PDA

Bekijk de volledige versie : Amerikaanse wetenschappers zetten grote stap naar de creatie van kunstmatig leven


Jutte.d*bruyn
3rd December 2017, 11:29
Amerikaanse onderzoekers hebben een gigantische stap gezet naar de creatie van kunstmatig leven. Ze ontwikkelden een levend organisme met zowel natuurlijk als kunstmatig DNA, dat in staat is volledig nieuwe, synthetische eiwitten te creëren.

De studie, die gepubliceerd is in het vakblad Nature, brengt wetenschappers dichter bij de ontwikkeling van eiwitten die op bestelling gemaakt worden in het laboratorium. Het team benadrukt dat hun werk veilig is, en dat de semi-synthetische organismen niet buiten het labo kunnen overleven.

Hybride

Chemisch bioloog Floyd Romesberg van het Scripps Research Institute in Californië toonde eerder al aan dat het mogelijk is het genetische alfabet van natuurlijk DNA uit te breiden. Dat bestaat uit vier letters: A (adenine), C (cytosine), G (guanine) en T (thymine). In 2014 creëerde Romesbergs team een stam van de E. colibacterie die twee onnatuurlijke letters bevatte, X en Y.

Met zijn nieuwe studie toont hij aan dat deze gedeeltelijk synthetische vorm van E. coli kan reageren op instructies van het hybride genetische alfabet om nieuwe eiwitten aan te maken.

Ziekten behandelen

"Ik zou dit geen nieuwe levensvorm noemen", zegt de Amerikaanse onderzoeker, "maar het is wel het dichtst dat iemand ooit bij een nieuwe levensvorm geraakt is. Het is de eerste keer dat een cel een eiwit heeft gecreëerd door gebruik te maken van iets anders dan G, C, A of T."

Hoewel de veranderingen aan het organisme maar klein waren, is dit volgens Romesberg een aanzienlijke prestatie. "Het is de eerste verandering die ooit gemaakt is aan een bestaande levensvorm."

Romesberg heeft de voorbije 20 jaar naar dit doel toegewerkt. Nieuwe levensvormen creëren is echter niet waar het om draait. Hij wil het uitgebreide genetische alfabet gebruiken om nieuwe soorten eiwitten te creëren die gebruikt kunnen worden om ziekten te behandelen.

Bron: De Morgen, https://www.demorgen.be/wetenschap/amerikaanse-wetenschappers-zetten-grote-stap-naar-de-creatie-van-kunstmatig-leven-bdb745c8/
Mening:
Ik vind het goed dat ze met dit onderzoek twintig jaar zijn gestart. Zie maar waar ze nu staan met het onderzoek. Het is wel niet leefbaar buiten het labo, maar het is een stap dichterbij t.o.v. 20 jaar geleden. Het is veilig wat de wetenschappers doen in het labo en dat vind ik belangrijk. Wat ik positief vind aan dit onderzoek is dat ze eiwitten kunnen creëren om ziektes te kunnen behandelen. Ik sta vooral versteld dat ze het genetisch alfabet van het natuurlijk DNA kunnen uitbreiden. Zo zie je maar dat de wetenschap er hard vooruitgegaan is tegenover 25 jaar geleden. Ik vind dat ze dit onderzoek moeten verder doen omdat het mensenleven kan redden in de toekomst.