PDA

Bekijk de volledige versie : Wetenschappers ontwikkelen methode om binnen te kijken via wifi


jana.m*rien
5th May 2017, 13:28
Onderzoekers aan de Technische Universiteit München hebben een manier gevonden om via wifisignalen driedimensionale beelden te maken van een omgeving. In principe kan deze techniek gebruikt worden om objecten in een kamer in kaart te brengen, net zoals het kijken door een venster.

Optische hologrammen bestonden reeds, daarvoor gebruikt men lasers. Een deel van de laser wordt rechtstreeks op een fotografische plaat gericht. Het andere deel wordt eerst van een object gereflecteerd en komt dan pas op de fotografische plaat terecht. Het verschil dat ontstaat tussen de twee helften van de laser wordt gebruikt om een driedimensionaal beeld van een object te maken.

Volgens 'Science' hebben de onderzoekers nu een methode ontwikkeld om hetzelfde via wifi te doen. In plaats van lasers hebben ze slechts een draagbare en een vaste antenne nodig. Ze plaatsten een aluminium kruis voor een wifirouter. Door de signalen te vergelijken die aankwamen op beide ontvangers konden ze het kruis driedimensionaal in beeld brengen. Volgens de onderzoekers is het echter onwaarschijnlijk dat de techniek in de nabije toekomst gebruikt zal worden om binnen te kijken in je slaapkamer. Daarvoor zou je rond het gebouw moeten gaan met een grote antenne, wat moeilijk te verbergen valt. De techniek zou ook moeilijk werken als er bijvoorbeeld metalen studs aanwezig zijn in de muren, die de radiosignalen ook reflecteren.

In de plaats daarvan hopen de onderzoekers de techniek te gebruiken in een fabriekssetting om beter producten te volgen. Als de techniek verder verfijnd wordt zou het ook toegepast kunnen worden om slachtoffers terug te vinden die begraven zijn onder een lawine of een ingestort gebouw. De paper van de onderzoekers kan je hier lezen.

Bron: http://datanews.knack.be/ict/nieuws/wetenschappers-ontwikkelen-methode-om-binnen-te-kijken-via-wifi/article-normal-849053.html
Datum: 5 mei 2017

Eigen mening: Ik was verbaasd als ik de titel van dit artikel las. Dat via WiFi, beelden kunnen worden gevormd, vind ik erg verrassend. Als de techniek verder kan worden ontwikkeld, zoals de wetenschappers hopen, heeft hij veel positieve gevolgen. Voor bedrijven is het een groot voordeel als ze hun producten kunnen volgen. Als er ergens in het productieproces een fout is, kan die sneller worden opgespoord.
Dat het misschien gebruikt kan worden om mensenlevens te redden, benadrukt nog maar eens het belang van wetenschappelijke onderzoeken. Hopelijk kan deze techniek verder op punt gezet worden, zodat hij voor verschillende doeleinden gebruikt kan worden.
Voor mij is het toch wel een hele geruststelling dat er geen misbruik van kan worden gemaakt om in huizen binnen te gluren. Omdat je er groot materiaal voor nodig hebt, kan dit dus niet stiekem gebeuren en hoeven mensen niet te vrezen voor nadelige gevolgen van deze nieuwe techniek.

Sarah.T*ijs
7th May 2017, 18:09
Zoals Jana zegt is het zeer verrassend dat er beelden van je binnenkant kunnen gemaakt worden met gebruik van WiFi. Het is belangrijk dat deze techniek verder wordt onderzocht, als deze techniek op punt komt dan zal deze ook heel veel voordelen hebben. Niet alleen voor producties, maar ook voor de hulp van mensen. De wetenschap is echt heel belangrijk, sommige mensen vergeten dit snel. Dit artikel benadrukt dat de wetenschap echt van groot belang is in onze samenleving. Jana haalt ook aan dat de grote van de materialen een rede kan zijn dat deze techniek niet zal misbruikt worden, maar daarbij denk ik dat mensen toch een manier zullen vinden om hier misbruik van te maken.