PDA

Bekijk de volledige versie : De wetenschap is eruit: het gedraai aan de klok is nergens goed voor


Eline.A*riaensen
28th October 2017, 19:38
De wetenschap is eruit: het gedraai aan de klok is nergens goed voor

Vanavond gaat de klok weer een uur achteruit. Maar waarom verzetten we de klok eigenlijk elk half jaar? Uit onderzoek blijkt dat het meer nadelen dan voordelen heeft.

Dit weekeinde gaat de klok weer een uur achteruit, maar waarom toch? Het verzetten van de klok is nergens goed voor, het kan zelfs schadelijk zijn.

De zomertijd is ooit bedacht om energie te besparen: 's avonds later de zon onder betekent dat de lamp minder vroeg aan hoeft. Maar een reeks studies toont aan dat nauwelijks sprake is van besparing. Zo ontdekten onderzoekers in de Amerikaanse staat Indiana, waar zomertijd pas in 2006 werd ingevoerd, dat bezuiniging op licht niet opwoog tegen extra gebruik van airconditioning en verwarming.

Uit een rapport van de Europese Commissie uit 2014 bleek dat het op zijn minst twijfelachtig is of zomertijd energiebesparing oplevert. Sommige Europese studies vinden een marginale besparing, andere helemaal geen. Mogelijke nadelen zijn er wel. Zo zou in de week na ingang van de zomertijd mogelijk een hoger risico zijn op auto-ongelukken en hartinfarcten.

Wintertijd, als we een uurtje extra slaap krijgen, lijkt het probleem niet. Dan schakelt vrijwel iedereen eenvoudig om, stelt Nederlands hoogleraar chronobiologie Domien Beersma. "Maar als in het voorjaar de klok vooruit gaat, kunnen mensen er wel last van hebben, vooral avondmensen." Hun biologische klok geeft sowieso al vrij laat een seintje dat het bedtijd is. Onder invloed van licht wordt dat versterkt.

"Als het langer licht is, kunnen avondmensen niet om tien uur naar bed. Dan vallen ze toch niet in slaap." Sommigen hebben volgens Beersma weken last van de verandering, een enkeling de hele zomer. Andersom kunnen juist ochtendmensen het komende week zwaar krijgen als ze avonddiensten moeten draaien, voegt Neurowetenschapper Raymond van Ee van de Radboud Universiteit toe.

Eigenlijk kunnen we voortaan dus beter van de klok afblijven.

Bron:
De Morgen, 28/10/2017, https://www.demorgen.be/wetenschap/de-wetenschap-is-eruit-het-gedraai-aan-de-klok-is-nergens-goed-voor-bf07c6af/

Mening:
Ik sta er een beetje van versteld dat het zomeruur werd ingevoerd puur om energie te besparen. Wanneer ik even aan mezelf denk en het artikel vergelijk met mijn eigen leven, merk ik ook op dat ik in de zomer veel later ga slapen dan in de winter. Niet omdat ik op feestjes zit of dergelijke, maar echt omdat het veel langer licht blijft. In de winter ben ik vaak al om 21u00 zeer moe, wat ook zeker te maken kan hebben met het feit dat het dan tegenwoordig al pikdonker is buiten. Waar ik ook van een beetje van opkijk, is het feit dat er meer auto-ongevallen en hartinfarcten zouden zijn de week na de ingang van de zomertijd. Aangezien er geen cijfergegevens worden gebruikt in het artikel, blijft dit voor mij een redelijk vaag onderwerp en kan ik het moeilijk vatten. Het is wel niet zo dat ik me compleet moet aanpassen en dat mijn lichaam het niet goed meer weet de dag dat het uur veranderd wordt. Het is uiteraard wel eventjes wennen dat het al later of nog maar vroeger is in de dag. Verder ben ik toch blij dat gsm's het uur tegenwoordig automatisch aanpassen, want ik zou het waarschijnlijk vergeten en altijd hetzelfde uur gebruiken...