PDA

Bekijk de volledige versie : Wat is dat nu weer?


Barst
22nd February 2006, 02:43
Tienermeisjes zien geen kwaad in betaalde seks


Amsterdamse tieners die seks hebben tegen beloning, zijn geen uitzondering. Uit onderzoek van de GGD blijkt dat het gaat om meisjes van 10 tot 17 jaar. De jongste meisjes nemen genoegen met een telefoonkaart, breezer, hamburger bij McDonalds of een lift naar huis als beloning. Ze wonen meestal thuis en gaan naar school.


Aanleiding voor het onderzoek was een rapport van het Bonger Instituut, dat vorig jaar uitzocht waar de prostituees na sluiting van de tippelzone waren gebleven. Daarin stond: „Vaak groeien meiden in Zuidoost op met het beeld dat seks naast drugshandel een makkelijke en geaccepteerde manier van geld verdienen is. Ze noemen het zakendoen. Vooral orale seks is in.”

Zeventien onderzoekers met eenzelfde leeftijd en uiterlijk als de meisjes, trokken een maand naar plekken waar het plaats zou vinden, Zuidoost en Centrum. Met twee volwassen onderzoekers, die gevaarlijke plekken bezochten, ontdekten ze allerlei vormen van tienerseks. Onduidelijk is wat de afkomst of achtergrond van de meisjes is. Ook het aantal meisjes en de frequentie waarmee ze zich prostitueren, is niet vastgesteld.

Wethouder Belliot heeft de opdracht gegeven tot uitgebreider onderzoek. „We beginnen met voorlichtingscampagnes”, zegt Arnoud Verhoeff van de GGD, „omdat veel jongeren onveilige seks hebben.” Twee jonge meiden bleken zwanger.

Er zijn autochtone en allochtone tieners die seks hebben tegen vergoeding. Hoe jonger hoe meer in de verborgenheid. Als er volwassen mannen bij betrokken zijn –en dat is vaak zo– dan vindt het nog meer in de beslotenheid plaats. De onderzoekers troffen ook meiden van twaalf jaar en ouder die met groepen leeftijdgenoten seks hebben, omdat ze hun vriend willen plezieren. Daar krijgen ze niets voor.

„Seks tussen leeftijdgenoten is wettelijk geen probleem”, zegt Verhoeff.

Maar als een volwassene seks heeft met iemand onder de 16 is dat een zedendelict. Betaalde seks onder de 18 jaar is ook strafbaar. Daarom konden de onderzoekers niet tot het laatst alle jongeren volgen. Anders hadden ze zelf moeten meedoen om niet ontmaskerd te worden.

De meisjes worden opgepikt op straat en in bars. Ze gaan ook vrijwillig naar bordelen. Er zijn seksfeesten waar vrouwen worden betaald voor hun diensten. Soms zijn het commerciële party’s, maar er zijn ook feestjes in garageboxen met louter een matras op de grond.


Trouw, 22-02-2006

Elke Van Loon
8th March 2006, 12:07
Ik vraag me bij dit even af waar het toch naartoe gaat met deze wereld? Weten die jongeren nu echt niet beter? Straks zitten ze te huilen en zijn ze boos omdat ze 1 of andere ziekte hebben opgelopen. Of zijn ze echt zo dom om te denken dat dat hun niet overkomt? nog dommer dan ;)
Als volwassen mensen het doen, daar heb ik nog een beetje meer respect voor, omdat zij beter weten (of toch worden veronderstelt beter te weten) waar ze mee bezig zijn dan tienermeisjes. Ik vind het ook maar raar dat de ouders het dan niet zouden weten. Ik veronderstel dat dit vooral 's avonds gebeurd? Wat doen jongeren van 12 jaar er dan? En andere tieners? Laten de ouders die dan zomaar gaan? Mooi is dat. Veel opvoeding is er dan ook niet meer vind ik. Mijn mening kan misschien dom zijn, maar dat ik hoe ik er nu over denk. :)

julietta
3rd April 2006, 21:35
Hebben die meisjes dan niet zoiets als een eergevoel en zelfrespect? Ze vinden het maar normaal dat ze seks hebben voor een simpele hamburger van McDonalds of een Breezer. Waar zijn ze toch mee bezig? Ik zou wel eens willen weten wat er in het hoofd van die meisjes afspeelt… Er is toch iets grondigs mis met hen!
Ik kan me er echt kwaad in maken, er is al zoveel aids in de wereld en die meisjes denken daar niet eens aan. Ze ‘poepen er maar op los’.
Ik vraag me ook af welke opvoeding de ouders die kinderen hebben meegegeven (als je het al een opvoeding kan noemen). Ik weet wel dat men zegt dat de kinderen van tegenwoordig moeilijker handelbaar zijn dan vroeger, maar dit ligt vaak aan de opvoeding die ze hebben meegekregen. Als je een kind van jongs af laat doen wat hij of zij wil doen, dan heb je er natuurlijk niets meer aan te zeggen eens ze wat ouder zijn.
Ik ben benieuwd naar de resultaten van het onderzoek…

DorienFaes
4th April 2006, 11:01
Wanneer ik dit artikel lees, roep ik uit wat voor een jeugdcultuur!!!! Hoe komen onze opgroeiende pubers er in godsnaam bij??? Ik zou zeggen, "dat komt ervan met al die vrije sex". Het is doodnormaal op de televisie en thuis kan er ook ronduit over gesproken worden. Maar zoals bij Koppen vermeld werd krijgen jongeren te maken met expleciete sex via muziekzenders zoals onder andere MTV. En op dat punt zou men in onze maatschappij moeten ingrijpen vind ik. Er moet een wet komen op die vulgaire videoclips die men vaak vertoont.
Oke, sex om de sex moet kunnen zegt men dan, als het maar veilig gebeurt. Maar waar is dan je gevoel voor zelfrespect gebleven. Heb je dan nog wel een klein beetje waarde voor je eigen lichaam of zijn het enkel je dierlijke lusten die tellen? Wanneer gaat men de ogen opdoen en de kinderen van vandaag opvoeden zoals het hoort? Vertel over sex, maar vertel zeker OOK over de gevolgen van sex!!! Wat gebeurd er met je als je AIDS krijgt? Wat zijn SOA's. De meeste pubers hebben hier vaak nog niet eens van gehoord. Ik hier nog één bedenking bij. Vandaag doen die kinderen hun Vormsel en morgen liggen ze met de eerste de beste in bed!!!! :mad:

Timothy.Dils
5th April 2006, 01:19
Dit verhaal heb ik al eens gehoord op tv. Ik weet nog dat ik toen dacht: "Waarom niet toen ik 14 was?". Maar het is blijkbaar een uit de hand gelopen probleem geworden.

In een tv uitzending tijdje geleden ging het over een jongen die gedwongen werd aan andere kinderen drugs te verkopen. Hij vond er niet beter op dan via een webcam sex met ze te hebben, de beelden op te slaan en ze dan te chanteren. Ik vraag mij zelfs af hoe hij op dat idee is gekomen.
Later hoorde ik dan dat verhaal dat in Nederland kinderen prostitueren voor een bacardi of pakje sigaretten ofzo.
Daar is al niet veel sprake meer van een eergevoel of zelfrespect.

Is de sex zo hard in onze cultuur gepusht dat nu jongeren het als iets doodnormaal aanzien? Of is het toch een of andere vorm van nieuwsgierigheid omdat er niet over gepraat kan worden thuis?

Dan nog te zwijgen over al die volwassenen die hier van profiteren. Ik vind dat de politie toch beetje meer moeite zou mogen doen om die zieke gevallen op te pakken en toch wel wat langer vast te houden. De straffen zijn nu ook niet echt schrikwekkend. Pedofielen die na paar weken weer losgelaten worden, ook al hebben ze al enkele slachtoffers rondlopen.
Als je dit fenoneem toelaat, zie ik het aantal pedofielen enkel maar stijgen. Ook het aantal SOA gevallen, verkrachte meiden, junkies,... zal drastisch gaan toenemen.

De vraag is natuurlijk of dit probleem zich veelvuldig voordoet of niet?
Ik ken namelijk het cijfermateriaal niet...

Ik kom geregeld in een jeugdhuis, omdat daar de pintjes en duveltjes toch net wat goedkoper zijn dan in de gewone café's en als ik die jongeren dan bezig hoor, besef ik wel dat dit probleem zich niet enkel in Nederland voor doet.

Conclusie: meer controles, (betere) oplossingen en langere straftijden...