PDA

Bekijk de volledige versie : Normaal -30°, nu +6° in Groenland: wetenschappers maken zich zorgen


Robbe.S*arckx
26th February 2018, 08:02
Terwijl het hier bij ons erg koud is, is het in Groenland - één van de meest noordelijke plekken ter wereld - uitzonderlijk warm. Normaal gezien zou het er minder dan -30 graden Celsius moeten zijn, de afgelopen week zijn temperaturen tot +6 graden opgemeten. Wetenschappers maken zich zorgen.

In Groenland is het op dit moment poolwinter. In oktober vorig jaar is de zon ondergegaan en die komt pas terug op in maart. Het is er dus continu nacht. Normaal gezien liggen de temperaturen de hele poolwinter ver onder het vriespunt, maar de afgelopen dagen kwam het kwik meermaals tot boven het vriespunt. In de voorbije 24 uur werd het zelfs tot +6 graden warm.

In het meetstation Kap Morris Jessup, het noordelijkste puntje van Groenland, steeg de temperatuur op 16, 17, 18, 20 en 22 februari tot boven 0 graden. Een warmteperiode die hoogst uitzonderlijk is voor het gebied. Jesper Eriksen, wetenschapper bij het Danish Meteorological Institute, tweette gisteren dat er in Kap Morris Jessup +6,1 graden gemeten werd. Dat is dan de zesde keer in tien dagen tijd dat de temperatuur boven het vriespunt uitkomt.

"Het ligt in de lijn der verwachtingen"
Ruth Mottram, klimaatwetenschapper bij het Danish Meteorological Institute, zegt op de website Mashable dat het de laatste jaren wel vaker gebeurt op Groenland. "De voor Groenland extreem hoge temperaturen zien we de laatste vijf jaar vaker opduiken", zegt ze.

"Het ligt in de lijn der verwachtingen, als je kijkt naar de algemene opwarming van de aarde en naar het fenomeen van de Arctische amplificatie (het noordpoolgebied warmt sneller op dan de wereld als geheel, nvr). "Ik kan echt niet zeggen dat ik verrast ben door wat er nu gebeurt."

6 graden is nog geen record voor Groenland, blijkbaar liep de temperatuur op 12 februari 2011 in het meetstation Kap Morris Jessup op tot 7,8 graden Celsius.

Mogelijk nieuw laagterecord voor zee-ijs?
De ongewone temperaturen zijn het gevolg van uitzonderlijk warme lucht die vanuit het Pacifische gebied richting Noord-Atlantisch gebied trekt. de hoeveelheid zee-ijs bereikt dieptepunten. Mogelijk zit er eind maart een nieuw laagterecord aan te komen.

De inkrimping van de massa zee-ijs is rampzalig voor de poolgebieden en hun ecosystemen. Dorpen in kustgebieden lopen een groter risico op overstromingen, traditionele volkeren krijgen het moeilijker om te jagen, het voortbestaan van de ijsberen komt in gevaar. Volgens wetenschappers heeft dit ook een enorme invloed op het klimaat wereldwijd.

Eigen mening bij dit artikel:
Ik twijfelde tussen het forum Europa en het forum Wereld. Geografisch gezien behoort Groenland tot Noord-Amerika. Maar op politiek en cultureel vlak wordt Groenland dan weer geassocieerd met Europa. Omdat er bij Wereld specifiek een forum was voor wetenschap en omdat de opwarming van de Aarde eerder bij geografie hoort dan bij politiek of cultuur heb ik uiteindelijk voor het forum Wereld (wetenschap) gekozen.

Ik vind dit een zeer verontrustend artikel. Het weer is een zeer onvoorspelbaar fenomeen, het is op zich niet zo gek dat de temperatuur verschilt van jaar tot jaar. Maar van -30 naar 6? Een verschil van meer dan 30 graden Celsius, dat is wel heel extreem. Volgens Ruth Mottram ligt deze temperatuursverandering binnen de verwachtingen. Volgens haar is het te wijten aan de opwarming van de Aarde en aan het fenomeen van de Arctische amplificatie. Ze is niet verrast door het gebeuren. Bovenop dit alles dreigt er ook een nieuw laagterecord aan te komen voor het zee-ijs. Wat op zijn beurt het risico op overstromingen vergroot, het bestaan van de ijsberen bedreigt, kortom heeft het een enorme invloed op het klimaat! Allemaal zeer verontrustende informatie vind ik zelf. Zoals ik al zei is het klimaat onvoorspelbaar maar de laatste tijd doet het wel heel gek. Bij ons is het koud voor de tijd van het jaar, in Groenland dan weer veel te warm. Niet de "normale" gang van zaken. Ik hoop dat er op Wereldwijd vlak iets gedaan wordt aan dit fenomeen, hoewel ik hier wel bang voor ben. De huidige President van de VS heeft zelfs het lef om dit fenomeen te ontkennen, laat staan dat hij er iets aan wil veranderen...

Bron: De Redactie: VRT.be: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/02/26/momenteel-abnormaal-warm-in-groenland/