PDA

Bekijk de volledige versie : Ook moslims naar Grondwettelijk Hof tegen verdoofd slachten


Lender.L*yckx
30th November 2017, 20:25
Na de joodse gemeenschap vecht ook de moslimgemeenschap het algemeen verbod op onverdoofd slachten aan voor het Grondwettelijk Hof. Gesterkt door een advies van het Europees Hof van Justitie.


Vanaf 2019 zal in Vlaanderen een totaalverbod op onverdoofd slachten ingaan.

‘Een directe aanslag op een van de meest essentiële voedselvoorschriften van het islamitische geloof, de vereiste dat dieren ritueel (halal) moeten worden geslacht én op het Offerfeest’, klinkt het in een bericht van de Moslimexecutieve, de islamitische coördinatieraad van België en de religieuze overheden van de Belgische Moslimgemeenschap. Ze trekken samen tegen het verbod naar het Grondwettelijk Hof.

Een opinie van de advocaat-generaal van het Europees Hof van Justitie, dat ook vandaag verspreid werd, sterkt de moslimorganisaties naar eigen zeggen in hun verzet. Daarin merkt de advocaat-generaal op dat een verplichting om ritueel te slachten op erkende slachtvloeren géén schending van de godsdienstvrijheid inhoudt. Die verplichting legde Ben Weyts (N-VA), minister van Dierenwelzijn, al op vóór er sprake was van een totaalverbod.

Maar de advocaat-generaal zegt ook dat onverdoofd slachten ‘ter gelegenheid van het islamitische Offerfeest een religieus voorschrift is dat onder de bescherming van de vrijheid van godsdienst valt’. De vrijheid van godsdienst vormt een onderdeel van de Europese Rechten van de Mens.

Ook joodse organisaties beslisten deze week het verbod aan te vechten. Minister van Dierenwelzijn Ben Weyts (N-VA) vond het toen ‘jammer dat de joodse gemeenschap de kans laat liggen om mee te gaan in de logische evolutie naar meer dierenwelzijn’.

Bron: De Standaard, 30/11/'17
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171130_03216904

Mening: Ik ben het totaal niet eens met de joodse- en de moslimgemeenschap omdat wij allemaal willen streven naar een wereld met meer dierenwelzijn. De beslissing van Ben Weyts is namelijk niet gericht tegen de religieuze tradities, maar wel tegen het schrijnende dierenleed dat daarmee gepaard gaat.
Als deze 2 gemeenschappen hier niet mee kunnen leven, moeten ze hun conclusies maar trekken ... Wij zullen in zulke landen toch ook niet aan de plaatselijke beenhouwer zeggen dat wij enkel onder verdoving geslachte dieren willen eten?!
Ik vind dat wanneer er een totaal verbod komt, je daar niet moeilijk over moet gaan doen. Je moet deze beslissing aanvaarden, of je nu wilt of niet.

Neal.M**ulemans
1st December 2017, 01:58
Ik ben het volledig eens met deze mening. Onverdoofd slachten kan niet in onze westerse wereld thuishoren. Steeds opnieuw komt er kritiek dat de Belgen in het specifiek de moslimgemeenschap geen ruimte geeft om te integreren. Gewoonweg een lachwekkende uitspraak in mijn ogen.
De moslimgemeenschap krijgt in ons land subsidies, moskeeën en noem maar op. Én wij zouden hun integratie in de weg staan? Ik vind dit nogal een makkelijk excuus eerlijk gezegd. Wij hebben onze goeie wil al genoeg laten zien.
Wij moeten al onze principes toch niet opzij gaan zetten omdat zij zich niet willen aanpassen? Zij zijn naar hier gekomen dus moeten ze ook maar aanpassen vind ik.
Zelfs kwam er een recht dat iedereen zijn eigen moedertaal op school mag spreken. Gaan we als leerkrachten dan moeten streven naar een minimum van vijf talen die we beheersen? Ik zie me alvast niet meedoen aan de cursus Arabisch. Het moet van twee kanten komen en ik denk dat wij ons goed hart al voldoende hebben laten zien.
Ik snap niet dat de advocaat-generaal van het Europees Hof van Justitie meegaat in de denkwijze van moslimgemeenschap. De eigenheid en principes van de westerse wereld komen steeds sneller in de vuilbak terecht. Geslaagde integratie zou ik het niet echt noemen, om over de taferelen in onze hoofdstad nog maar te zwijgen.