PDA

Bekijk de volledige versie : Zonnepanelen op helft van nieuwbouw in Vlaanderen


Lotte.V*ndekeybus
6th December 2017, 20:02
Zonnepanelen op helft van nieuwbouw in Vlaanderen

Op de helft van alle nieuwe gebouwen in Vlaanderen sinds 2014 liggen zonnepanelen. Dat blijkt uit cijfers die CD&V-parlementslid Valerie Taeldeman heeft opgevraagd bij minister van Energie Bart Tommelein (Open VLD).

Sinds 2014 geldt bij de bouw van woningen, scholen en kantoren de verplichting om een minimumaandeel hernieuwbare energie te voorzien. Dat kan gaan van zonnepanelen, tot het plaatsen van een warmtepomp of zonneboiler. Sinds 2017 geldt deze eis ook voor alle andere niet-residentiële gebouwen (behalve industrie) en voor ingrijpende energetische renovaties.

Uit cijfers die CD&V-politica Valerie Taeldeman heeft opgevraagd, blijkt dat in bijna de helft van de gevallen (48,4 procent) een zonnepaneleninstallatie geplaatst wordt. In 1 op de 5 wordt een warmtepomp gezet en in 1 op de 7 gevallen is er sprake van een zonneboiler. Alles samen leveren die geplaatste installaties jaarlijks 70,5 GWh primaire energie op.

Uit de gegevens blijkt ook dat in 1 op de 3 projecten helemaal geen hernieuwbare energie wordt voorzien. Daardoor wordt het e-peil, zeg maar de te behalen energienorm van de woning, wel 10 procent strenger. Wanneer men geen hernieuwbare energie plaatst en die strengere norm ook niet haalt, riskeert men een boete.

Maar volgens minister Tommelein voldoen de cijfers aan de verwachtingen. "In 2 op de 3 bouwprojecten die onder het toepassingsgebied vallen, wordt hernieuwbare energie toegepast. De andere bouwprojecten leveren extra inspanningen op vlak van de globale energieprestatie. Dit is een resultaat dat bij de opstart van de energieprestatieregelgeving bijna niemand mogelijk heeft geacht", aldus de Open VLD-minister.

Bron: VRT Nieuws (De Redactie), 06/12/2017, https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/12/06/zonnepanelen-op-helft-van-nieuwbouw-in-vlaanderen/

Mening:
De titel van het artikel springt meteen in het oog. Sinds 2014 moet een nieuwbouw een minimumaandeel aan hernieuwbare energie voorzien, bijvoorbeeld door het plaatsen van zonnepanelen, een warmtepomp of zonneboiler. Wie dit niet doet, riskeert een boete. Dit vind ik niet meer dan normaal. Dit is een 'straf' voor de bevolking. Op deze manier beseffen zij hopelijk dat het van belang is om aan het milieu te denken en op een duurzame manier om te springen met energie. Deze maatregel werkt ook, dat zien je aan de titel van het artikel. Men kiest hierbij vooral voor zonnepanelen in de eerste plaats. Sinds dit jaar geldt dit ook voor renovaties. Het is goed dat men de acties blijft doorvoeren. Ik zie steeds meer in mijn omgeving dat gebouwen worden gerenoveerd. Het is dus positief dat zij ook binnen dit kader van hernieuwbare energie worden betrokken. In de toekomst kunnen we op deze manier enkel maar een hoger percentage aan zonnepanelen, warmtepompen en zonneboilers verwachten als we op deze manier aanhouden. Dit vind ik zeker een stap in de goede richting.