PDA

Bekijk de volledige versie : Nieuwe website voorziet ouders van wetenschappelijk onderbouwde informatie


Sebbe.V*nLeemput
18th October 2017, 10:24
Nieuwe website voorziet ouders van wetenschappelijk onderbouwde informatie
De nieuwe website Parentifact.org heeft een ambitieus doel: ouders gidsen door het oerwoud van goede en slechte adviezen over opvoeding.
Als ouder is ‘het juiste doen voor je kind’ een quasi onmogelijke opdracht. Is het een goed idee om mogelijke allergenen zoals pinda’s op het menu te zetten, of net niet? En wat is de normale kleur van babypoep? Honderden boeken helpen je op weg, maar soms met tegenstrijdige ideeën of verouderde adviezen. Google kan de onzekere ouder op weg helpen met een schat aan informatieve sites, maar het is makkelijk verdwalen tussen feiten en fictie.
De Engelstalige website Parentifact.org is het geesteskind van journalisten Lee and Elisa Procida, die na de geboorte van hun baby ervoeren hoe moeilijk het is om betrouwbare informatie te vinden.
De homepage biedt een overzicht van vragen. Wie doorklikt vindt een kort maar onderbouwd antwoord. Kort, omdat de schrijvers extra informatie beschouwen als ruis, die afleidt van de essentie. Onderbouwd, want de journalisten vermelden braaf welke wetenschappelijke bronnen ze gebruikten om een antwoord te formuleren. Bovendien beloven ze regelmatige updates van hun informatie.

Mening: Ik ben een grote voorstander van deze site. Als iemand die vaak met jonge ouders te maken heeft (mijn moeder is onthaalouder) heb ik al vaak ouders gezien die vreemde opvattingen hebben over de opvoeding van hun kind. Het lastige is dat die ouders hun opvattingen doorgeven aan vrienden of later zelfs aan hun kind. Dit kan later tot problemen leiden. Het zal een uitdaging zijn voor de beheerders om hun website niet te doen verdwijnen tussen alle anderen. Nog een nadeel is, is dat het een Engelstalige site is. Dit kan voor mensen met een beperkte kennis van het Engels leiden tot interpretatiefouten.

Bronvermelding:
EOS Wetenschap
16 oktober 2017 door MV
https://www.eoswetenschap.eu/psyche-brein/nieuwe-website-voorziet-ouders-van-wetenschappelijk-onderbouwde-informatie