PDA

Bekijk de volledige versie : Windenergie maakt Duitse stroom een dag lang gratis


Lotte.V*ndekeybus
27th October 2017, 17:41
Windenergie maakt Duitse stroom een dag lang gratis

Dit weekend wordt er in Duitsland zoveel windenergie verwacht dat energieproducenten hun afnemers mogelijk zullen betalen voor stroomgebruik. Dat blijkt uit een analyse van het financiële persagentschap Bloomberg.

Verwacht wordt dat er zondag een recordhoeveelheid windenergie geproduceerd zal worden, vergelijkbaar met de productie van 40 kernreactoren en voldoende om de helft van de Duitse energievraag te voldoen.

Door het overaanbod, net op een dag waarop er relatief weinig stroom wordt verbruikt, zal de elektriciteitsprijs een hele dag lang onder nul zakken, blijkt uit de voorspellingen van Bloomberg. In dat geval moeten de producenten centrales stilleggen of consumenten betalen om elektriciteit van het net te halen.

Het is niet de eerste keer dat de Duitse prijzen in het weekend onder nul zakken, maar de voorbije keren was dat telkens erg kortstondig. Nu verwachten de analisten dat de stroomprijs voor het eerst de hele lang negatief zal zijn.

Bron: Knack, 27/10/2017, http://ikgabouwen.knack.be/bouwen-renovatie/energie/windenergie-maakt-duitse-stroom-een-dag-lang-gratis/article-normal-918249.html

Mening: Toen ik dit artikel las, was ik aangenaam verrast. Tegenwoordig zijn we heel gefocust op alles wat te maken heeft met groene energie. In mijn omgeving zie ik dat er steeds meer windmolens worden geplaatst. Het is dan ook fijn om te horen dat deze windmolens ook effectief rendabel zijn. Windenergie heeft heel wat voordelen. Ten eerste worden op deze manier geen fossiele brandstoffen verbruikt en dit is zeker goed voor het milieu. Verder is wind ook onuitputtelijk en hebben we dus een gratis aandrijvingskracht. Als er in een periode veel wind is, levert dit veel energie op zodat we deze energie helemaal gratis kunnen ontvangen. Dit is het resultaat dat we al die tijd wilden bereiken. Het is ook een teken dat we op de goede weg zijn en onze technologische ideeën ook effectief hun doel bereiken. Hopelijk kan dit in de toekomst alsmaar vaker gebeuren.