PDA

Bekijk de volledige versie : "Gsm achter het stuur is gewoon te verslavend"


Jana.d*Boer
15th November 2017, 09:54
Ruim helft Belgen afgelopen jaar slachtoffer van verkeersagressie


Meer dan de helft van de Belgen zegt in het afgelopen jaar slachtoffer geweest te zijn van agressief gedrag in het verkeer. Dat blijkt uit een peiling van Vias Institute. Toeterende wagens (28 procent), obscene gebaren (28 procent) en verbale agressie (27 procent) komen het vaakst voor. In 2 procent van de gevallen ging het om fysieke agressie.

Het is "Nationale dag voor de verkeersveiligheid" en voor die gelegenheid peilde Vias institute, het vroegere BIVV, bij de Belgische bevolking naar agressiviteit en irritante gedragingen in het verkeer. Bestuurders die zelf aangeven dagelijks agressief te zijn in het verkeer, blijken dubbel zo vaak betrokken te zijn in ongevallen dan rustigere bestuurders.

Opvallend is dat er een groot verschil is tussen de regio's. Van de Vlamingen zegt 52 procent in het afgelopen jaar niet het slachtoffer geweest te zijn van verkeersagressie. Bij de Walen kan maar 33 procent dat zeggen en bij de Brusselaars maar 28 procent. Walen en Brusselaars worden bijna twee keer zo vaak geconfronteerd met toeterende wagens dan Vlamingen.

U blijft graag rijden op het middenvak van de snelweg? Weet dan dat uw gedrag een grote bron van ergernis is bij andere bestuurders. Voor ruim een kwart van de ondervraagde Belgen zijn de middenvakrijders de grootste ergernis in het verkeer, leert de studie. Ook bumperkleven en het niet gebruiken van de richtingaanwijzers vinden bestuurders ergerlijk.

EIGEN MENING: Ikzelf ben ook al slachtoffer geweest van verkeersagressie. De dame in kwestie stapte uit haar auto en spuwde op de raam van mijn auto en klopte op de raam met haar sleutel. Bij het uitstappen begon ze mij uit te schelden en te bedreigen. Deze vrouw was duidelijk onder invloed van alcohol en/of drugs. Ik stoor mijzelf ook erg hard aan middenvakrijders. Deze ergernis wordt heel vaak in de media gebracht en toch blijven mensen dit doen. Ik snap niet als je beslist om trager te rijden dat je dan kiest voor het middenvak.. Verder kan ik eerlijk zeggen dat ik nooit eerder zelf geclaxonneerd heb en een vrij rustig persoon ben in het verkeer. Ik kan mij wel opboeien in bepaalde situaties maar dit wil niet zeggen dat ik dit ook zal tonen aan andere bestuurders.

BRON: https://www.demorgen.be/binnenland/ruim-helft-belgen-afgelopen-jaar-slachtoffer-van-verkeersagressie-bc7371b5/ op 15/11/2017