PDA

Bekijk de volledige versie : Elon Musk wil fileprobleem oplossen door 'ondergrondse snelwegen'


Hanne.V*n
7th May 2017, 22:52
Tesla- en SpaceX-topman Elon Musk heeft een conceptvideo getoond van een van zijn nieuwe projecten, het bouwen van een tunnelsysteem dat auto's met hoge snelheid ondergronds moet gaan vervoeren.

Musk zegt zich enorm te storen aan de verkeersopstoppingen. Daarom wil hij 'ondergrondse autosnelwegen' bouwen. Het project is een onderdeel van een van Musks recent opgerichte bedrijven, The Boring Company, dat zich richt op het graven van tunnels.

De topman van Tesla en SpaceX maakte zijn plannen in december vorig jaar al bekend. Het was toen nog niet duidelijk hoe serieus Musk het meende. In januari verklaarde hij dat er al "enige vooruitgang" geboekt was. Gisteren bleek Musk het wel degelijk serieus meent, want tijdens een TED-conferentie deelde hij een conceptvideo van de ondergrondse snelwegen.

De 'ondergrondse snelwegen' is niet het enige futuristische idee van Musk. Zo wil hij via zijn start-up Neuralink het menselijke brein koppelen aan computers. Daarnaast is Musk ook bezig met de 'Hyperloop': een buis met capsules die personen en goederen kan vervoeren aan snelheden tot 1.120 kilometer per uur.

Bron: 29-04-17, 09.10u – http://www.demorgen.be/technologie/elon-musk-wil-fileprobleem-oplossen-door-ondergrondse-snelwegen-b7ac63e4/

Mening: Niemand vindt het fijn om in de file te staan. Voor sommige mensen is het de grootste ergernis. Elon Musk wil het fileprobleem oplossen door ‘ondergrondse snelwegen’. Ik heb het conceptvideo van het project bekeken. Het idee is dat er gebruik gemaakt wordt van smalle tunnels waar de auto’s in komen via een liftsysteem. Dit futuristisch idee klinkt toch geweldig?! Ik heb toch wel een aantal bedenkingen bij dit tunnelproject. Is dit wel haalbaar? Het boren van tunnels is tijdrovend en duur. In het project wordt gebruik gemaakt van elektrische aangedreven platforms waar de auto’s op blijven staan, en die een snelheid van zo’n 200 km/ u door de tunnel gaan. Het is een hele uitdaging om zo een systeem 100% van de keren goed te laten functioneren. Ik ben nog niet klaar voor zo'n futuristisch idee.