PDA

Bekijk de volledige versie : Kinderboekauteurs stappen massaal op bij uitgeverij Querido Kind


br*m.verschueren
28th September 2017, 13:25
Bron: https://www.nrc.nl/nieuws/2017/09/25/uittocht-kinderboekauteurs-om-toekomstplannen-wpg-13185510-a1574804 op 27 september 2017.

Thomas de Veen

Van Guus Kuijer tot Toon Tellegen, dertig gezichtsbepalende kinderboekenschrijvers stappen op bij uitgeverij Querido Kind. Dat is uniek in de geschiedenis van de Nederlandse kinderboekenuitgevers.

Dertig kinderboekenschrijvers stappen op bij uitgeverij Querido Kind. Zij volgen de voltallige redactie van de uitgeverij, die maandag haar ontslag indiende na een hoogopgelopen vertrouwenscrisis met de directie. Dat bevestigen de auteurs aan NRC. Oorzaak van de crisis zijn plannen van de directie van het moederconcern WPG Media, die volgens de redactie in strijd zijn met het karakter van de uitgeverij.
Querido Kinderboeken geldt als de meest gerenommeerde literaire kinderboekenuitgeverij van Nederland en Vlaanderen. Onder de vertrekkende schrijvers zijn vrijwel alle gezichtsbepalende schrijvers en illustratoren van Querido Kind, onder wie Guus Kuijer, Toon Tellegen, Joke van Leeuwen, Francine Oomen, Edward van de Vendel, Bart Moeyaert en Anna Woltz, en ook de erven Annie M.G. Schmidt en Fiep Westendorp. Zo’n uittocht van schrijvers is uniek in de geschiedenis van de Nederlandse kinderboekenuitgevers.
Aparte status

Querido Kind had de afgelopen jaren een aparte status binnen het concern. Kinderboekenuitgeverij Querido Kind deelt zijn oorsprong met volwassenenuitgeverij Querido, maar hun wegen scheidden zich toen de volwassenentak in 2013 werd uitgekocht uit het WPG-concern en bij de groep Singel Uitgeverijen ging horen. Querido Kind, het paradepaardje van WPG, ging niet mee. De redactie mocht wel inwonen bij Singel Uitgeverijen – vanwege de historische banden. Bovendien publiceren auteurs als Joke van Leeuwen en Toon Tellegen bij beide takken van Querido.
Aan deze constructie wenst WPG een einde te maken „om de overheadkosten te drukken”, laat directeur WPG Kindermedia Dieneke Kuijpers weten, die zegt dat het slechts om een verhuizing gaat. Het team van de kinderboekenuitgeverij stelde de afgelopen maanden alsnog een buyout door Singel Uitgeverijen voor en Singel-directeur Paulien Loerts deed een bod. Toen WPG dat afwees en de onderhandelingen eenzijdig stopte, stapte de zeskoppige redactie op. Uitgever Wendy Wilbers van Querido Kind, die niet bereikbaar is voor commentaar, is het volgens ingewijden niet eens met de commerciële koers van WPG.
Eenheid

„De eenheid van Querido en Querido Kind moet niet doorbroken worden. Het zijn fondsen die historisch en inhoudelijk gezien bij elkaar horen”, zegt schrijver Edward van de Vendel, die namens een groep auteurs aan de WPG-directie liet weten: als het uitgeefteam vertrekt, dan vertrekken wij ook. Dat veranderde de zaak niet. Van de Vendel: „De exacte plannen van WPG met Querido Kind kennen wij niet. Maar als die reden zijn voor ons uitgeefteam om te vertrekken, volgen wij hen.” Van de Vendel stelde maandag alle auteurs van Querido Kind op de hoogte van het vertrek van de groep van dertig. Volgens Van de Vendel heeft het uitgeefteam van Querido Kind al plannen voor een doorstart. WPG-directeur Kuijpers zegt „verrast” te zijn door het opstappen van de redactie en noemt het vertrek van de auteurs „verdrietig”.

E.M. "Overheadkosten drukken", zijn er droevigere woorden in de wereld? Hier zie je het markteconomisch kapitalistisch denken in zijn meest ranzige vorm: het winstoogmerk prevaleert op de core-business van uw bedrijf. Waarom moet er altijd alleen maar geld verdiend worden? Welke andere waarde kan iets genereren? Als je een minimumwinstmarge op kinderliteratuur kan zetten. Enkel als een boek geld op brengt, is het een publicerenswaardig boek...
Terwijl, boeken zijn alles. Boeken zijn de ultieme uitingen van cultuur, van de mens, van het leven. Alles is, was of wordt een boek. Soms niet in de vorm van een papieren exemplaar, maar desalniettemin een boek. Het siert daarom de redactie deze moedige keuze te nemen. Ze laten de kern van hun activiteit, de reden dat ze voor dit vak hebben gekozen, prevaleren op het bedrijf en diens winstgemotiveerde filosofie. Maar de auteurs zijn zo mogelijk nog meer te prijzen. Zij kennen de details niet, weten niet precies wat de motieven van de redactie zijn geweest, maar volgen hen toch, blind. Hun relatie is dan ook met die redactieleden, niet met de gestropdasde pakdragers op de bovenste etage.
En die relatie is gebaseerd op de gedeelde liefde voor het kinderboek. WPG-directeur zou evengoed kabeljauw of aandelen kunnen verkopen, zij is niet verliefd op boeken, maar op het economisch spelletje. Zij is niet verliefd het product maar op het proces.