Hanne.V*n
11th October 2017, 23:11
De KU Leuven ontwikkelt een app om kankerpatiënten beter te kunnen opvolgen. De app is vooral bedoeld om de neveneffecten van de behandeling bij patiënten beter te monitoren en te rapporteren, wat de levenskwaliteit en de kwaliteit van de zorg verhoogt.
De app wil een antwoord bieden op het ongemak en de ongerustheid bij patiënten over de neveneffecten van de behandeling, waarover ze niet altijd kunnen of willen praten.
Via de app zullen ze hun symptomen kunnen invoeren, waarna ze gepersonaliseerde feedback krijgen over wat ze kunnen doen. De informatie komt ook in het het medisch dossier, zodat de behandelende artsen die bij een volgende consultatie kunnen bespreken. Bij ernstige problemen worden de zorgverleners meteen ingelicht en kunnen ze het behandelplan aanpassen.
"Dankzij de app kunnen we veel korter op de bal spelen en de behandeling aanpassen als dat nodig is. Zo verbeteren we de levenskwaliteit, het comfort van de patiënt en de kwaliteit van de zorg" zegt Annemarie Coolbrandt, verpleegkundig specialist oncologie.
De app zal ontwikkeld en getest worden in het UZ Leuven en zal voor alle types kanker werken. Later zal hij ook beschikbaar zijn in alle ziekenhuizen die deel uit maken van de Nexuzhealth cluster.
Bron: 05-10-17, 12:18u - https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/10/05/ku-leuven-app-borstkanker/
Mening: Ik vind het een goed initiatief van de KU Leuven om een app te realiseren voor kankerpatiënten. Ik ga akkoord met Annemarie Coolbrandt, verpleegkundige specialist oncologie. Zij vermeldt in het artikel dat dankzij de app er snel kan gehandeld worden en de behandeling kan aangepast worden als dat nodig is. De app is handig voor kankerpatiënten omdat ze niet altijd kunnen of willen praten over de neveneffecten van de behandeling. Een app zorgt ervoor dat de patiënt niet altijd naar de dokter of ziekenhuis moet gaan. Enkel bij ernstige problemen is een bezoek aan de arts wel noodzakelijk. De patiënt kan de app raadplegen wanneer hij/zij wil en ondersteuning nodig heeft. Het nadeel aan de app is dat je moet beschikken over een smartphone.
De app wil een antwoord bieden op het ongemak en de ongerustheid bij patiënten over de neveneffecten van de behandeling, waarover ze niet altijd kunnen of willen praten.
Via de app zullen ze hun symptomen kunnen invoeren, waarna ze gepersonaliseerde feedback krijgen over wat ze kunnen doen. De informatie komt ook in het het medisch dossier, zodat de behandelende artsen die bij een volgende consultatie kunnen bespreken. Bij ernstige problemen worden de zorgverleners meteen ingelicht en kunnen ze het behandelplan aanpassen.
"Dankzij de app kunnen we veel korter op de bal spelen en de behandeling aanpassen als dat nodig is. Zo verbeteren we de levenskwaliteit, het comfort van de patiënt en de kwaliteit van de zorg" zegt Annemarie Coolbrandt, verpleegkundig specialist oncologie.
De app zal ontwikkeld en getest worden in het UZ Leuven en zal voor alle types kanker werken. Later zal hij ook beschikbaar zijn in alle ziekenhuizen die deel uit maken van de Nexuzhealth cluster.
Bron: 05-10-17, 12:18u - https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/10/05/ku-leuven-app-borstkanker/
Mening: Ik vind het een goed initiatief van de KU Leuven om een app te realiseren voor kankerpatiënten. Ik ga akkoord met Annemarie Coolbrandt, verpleegkundige specialist oncologie. Zij vermeldt in het artikel dat dankzij de app er snel kan gehandeld worden en de behandeling kan aangepast worden als dat nodig is. De app is handig voor kankerpatiënten omdat ze niet altijd kunnen of willen praten over de neveneffecten van de behandeling. Een app zorgt ervoor dat de patiënt niet altijd naar de dokter of ziekenhuis moet gaan. Enkel bij ernstige problemen is een bezoek aan de arts wel noodzakelijk. De patiënt kan de app raadplegen wanneer hij/zij wil en ondersteuning nodig heeft. Het nadeel aan de app is dat je moet beschikken over een smartphone.