PDA

Bekijk de volledige versie : Zelfmoordgedachten zichtbaar op hersenscan


Nele.L*auryssens
2nd November 2017, 22:48
Woorden die gerelateerd zijn aan de dood, activeren andere hersengebieden bij mensen met suïcidale gedachten.

Amerikaanse psychologen onderzochten twee groepen met telkens zeventien proefpersonen. De ene groep worstelde met zelfmoordgedachten, de andere niet. Ze legden hen een lijst van twintig woorden voor, gerelateerd aan de dood. De helft daarvan was positief, bijvoorbeeld ‘zorgeloos’, de andere negatief, zoals ‘problemen’.

Nauwkeurige voorspelling
Terwijl de proefpersonen telkens aan één van de woorden dachten, namen de onderzoekers een hersenscan. De scans bij de zes woorden die het meeste verschil teweegbrachten tussen de twee groepen, lieten de wetenschappers analyseren door een automatisch lerende computer.

Met 91% nauwkeurigheid voorspelde de computer welke proefpersonen zelfmoordgedachten hadden en welke niet. De computer identificeerde ook de negen proefpersonen die reeds een poging tot zelfmoord ondernomen hadden.

Behandeling
‘Wie aan zelfmoord denkt, ervaart andere emoties bij bepaalde woorden. Het concept ‘dood’ bracht meer schaamte en droefheid teweeg bij de proefpersonen met suïcidale gedachten’, verduidelijkt David Brent. Hij is professor in de psychiatrie aan de Universiteit van Pittsburgh en leidde het onderzoek. ‘We moeten het experiment herhalen met meer proefpersonen. Hopelijk kan het in de toekomst artsen helpen bij het identificeren, opvolgen en behandelen van patiënten met zelfmoordgedachten.’

Tot nu toe was het zeer moeilijk om het risico op zelfmoord in te schatten, terwijl zelfmoord een belangrijke doodsoorzaak is bij jonge mensen. Het aantal zelfmoorden in Vlaanderen ligt 1,5 keer hoger dan het Europese gemiddelde.

Geschreven door Melissa Vanderheyden voor EOS. Geraadpleegd op 2 november 2017 via https://www.eoswetenschap.eu/psyche-brein/zelfmoordgedachten-zichtbaar-op-hersenscan

Mening
Ik vind het heel erg interessant om te zien dat er toch verschillende hersendelen geactiveerd worden bij mensen met suïcidale gedachten. Toch heb ik me even de vraag gesteld in hoeverre dit nuttig kan zijn... Het is naar mijn mening ethisch onverantwoord om dat in de toekomst toe te passen als bijvoorbeeld een preventief "jaarlijks onderzoekje" op zelfmoordgedachten, om daarna in te grijpen waar nodig. Ik zou mij daar als mens niet comfortabel bij voelen en misschien dit zelfs weigeren. Kortom, het is een fragiel onderwerp.

Na verder reflecteren over het artikel ben ik na beginnen denken over "verder onderzoek doen" naar bijvoorbeeld medicatie tegen depressie. Omdat je, als onderzoeker, niet alleen kan afhangen van wat die persoon met suïcidale gedachtes zegt tegen jou, vermits hij/zij kan liegen of zijn gevoelens niet volledig kan uiten.

Mentale gezondheid is een heel gevoelig thema en daarom vind ik het net zo belangrijk dat ze er toch een beetje wetenschap aan proberen te koppelen. Net om van iets heel complex en nog heel onbekend, het menselijke brein, iets verklaarbaar te maken.