Rientje.S*houten
8th December 2017, 09:56
De lerarenopleidingen blijven klappen krijgen. In vijf jaar is het aantal studenten dat begint aan een lerarenopleiding aan de hogeschool, universiteit of Centrum voor Volwassenenonderwijs met bijna 20 procent gedaald.
De lerarenopleidingen mochten de afgelopen jaren telkens minder studenten verwelkomen. Waar in het academiejaar 2011-2012 nog 11.683 studenten de studie aanvatten, daar was dat in het 2015-2016 afgenomen tot 9.446. Voor de lerarenopleiding voor het kleuter- en lager onderwijs gaat het om een daling van meer dan 1.000 studenten, of 18 procent.
In alle provincies tellen de hogescholen minder studenten, al zijn de dalingen het grootst in Oost- en West-Vlaanderen. Dat blijkt uit schriftelijke vragen van Vlaams Parlementsleden van sp.a aan minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V).
Vlaams Parlementslid Steve Vandenberghe (sp.a) geeft aan dat er dringend moet worden ingegrepen. “De nood aan leerkrachten tegen 2025 is hoog. Op basis van deze cijfers geraken we er niet, zeker als je weet dat een op vier jonge leerkrachten binnen vijf jaar na de start afhaakt.”
'De nood aan leerkrachten tegen 2025 is hoog en op basis van deze cijfers geraken we er niet'
Sp.a wil met het plan ‘leraar van morgen’ het beroep aantrekkelijker maken. “Het draait om het principe van de vliegtuigloopbaan, waarbij leerkrachten tijdens hun loopbaan drie fases doorlopen: de startbaan, de zenitbaan en de landingsbaan”, klinkt het. “Ook moeten we de regeldrift en administratieve rompslomp terugdringen.”
Het aantal afgestudeerden bleef in dezelfde periode wel enigszins op peil. In 2015-2016 behaalden 5.472 studenten een diploma van een van de verschillende lerarenopleidingen, terwijl het vijf jaar eerder om 5.677 studenten ging. De daling doet zich opnieuw in alle provincies voor, maar concentreert zich vooral bij de lerarenopleidingen voor het secundair onderwijs. In het basisonderwijs is zelfs een lichte stijging van het aantal afgestudeerden, zo’n 6,7 procent, merkbaar.
Bron: De Morgen, 8-12-17, https://www.demorgen.be/binnenland/bijna-20-procent-minder-studenten-in-lerarenopleidingen-bf6ff90b/
Eigen mening: Persoonlijk dacht ik net dat de interesse in een lerarenopleiding veel groter was dan dit. Ik had zeker geen daling verwacht. Ik schrik ook dat dit een slechte zaak is in de plaats van een goede. Het is al een aantal jaren aan de gang dat men problemen heeft rond het werk vinden in een één uursvak. Veel jongeren kiezen hun vakken al op basis van de werkgelegenheden, of ze wel werk zullen vinden. Natuurlijk als de nood hoog is tegen 2025, dan moeten er wel mensen aangespoord worden om een lerarenopleiding te volgen maar we kunnen mensen niet dwingen om een job of studie te kiezen die ze niet willen volgen.
De lerarenopleidingen mochten de afgelopen jaren telkens minder studenten verwelkomen. Waar in het academiejaar 2011-2012 nog 11.683 studenten de studie aanvatten, daar was dat in het 2015-2016 afgenomen tot 9.446. Voor de lerarenopleiding voor het kleuter- en lager onderwijs gaat het om een daling van meer dan 1.000 studenten, of 18 procent.
In alle provincies tellen de hogescholen minder studenten, al zijn de dalingen het grootst in Oost- en West-Vlaanderen. Dat blijkt uit schriftelijke vragen van Vlaams Parlementsleden van sp.a aan minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V).
Vlaams Parlementslid Steve Vandenberghe (sp.a) geeft aan dat er dringend moet worden ingegrepen. “De nood aan leerkrachten tegen 2025 is hoog. Op basis van deze cijfers geraken we er niet, zeker als je weet dat een op vier jonge leerkrachten binnen vijf jaar na de start afhaakt.”
'De nood aan leerkrachten tegen 2025 is hoog en op basis van deze cijfers geraken we er niet'
Sp.a wil met het plan ‘leraar van morgen’ het beroep aantrekkelijker maken. “Het draait om het principe van de vliegtuigloopbaan, waarbij leerkrachten tijdens hun loopbaan drie fases doorlopen: de startbaan, de zenitbaan en de landingsbaan”, klinkt het. “Ook moeten we de regeldrift en administratieve rompslomp terugdringen.”
Het aantal afgestudeerden bleef in dezelfde periode wel enigszins op peil. In 2015-2016 behaalden 5.472 studenten een diploma van een van de verschillende lerarenopleidingen, terwijl het vijf jaar eerder om 5.677 studenten ging. De daling doet zich opnieuw in alle provincies voor, maar concentreert zich vooral bij de lerarenopleidingen voor het secundair onderwijs. In het basisonderwijs is zelfs een lichte stijging van het aantal afgestudeerden, zo’n 6,7 procent, merkbaar.
Bron: De Morgen, 8-12-17, https://www.demorgen.be/binnenland/bijna-20-procent-minder-studenten-in-lerarenopleidingen-bf6ff90b/
Eigen mening: Persoonlijk dacht ik net dat de interesse in een lerarenopleiding veel groter was dan dit. Ik had zeker geen daling verwacht. Ik schrik ook dat dit een slechte zaak is in de plaats van een goede. Het is al een aantal jaren aan de gang dat men problemen heeft rond het werk vinden in een één uursvak. Veel jongeren kiezen hun vakken al op basis van de werkgelegenheden, of ze wel werk zullen vinden. Natuurlijk als de nood hoog is tegen 2025, dan moeten er wel mensen aangespoord worden om een lerarenopleiding te volgen maar we kunnen mensen niet dwingen om een job of studie te kiezen die ze niet willen volgen.