PDA

Bekijk de volledige versie : Facebook wil suïcidale gedachten detecteren met kunstmatige intelligentie


Lender.L*yckx
28th November 2017, 21:06
Facebook gaat kunstmatige intelligentie (AI) gebruiken om te achterhalen of gebruikers mogelijk suïcidale gedachten hebben. Zodra algoritmen boodschappen markeren die daar mogelijk op duiden, wordt een menselijke moderator gewaarschuwd. Die kan vervolgens hulp organiseren.

De dienst is de afgelopen maand getest in de Verenigde Staten en zou al in honderd gevallen alarm hebben geslagen, aldus Facebook-oprichter Mark Zuckerberg in een post. Of dit ook heeft geleid tot het voorkomen van zelfdoding wordt niet duidelijk.

De dienst komt overigens niet in Europa beschikbaar, omdat privacywetgeving bedrijven hier verbiedt data van gebruikers te analyseren op potentieel gevaar van zelfdoding.

Facebook laat weinig los over de variabelen waarnaar de kunstmatig intelligente software kijkt. De software is getraind met eerdere berichten die op het sociale medium zijn gepost. Een redacteur van technologiesite TechCrunch vroeg Facebook hoe het wil voorkomen dat misbruik wordt gemaakt van alle verzamelde gevoelige informatie - via 'emotietargeting' bijvoorbeeld - maar daarop geeft het bedrijf vooralsnog geen antwoord.

Bron: De Morgen, 28/11/'17
https://www.demorgen.be/technologie/facebook-wil-suicidale-gedachten-detecteren-met-kunstmatige-intelligentie-bcb83cc0/

Mening: Ik vind het een prachtig initiatief van Facebook om suïcidale gedachten te detecteren op basis van berichten die je plaatst, omdat zelfdoding een universeel probleem is. In Vlaanderen zijn er namelijk in 2014 1.066 mensen overleden door suïcide. Dit komt neer op bijna 3 gevallen van zelfdoding PER DAG! Nog straffer is het feit dat het Vlaamse suïcidecijfer 1,5 keer hoger ligt dan het EU-gemiddelde (cijfers onderzoek Zelfmoordlijn uit 2014).
Ik vind het onbegrijpelijk dat men dit plan gaat uitwerken in heel de wereld, behalve in de Europese Unie. En waarom, wel, omdat dit project in strijd gaat met de GDPR-wetgeving (privacywetten). Dit is toch belachelijk, want als Facebook dit plan goed uitwerkt, kunnen vele mensenlevens gered worden. En een mensenleven gaat toch boven alles...!?

Indy.Geeraerts
28th November 2017, 21:21
Vind het initiatief best wel mooi; suïcide moet (nog meer) voorkomen worden. Aan de hand van surfgedrag, kan je vaak wel achterhalen wat er in het hoofd van een persoon omgaat.

Doch stel ik mezelf enorm veel vragen omtrent de privacy van facebookgebruikers. Wat als men deze info doorverkoopt? Wat als je onterecht als suïcide wordt aanzien? Wat als men de informatie misbruikt? Wat als … ?

Hoe graag ik zelfmoord ook uit de wereld wil, ben ik (nog) niet overtuigd van het gegeven met artificiële intelligentie… Het boezemt me wel angst in dat de cijfers, voor ons land, zo verschrikkelijk hoog zijn.
Misschien dat een menselijk (en geen AI) oog, oor en/of gesprek hier beter op zijn plaats is/zijn.