PDA

Bekijk de volledige versie : De prehistorische vrouw was een krachtpatser van formaat


joey.g*emans
30th November 2017, 15:22
ARTIKEL:
De prehistorische vrouw had meer kracht in haar armen dan de wedstrijdroeister van vandaag.

Daaruit kan met een gerust hart de conclusie worden getrokken dat de landbouw goeddeels met vrouwenkracht van de grond is gekomen. Dat blijkt uit onderzoek onder leiding van Alison Macintosh van de universiteit van Cambridge. Macintosh vergeleek menselijke botresten die teruggaan tot 5300 voor Christus, met de botten van levende sporters.

Uit onderzoek aan botten van prehistorische mannen was al gebleken wat een verandering van levenspatroon kan doen. Met de opkomst van de landbouw ging de prehistorische mens zich settelen en legde hij minder grote afstanden af. Dat is te zien aan het scheenbeen dat minder sterk wordt; het wordt vergelijkbaar met dat van de moderne man.

Voor vrouwen was dit minder goed bekend. Nu blijkt dat ook bij de prehistorische vrouw de benen minder te dragen hadden. Haar scheenbeen is een stuk minder sterk dan dat van hedendaagse voetbalsters.

De vrouwenarm kreeg in de Bronstijd (3000-800 v.C.) echter veel meer te verduren. In vergelijking met die van wedstrijdroeisters wint de bovenarm van de prehistorische vrouw. Het leeuwendeel van de zware arbeid op het land, het malen van het graan, en het voeren van het vee kwam op de armen van de prehistorische vrouw neer, concludeert onderzoeksleidster Macintosh.

BRON:
https://www.demorgen.be/wetenschap/de-prehistorische-vrouw-was-een-krachtpatser-van-formaat-b984d2ea/, De Morgen op 30/11/2017

EIGEN MENING:
Het is een gekke gedacht dat de mens zo hard kan evolueren. Vroeger hadden de vrouwen het zware werk op de velden. Ik denk niet dat veel mensen zich dit goed kunnen voorstellen aangezien een landbouwer eerder gelinkt zal worden aan de man in plaats van de vrouw. Het lijkt me wel logisch dat de vrouwen van in de prehistorie sterkere bovenarmen hebben dan de vrouwen van nu, maar ik had niet verwacht dat het ook echt duidelijk sterker zou zijn dan de bovenarm van een roeister. Die vrouwen hebben toch al stevige bovenarmen volgens mij dus het is wel gek dat het allemaal zo sterk gevorderd is.