Robbe.V*nweert
18th February 2018, 01:04
Jonge werkzoekenden voor wie het bezitten van een rijbewijs en jobvereiste is, kunnen in Wallonië vanaf 1 juli al dertig dagen na het slagen voor het theoretisch examen hun praktijktest afleggen. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts spreekt over 'een vreemde soort van discriminatie'.
Waals minister van Mobiliteit Carlo Di Antonio (cdH) kondigde de maatregel zaterdag aan in de kranten van Sudpresse.
Momenteel geldt in Wallonië een wachtperiode van drie maanden tussen het behalen van het theoretische en het afleggen van het praktische rijexamen. Voor jonge werkzoekenden in Wallonië die een rijbewijs nodig hebben voor een nieuwe job, wil Di Antonio die periode beperken tot slechts 30 dagen. Voorwaarden zijn wel dat de kandidaten 18 jaar of ouder zijn, minstens 30 uur les hebben gevolgd aan de rijschool en slagen voor de perceptietest voorafgaand aan het praktijkexamen. Het besluit voor de nieuwe maatregel wordt momenteel nog 'gefinaliseerd'. 'De modaliteiten moeten nog worden besproken, met name met de andere gewesten', zegt Di Antonio.
Zijn Vlaamse collega Ben Weyts (N-VA) liet alvast een negatief geluid horen. Vlaanderen heeft namelijk in functie van de verkeersveiligheid net beslist om de termijn tussen het afleggen van het theoretisch rijexamen en het praktisch examen te verhogen van drie naar zes maanden.
'Wij hebben op basis van verkeersveiligheidsadviezen beslist om de termijn te verlengen naar zes maanden, omdat experts net zeggen dat er nood is aan voldoende oefenkilometers', zegt Weyts. 'Eén maand is veel te kort.'
Weyts kan zich er bovendien niet in vinden dat enkel werkzoekenden aan andere voorwaarden moeten voldoen. 'Het is niet omdat je werkloos bent dat je in minder veilige omstandigheden de baan op moet gaan', zegt hij. Daarnaast worden werkende jongeren benadeeld in vergelijking met de werkzoekenden. 'Dat vind ik een vreemde soort van discriminatie. Mensen gaan er daardoor misschien voor kiezen om niet te werken.'
Ondanks zijn kritiek wijst Weyts er wel op dat overleg niet noodzakelijk is, en dat Di Antonio gebruik mag maken van zijn bevoegdheid om dergelijke aanpassingen door te voeren.
Bron: Knack.be (17/02/2018)
Link: http://www.knack.be/nieuws/belgie/minister-van-mobiliteit-ben-weyts-botst-met-waalse-collega-over-rijexamen/article-normal-965947.html (http://)
Eigen mening:
Ik vind het een rare tegenstelling dat de Vlaamse regering plannen heeft om de termijn tussen het theoretisch en praktisch examen te verlengen en dat de Waalse regering plannen heeft om in een bepaald geval dit interval te verkorten. Die nieuwe regel in Wallonië zou enkel gelden voor een bepaalde doelgroep, de werkzoekenden die de auto echt nodig hebben. Ik ben van mening dat als deze regel toegepast zal worden, dat deze evenzeer moet gelden voor alle andere mensen. Ik vind het niet verantwoord en zelfs oneerlijk dat bepaalde mensen langer moeten wachten om hun praktisch examen te mogen aanvatten. Er zijn wel bepaalde voorwaarden aan verbonden, waardoor het niet zomaar kan. Dat vind ik wel goed, alleen zouden ze de regel moeten toepassen voor alle personen die aan deze voorwaarden voldoen. Als deze nieuwe regelingen er zullen komen, dan vind ik dat de verschillen op dat vlak tussen Vlaanderen en Wallonië te groot zijn.
Waals minister van Mobiliteit Carlo Di Antonio (cdH) kondigde de maatregel zaterdag aan in de kranten van Sudpresse.
Momenteel geldt in Wallonië een wachtperiode van drie maanden tussen het behalen van het theoretische en het afleggen van het praktische rijexamen. Voor jonge werkzoekenden in Wallonië die een rijbewijs nodig hebben voor een nieuwe job, wil Di Antonio die periode beperken tot slechts 30 dagen. Voorwaarden zijn wel dat de kandidaten 18 jaar of ouder zijn, minstens 30 uur les hebben gevolgd aan de rijschool en slagen voor de perceptietest voorafgaand aan het praktijkexamen. Het besluit voor de nieuwe maatregel wordt momenteel nog 'gefinaliseerd'. 'De modaliteiten moeten nog worden besproken, met name met de andere gewesten', zegt Di Antonio.
Zijn Vlaamse collega Ben Weyts (N-VA) liet alvast een negatief geluid horen. Vlaanderen heeft namelijk in functie van de verkeersveiligheid net beslist om de termijn tussen het afleggen van het theoretisch rijexamen en het praktisch examen te verhogen van drie naar zes maanden.
'Wij hebben op basis van verkeersveiligheidsadviezen beslist om de termijn te verlengen naar zes maanden, omdat experts net zeggen dat er nood is aan voldoende oefenkilometers', zegt Weyts. 'Eén maand is veel te kort.'
Weyts kan zich er bovendien niet in vinden dat enkel werkzoekenden aan andere voorwaarden moeten voldoen. 'Het is niet omdat je werkloos bent dat je in minder veilige omstandigheden de baan op moet gaan', zegt hij. Daarnaast worden werkende jongeren benadeeld in vergelijking met de werkzoekenden. 'Dat vind ik een vreemde soort van discriminatie. Mensen gaan er daardoor misschien voor kiezen om niet te werken.'
Ondanks zijn kritiek wijst Weyts er wel op dat overleg niet noodzakelijk is, en dat Di Antonio gebruik mag maken van zijn bevoegdheid om dergelijke aanpassingen door te voeren.
Bron: Knack.be (17/02/2018)
Link: http://www.knack.be/nieuws/belgie/minister-van-mobiliteit-ben-weyts-botst-met-waalse-collega-over-rijexamen/article-normal-965947.html (http://)
Eigen mening:
Ik vind het een rare tegenstelling dat de Vlaamse regering plannen heeft om de termijn tussen het theoretisch en praktisch examen te verlengen en dat de Waalse regering plannen heeft om in een bepaald geval dit interval te verkorten. Die nieuwe regel in Wallonië zou enkel gelden voor een bepaalde doelgroep, de werkzoekenden die de auto echt nodig hebben. Ik ben van mening dat als deze regel toegepast zal worden, dat deze evenzeer moet gelden voor alle andere mensen. Ik vind het niet verantwoord en zelfs oneerlijk dat bepaalde mensen langer moeten wachten om hun praktisch examen te mogen aanvatten. Er zijn wel bepaalde voorwaarden aan verbonden, waardoor het niet zomaar kan. Dat vind ik wel goed, alleen zouden ze de regel moeten toepassen voor alle personen die aan deze voorwaarden voldoen. Als deze nieuwe regelingen er zullen komen, dan vind ik dat de verschillen op dat vlak tussen Vlaanderen en Wallonië te groot zijn.