PDA

Bekijk de volledige versie : Asteroïde scheerde deze ochtend rakelings langs de aarde


Jana.d*Boer
12th October 2017, 10:41
Vanmorgen is een kleine asteroïde rakelings langs de aarde gescheerd. Er was geen reden tot bezorgdheid, maar wel belangrijk nieuws voor de wetenschap. Ruimtevaartorganisatie NASA gebruikte de doortocht van 2012 TC4 om het waarschuwingssysteem voor naderende ruimteobjecten te testen. Dat gebeurde nooit eerder met een echte asteroïde.

De asteroïde ter grootte van een huis - 15 tot 30 meter - bereikte rond 7.40 uur het dichtste punt bij de aarde. Hij bevond zich op dat moment op zo'n 43.800 kilometer boven Antarctica. Dat is meer dan acht keer dichterbij dan de maan. Een risico dat hij de aarde vandaag zou raken, was er niet.

Het object werd op 5 oktober 2012 door een observatorium op Hawaï ontdekt. Het passeerde de aarde toen op 100.000 kilometer. Sindsdien was het niet meer gezien. In oktober 2079 zou dezelfde asteroïde ons wél kunnen treffen, al bedraagt de waarschijnlijkheid volgens de huidige berekeningen amper 1 op 2.645.

Hoe dan ook leverde deze doortocht belangrijke informatie op. Zo hebben wetenschappers het waarschuwingssysteem voor naderende ruimteobjecten getest. Ze onderzoeken zo hoe we op aarde op een reële bedreiging kunnen reageren.

Amateur-astronomen die vroeg zijn opgestaan, hadden echter pech. Omdat de asteroïde zich snel voortbewoog en niet veel licht weerkaatste, hadden zij weinig kans om hem te spotten.


EIGEN MENING: Als ik zo een artikel lees vind ik dit steeds een "ver van mijn bed-show". Men zegt dat in het jaar 2079 deze asteroïde de aarde zou kunnen raken. Ik vermoed dat ik er zelf in het jaar 2079 niet meer zal zijn. Maar mijn kinderen dan weer wel... Ik ben zelf wel benieuwd welke impact zo'n inslag op onze aarde kan hebben. Zou dit verwoestend kunnen zijn of zal dit beperkt blijven? Men heeft wel ontdekt dat de asteroïde steeds dichterbij komt en dat lijkt mij toch weer een teken dat de wereld aan het veranderen is. Ik vind het erg interessant dat wetenschappers het waarschuwingssysteem voor naderende ruimteobjecten hebben kunnen testen. Ik vind het knap dat er zo'n systemen ontwikkeld zijn en ik hoop dat ze ons in de toekomst inderdaad ook kunnen helpen om rampen te vermijden.

BRON: www.demorgen.be op 12/10/2017