PDA

Bekijk de volledige versie : Overheid lanceert website voor autotuners


SuperJef
22nd February 2006, 21:47
Federaal minister van Mobiliteit Renaat Landuyt (sp.a) heeft zondag op het Autosalon de website how2tune.be gelanceerd. De website moet een einde maken aan de rechtsonzekerheid rond tuning en moet een soort online-gids voor de Belgische autotuner worden. "Alles wat niet raakt aan de veiligheid moet mogelijk zijn", aldus Landuyt.

Opmars
Tunen is al jaren aan een opmars bezig, ook in ons land. Volgens Marnix Van Vooren, voorzitter van Federatie van Belgische Auto-Tuning, telt ons land zo'n 100.000 echte autotuners. "In brede zin, als je bijvoorbeeld de mensen meerekent die hun wagen uitrusten met bepaalde stickers of speciale velgen, loopt dat aantal zelfs op tot 500.000", aldus Van Vooren.

Maar er is een keerzijde aan de tuning-hobby. De Belgische tuningwereld klaagt al jaren over het ontbreken van een duidelijk wettelijk kader rond tuning. "Al meer dan 35 jaar is er zo goed als niet geregeld. Deze website vormt een basis, maar er is nog wel wat werk aan de winkel", zegt Van Vooren.

Klaarheid
Om klaarheid te scheppen in de regelgeving werd vorig jaar een werkgroep tuning opgericht. Die boog zich de afgelopen maanden over de verschillende onderdelen inzake het ombouwen van voertuigen. De website bevat de weerslag van die gesprekken. Per onderdeel (bv. lichten, carrosserie, spoiler, etc...) staat precies wat mag en niet mag. Daarbij wordt ook altijd verwezen naar de wettelijke basis, de algemene basisprincipes, de technische eisen en andere interessante tips.

Volgens minister Landuyt luidt de grondregel: "wat niet expliciet verboden is, moet kunnen". "Zolang men niet aan de veiligheid raakt, is eigenlijk alles mogelijk", zegt de sp.a-minister. Landuyt wil op die manier ook ruimte laten voor de creativiteit van de autotuners. Geen eindpunt
De website is geen eindpunt. Zo kunnen de tuners op de site hun reacties kwijt. Hun vragen en opmerkingen worden dan behandeld en eventueel gebruikt om de regelgeving bij te sturen.

De website is tot slot niet enkel een instrument voor de autotuners. Ook garagisten, verkopers, keuringscentra en politiediensten krijgen nu een

eenduidig beeld op wat wel en niet toegelaten is.

De website is terug te vinden op www.how2tune.be.

Bron : http://www.hln.be/hln/cch/det/art_159158.html

SuperJef
22nd February 2006, 21:57
Na dit alles gelezen te hebben vind ik toch dat er nog enkele onduidelijkheden inzitten. Maar over het algemeen kan ik zeggen dat het voor mij het beste is mijn auto naar het stort te doen.

Je moet blijkbaar voor alles een attest aanvragen. En dit moet dan nog een specifiek attest zijn. Bijvoorbeeld voor kuipzetels (die goedgekeurd zijn door FIA om te racen en dus beter zijn dan gewone zetels) word je afgekeurd.

Voor een nieuwe ophanging die tevens goedgekeurd is door diverse bedrijven met de nodige licencies word je ook afgekeurd. Ookal zijn deze beter voor de auto en voor de veiligheid dan de standaardophanging. (Wetende dat zo'n sportophanging ong. €1600 kost)

Voor een sportieve uitlaat (die ook beter is voor de motor van de auto) word je ook afgekeurd. Tenzij je een speciaal attest aanvraagd en dit is natuurlijk weer extra geld voor de staat.

De versnellingspook, op de versnellingspook moet de gangwissel van uw versnellingsbak aanwezig zijn. Waarom? Zodat de carjacker zeker met uw wagen weg geraakt bij een overval, zodat de dief die uw wagen wil stelen makkelijk de wagen kan wegrijden? Dit is misschien een ludiek voorbeeld maar bepaalde mensen krijgen hiervoor weldegelijk een rode kaart voor terwijl andere gebreken van hun voertuig niet gecontroleerd worden? Afkeuren van prullaria als deze, vind ik bij het haar gegrepen.

Ik vind het echt schande dat ze op deze manier de jeugd , die toch het grootste deel vormt van de tuningscéne het geld uit hun zakken probeert te halen. Maar zeker niet alleen de jeugd. Mijn opa heeft op zijn mercedes 20" wielen. Dit alleen maar omdat hij het mooi vind. En wat gebeurt er als je hiermee naar de keuring gaat? U kan het al raden. Afgekeurd.

Goed werk meneer Landuyt. Volgende verkiezing weer een pak minder stemmen voor u.

Anke_Fleerakkers
23rd February 2006, 22:18
Ik vind dit niet geen slecht idee. Ik weet dat er veel dingen gezegd worden over tuning, maar we weten nooit of het eigenlijk wettelijk is of niet. Ikzelf zou graag neon-lichten onderaan m'n auto laten zetten, maar weet dat dit verboden is. Vind het heel jammer.. De site vind ik op zich nogal "geleerd" overkomen. Maar voor wie gewend is om met zulke taal om te gaan, vind ik het vast en zeker een aanwinst. Het is goed dat wanneer we twijfelen, we naar de site kunnen gaan. Of het de echte antwoorden zal geven die we willen is nog afwachten.

SuperJef
24th February 2006, 00:15
Ik ken zeker 20 mensen met neon-lichtjes onder hun auto.. Wat gebeurt er als die naar de keuring gaan? Afgekeurd natuurlijk. Wat doen ze dan? Ze halen op 10 minuten die lichtjes er onder uit. Rijden naar de keuring. En steken ze er terug onder. No problemo.