PDA

Bekijk de volledige versie : Slim parkeren voor minder files


Sam.M*rtens
18th May 2017, 17:28
Ze gebruiken ze van Amsterdam tot Barcelona en van Arezzo tot Kortrijk. Smart parking solutions worden de heilige graal van mobiliteit in de binnenstad.
Minstens een kwart van alle autobestuurders die het verkeer in de binnenstad opstroppen, is gewoon op zoek naar een parkeerplaats. Dat toont onderzoek aan. In Nederland werken ze nu aan een oplossing. Nedap, een bedrijf dat al allerlei detectiesystemen ontwikkelde, heeft een slim parkeersysteem.

Bestuurders kunnen een app downloaden die vertelt waar parkeerplaatsen beschikbaar zijn
Sensit houdt een realtimeoverzicht bij van alle individuele parkeerplaatsen in de stad. Bestuurders kunnen een app downloaden die hen vertelt of er in hun zone veel, weinig of helemaal geen parkeerplaats beschikbaar is. De app wijst bestuurders naar de straten waar ze het meeste kans maken op een vrije plek. Sensit werkt met sensoren die objecten detecteren. De data die de sensoren registreren, komen terecht bij een centrale server. Van daar neemt een parkeergeleidingssysteem het over.

‘Het zal stadsbesturen wel wat kosten om duizenden parkeerplaatsen van een sensor te voorzien’, geeft Edwin Siemrink van Nedap toe. ‘Maar het systeem is de investering waard. Voor de stad kan je de hard en de soft benefits van een slim parkeersysteem amper overschatten.’

‘Als het verkeer in de binnenstad elke dag dichtslibt, dan lijd je een enorm tijdverlies. Dat kost bommen geld en veroorzaakt ook nog eens heel wat luchtvervuiling’, zegt Siemrink. ‘De maatregelen die steden vandaag nemen om fijn stof te beperken, zijn niet voldoende. Er moet iets structureel veranderen.’

Bron: EOS, 4 mei 2017
https://www.eoswetenschap.eu/technologie/slim-parkeren-voor-minder-files

Mening: Een applicatie die autobestuurders kan laten weten waar er parkeerplaatsen vrij zijn, vind ik straf. In een grotere stad zou deze applicatie vrijwel onmisbaar zijn. Zelf heb ik al verschillende keren voorgehad dat ik heel lang in een stad opzoek was naar een parkeerplaats. Volgens het artikel zal deze applicatie de files doen dalen, wat dan ook weer een pluspunt is. Het project zal wel veel geld kosten, maar zoals Edwin Siemrink zegt, is het dat volledig waard. Het komt het milieu ten goede, en het helpt mensen die vaak tijdgebrek hebben in de stad. In Nederland zijn ze nu al met de applicatie bezig, hopelijk zal het niet lang meer duren voordat deze ook in België volop wordt gebruikt.

simon.s*olders
18th May 2017, 23:51
Op zich is zo'n slim parkeersysteem een heel goed idee om de drukte in de binnenstad op te lossen. Zo weten bestuurders meteen waar ze heen moeten rijden en moeten ze de kans niet wagen om helemaal naar de binnenstad te rijden om op goed geluk een parkeerplaats te vinden. De technologie van vandaag is goed in staat om dergelijke systemen door te voeren in ons land. Nu bedenk ik mij wel dat ze de smartphone zoveel mogelijk willen bannen uit de wagen. En daar kan ik mij maar al te goed in vinden. Een app is wel handig, maar dan ligt de focus nog steeds op de smartphone. Autofabrikanten kunnen misschien dergelijk systeem integreren in hun eigen software. Nu is dat wel bijna hetzelfde, of je nu je smartphone raadpleegt of de built-in software van je auto. De smartphone is verboden en het andere niet. Het valt voor het eerst dus nog af te wachten of het systeem in België doorbreekt. Een goed idee is het alvast wel!

Neal.M**ulemans
19th May 2017, 16:56
Ik vind het concept erg innovatief en handig. Momenteel zie je vaak in de grotere steden enorme files van auto's die tegen 10km/u doorheen de straten rijden op zoek naar een verkeersplaatsje. Ook de verkeersveiligheid boet hierbij in.

In vele steden in Vlaanderen zie je al op elektronische borden rondom de stad waar er parkeerplaats vrij is. Zo'n systeem is handig. Om dit te koppelen aan een app is een risico want het grootste deel van de automobilisten gaat hierdoor op hun smartphone kijken en rijden tegelijk. Wat enorm gevaarlijk is.

Voor de luchtkwaliteit en de files in de stad is het een goede oplossing. Enkel de app vorm lijkt me nogal gevaarlijk. Misschien beter integreren in een gps-systeem.

Jens.W*uyts
19th May 2017, 19:43
Overal probeert men de auto's uit de stad te bannen. Ik denk dus niet dat deze app een goeie toekomst heeft. En of dit files zal tegengaan? Ik denk het net niet. Er gaan meer files komen aangezien iedereen naar hetzelfde plaatsje zal zoeken. :banghead:
Simon zegt terecht dat bestuurders dan waarschijnlijk met hun smartphone bezig gaan zijn tijdens het rijden. Dit kan natuurlijk toch niet de bedoeling zijn. Het idee is goed, maar ik ben benieuwd hoe men met deze problemen zal omgaan.