PDA

Bekijk de volledige versie : Met het Brits onderwijs zit het wel goed


Barst
3rd December 2004, 20:54
Helft van Britten heeft nog nooit van Auschwitz gehoord

Bijna een op de twee Britten heeft nog nooit van Auschwitz gehoord. Dat blijkt uit een studie van de Britse openbare omroep BBC. Van de 4.000 ondervraagde Britten kon 45 procent de naam niet verbinden met het grootste Duitse vernietigingskamp van de Tweede Wereldoorlog. In de groep tot 35 jaar wist zelfs meer dan de helft niets met het begrip aan te vangen.

Aanleiding voor de rondvraag is een zesdelige documentaire van de BBC over Auschwitz. Voor de documentaire ondervroeg producent Laurence Rees 100 overlevende slachtoffers en daders van het concentratiekamp in het Poolse Oswiecim, onder wie verscheidene leden van de Schutzstaffel (SS). (belga)

HLN, 03/12/04 17u07

Kenny
5th December 2004, 15:49
[QUOTE=Barst]Helft van Britten heeft nog nooit van Auschwitz gehoord[/QUOTE]

Verbaast u dat?

Ik zou wel eens willen zien wat de uitkomst is van deze enquête in Vlaanderen... Ik denk dat het met de parate kennis van de gemiddelde Vlaming minstens even slecht gesteld is als met die van de Britten.

Wij hebben op school voor een project rond Geschiedenis ooit eens de vraag gesteld: 'In welk jaar begon en eindigde de Tweede Wereldoorlog?'. Zowel '40 - '45 als '39 - '45 werden als correct aanschouwd. Ik ben er zeker van dat als ik hier zou zeggen hoeveel percent deze vraag correct beantwoordde, jullie mij niet zullen geloven.

katleen
6th December 2004, 08:37
Ik ben er zeker van dat als ik hier zou zeggen hoeveel percent deze vraag correct beantwoordde, jullie mij niet zullen geloven.

Houd u vooral ni in, zeker niet als het om te lachen is :p

SuperJef
6th December 2004, 11:03
Ik ben er zeker van dat als ik hier zou zeggen hoeveel percent deze vraag correct beantwoordde, jullie mij niet zullen geloven.

Ik zou er alleszins niet van zou verschieten.. Ik vind dat er veel te weinig aandacht wordt gegeven aan zulke dingen zoals Auswitzch en dergelijke die toch voor een deel bepalend zijn geweest voor onze geschiedenis..

Ik herinner mij de spannende verhalen die mijn grootmoeder vertelde over de wereldoorlogen.. Echt interessant en de moeite om te weten.. Ik vind het shockerend dat de jeugd zich nimmer interesseert in deze dingen.. Weten zij dan in hemelsnaam niet hoe de mensen vroeger afgezien hebben om het België van nu te bekomen?

Ik denk dat de mentaliteit van de jeugd hier zeker op is achteruitgegaan.. Volgens mij denken de meerderheid van de jongeren "het is nu zo , en wat er vooraf gegaan is interesseert me niet".. Erg.. :rolleyes:

yannick.staelens
6th December 2004, 21:27
Dat de ongeveer 50% van de mensen nog nooit gehoord hebben van Auschwitz kan ik best nog inkomen... geschiedenis moet gefilterd worden, ja kan nooit aan leerlingen HEEL de geschiedenis uit de doeken doen. Selecteren wat voor jouw (de lkr) belangrijk is, is dus een must!!! Maar wat Kenny zegt verbaast me een beetje :confused: Elk mens moet toch weten wanneer de 2de wereldoorlog begon en eindigde.. ik denk trouwens dat het nog erger gesteld is met de data van WO I !! Als leraar geschiedenis in spé... ja vind ik dat toch echt zeer jammer, ik ga er in ieder geval voor zorgen dat mijn leerlingen deze data wel kennen :p :p

Kenny
6th December 2004, 23:08
[QUOTE=yannick.staelens]Maar wat Kenny zegt verbaast me een beetje :confused: Elk mens moet toch weten wanneer de 2de wereldoorlog begon en eindigd[/QUOTE]

Je zou dat denken he... 't was trouwens iets boven de 30% die het antwoord correct had, schrijnend dus. Het was een mini-enquête gehouden bij 4,5 en 6 middelbaar TSO.