PDA

Bekijk de volledige versie : Doorbraak in strijd tegen veroudering:stof in rode wijn verjongt oude cellen


Jana.d*Boer
11th November 2017, 13:10
Doorbraak in strijd tegen veroudering: stof die ook in rode wijn zit, kan oude cellen verjongen

Britse onderzoekers hebben een nieuwe manier ontdekt om inactieve, verouderde cellen te verjongen. Ze behandelden de cellen met een chemische stof, en amper enkele uren later begonnen die zich te delen. Interessant gegeven: de stof die ze gebruikten, resveratrol, komt voor in onder andere rode wijn en chocolade.

De ontdekking bouwt voort op eerdere bevindingen dat sommige genen geleidelijk uitgeschakeld worden als we ouder worden. Onderzoekers van de universiteiten van Exeter en Brighton ontdekten dat deze genen weer geactiveerd kunnen worden door gebruik te maken van chemische stoffen. Oude cellen gaan er zo niet alleen fysiek jonger uitzien, maar gaan zich ook gedragen als jonge cellen.

De onderzoekers gebruikten resveratrol, een chemische samenstelling die van nature voorkomt in rode wijn, donkere chocolade, blauwe druiven en bosbessen. Binnen enkele uren begonnen de oudere cellen te delen en kregen ze langere telomeren. Dat zijn de beschermende 'kapjes' aan het einde van de chromosomen van het DNA, die korter worden als we verouderen.

De onderzoekers hopen dat hun doorbraak kan leiden tot therapieën die verouderingsverschijnselen en degeneratieve problemen tegengaan.

Eerste stap

Een van de redenen dat oudere mensen vatbaarder zijn voor ziektes, is dat hun weefsels inactieve cellen opstapelen. Een bepaald soort genen, splicingfactoren, gaat dat tegen. Maar bij oudere mensen werken die minder efficiënt, of zelfs helemaal niet. Eerdere studies toonden aan dat inactieve cellen, die bij oude mensen in de meeste organen zitten, minder splicingfactoren hebben.

"Onze gegevens suggereren dat we deze genen met behulp van een chemische stof weer kunnen activeren", zeggen de onderzoekers. "Dit is een eerste stap om ervoor te zorgen dat mensen een normale levensduur hebben, maar met een goede gezondheid gedurende hun hele leven."


EIGEN MENING: Ik vind dit alweer een knappe ontdekking in de wetenschap. Ik ben voorstander van het feit dat er gestreefd kan worden naar een normale levensduur met een goede gezondheid maar ik denk dat er niet aan de levensduur zelf geprutst moet worden. Ouder worden hoort nu eenmaal bij het leven en daar hoeft volgens mij niets aan te veranderen. Het leven aangenamer maken door een goede gezondheid lijkt me dan wel weer aangenaam. Dat deze stof terug te vinden is in onder andere rode wijn,blauwe bessen en chocolade is mooi meegenomen!


BRON: https://www.demorgen.be/wetenschap/doorbraak-in-strijd-tegen-veroudering-stof-die-ook-in-rode-wijn-zit-kan-oude-cellen-verjongen-bc7b2184/ op 11/11/2017