis nog niet definitief vastligt, en dat wat haar betreft met de trein kan gegaan worden. 'Maar de treintickets zijn wel veel duurder dan de vliegtickets.'
Morgen zal de commissie de reis verder bespreken. Pira en Wouters lieten al verstaan met de trein te zullen gaan.
Mening:
Ik geef die commissieleden helemaal gelijk. Ik vind niet dat dit kan. Als je op dienstreis moet om daar te gaan praten over duurzame mobiliteit, dat je dan het vliegtuig neemt i.p.v de trein. Je moet dan een voorbeeld stellen voor iedereen. Je kan dat zelfs mee in je voordeel uitdraaien dat je je houdt aan duurzaam verplaatsen. Als je met het vliegtuig zou gaan kan je je toch nooit zeggen dat je pleit voor duurzame mobiliteit. Ik vind dat zeer goed dat een paar commissieleden daar tegen in gaan. Deze mensen dachten waarschijnlijk dat ze sneller waren met het vliegtuig maar zoals je in het artikel kan lezen is dat eigenlijk even snel.
Bron:http://www.standaard.be/cnt/dmf20180305_03391461
Datum:5 Maart 2018 18:20
In juni plannen de leden van de Commissie voor Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering en Stedenbeleid een dienstreis naar het Zuid-Franse Bordeaux, met het vliegtuig. Als eerste punt op de voorlopige agenda: de transformatie van Bordeaux tot leefbare, verkeersarme, duurzame en digitale stad.
Bij enkele commissieleden, die al informatie kregen over mogelijke vluchttijden, stuit het feit dat niet gekozen wordt voor de milieuvriendelijkere trein op kritiek.
Een treinreis van Brussel naar Bordeaux duurt 4 uur en 43 minuten, een vlucht zo’n anderhalf uur. ‘Maar daarbij moet je de tijd om in te checken, de tijd om je bagage op te wachten en naar het centrum te pendelen bijrekenen’, zegt commissielid Ingrid Pira (Groen). ‘Tijdswinst is dus geen argument.’
Ook bij de meerderheid klinkt gemor. ‘We moeten kijken naar onze eigen daden’, zei Peter Wouters (N-VA) in de commissie, verwijzend naar de klimaatdoelstellingen die de Vlaamse regering vooropstelt. ‘De reis naar Bordeaux is perfect met de trein te doen. We moeten zelf het goede voorbeeld geven en deze trip met een zo laag mogelijke ecologische afdruk maken door voor de trein te kiezen.’
Resolutie
Nochtans stemde op dezelfde dag dat details over de vliegreis aan de commissieleden werden meegedeeld de N-VA samen met de andere meerderheidspartijen CD&V en Open VLD twee weken geleden een resolutie weg die dienstreizen van Vlaamse ambtenaren met het vliegtuig wilde beperken.
Oppositiepartijen SP.A en Groen klaagden in de resolutie aan dat werknemers van de Vlaamse overheid in 2016 1.245 keer het vliegtuig namen, inclusief voor bestemmingen als Parijs, Londen, Frankfurt, Düsseldorf, Rotterdam en Keulen, en pleitten voor het toevoegen van duurzaamheid als criterium bij het organiseren van buitenlandse dienstreizen.
De meerderheidspartijen hekelden de bijkomende administratieve last die de resolutie zou opleggen, en argumenteerden dat leden van de Vlaamse administratie zelf in staat zijn het goede voorbeeld te geven. ‘We moeten erop vertrouwen dat het gezond verstand zal zegevieren bij wie verantwoordelijk is voor buitenlandse dienstreizen’, zei Nadia Sminate (N-VA) tijdens het debat.
Commissievoorzitster Mercedes Van Volcem (Open VLD) laat weten dat de reis nog niet definitief vastligt, en dat wat haar betreft met de trein kan gegaan worden. 'Maar de treintickets zijn wel veel duurder dan de vliegtickets.'
Morgen zal de commissie de reis verder bespreken. Pira en Wouters lieten al verstaan met de trein te zullen gaan.
Mening:
Ik geef die commissieleden helemaal gelijk. Ik vind niet dat dit kan. Als je op dienstreis moet om daar te gaan praten over duurzame mobiliteit, dat je dan het vliegtuig neemt i.p.v de trein. Je moet dan een voorbeeld stellen voor iedereen. Je kan dat zelfs mee in je voordeel uitdraaien dat je je houdt aan duurzaam verplaatsen. Als je met het vliegtuig zou gaan kan je je toch nooit zeggen dat je pleit voor duurzame mobiliteit. Ik vind dat zeer goed dat een paar commissieleden daar tegen in gaan. Deze mensen dachten waarschijnlijk dat ze sneller waren met het vliegtuig maar zoals je in het artikel kan lezen is dat eigenlijk even snel.
Bron:http://www.standaard.be/cnt/dmf20180305_03391461
Datum:5 Maart 2018 18:20