PDA

Bekijk de volledige versie : Estland: "Russische troepen in Wit-Rusland zijn dreigement naar NAVO"


Neal.M**ulemans
27th April 2017, 16:17
Ests Minister van Defensie Margus Tsahkna zegt dat de grootschalige militaire oefeningen van Rusland een voorwendsel zijn om duizenden troepen permanent in Wit-Rusland de stationeren. Tsahkna ziet het als een dreigement naar de NAVO toe.

Rusland en Wit-Rusland plannen in september van dit jaar grootschalige militaire oefeningen. Bondgenoten van de NAVO geloven dat het gaat om 100.000 troepen die onder meer zullen trainen met nucleaire wapens. Die zogenaamde Zapad oefeningen dateren al van Sovjet-tijden.

Ests minister van Defensie Margus Tsahkna vreest nu dat het voor de Russische troepen een enkel ticketje naar Wit-Rusland zal zijn. Mogelijk wil Moskou een militaire voorpost optrekken bij zijn nauwe bondgenoot. "Dat is niet mijn persoonlijke mening, we voeren diepgaand onderzoek naar de voorbereiding van Rusland op die Zapad oefeningen", benadrukt de minister.

Baltische landen zijn ongerust omdat die zet het voor Rusland mogelijk zou maken om troepen te stationeren nabij de grenzen van Polen, Litouwen en Letland. Het zou een weerwraak van Rusland kunnen zijn voor de multinationale bataljons die de NAVO plaatste in Oekraïne toen Rusland in 2014 de Krim annexeerde.

Het is vooral de omvang van deze Zapad die de NAVO zorgen baart. Diplomaten zeggen dat de oorlogssimulatie geen gewone militaire oefening is. Vorige oefeningen in 2013 behelsden een training van de elitetroepen, proeven met langeafstandraketten en onbemande vluchten die later ook werden ingezet in Oost-Oekraïne en Syrië.

"Kwestie van vertrouwen"

Rusland zelf wil naar eigen de uitbreiding van de NAVO in zijn voormalige invloedssfeer beteugelen. Het land zegt dat zijn militaire oefeningen een tegenreactie zijn op de 4.000-koppige krijgsmacht van de NAVO die vanaf juni in de Baltische regio en Polen zal patrouilleren.

"In de toekomst zijn we van plan de praktische aard van dergelijke oefeningen te versterken, rekening houdend met de opkomende buitenlandse beleidswerkelijkheid", zei Russisch minister van Defensie Sergei Shoigu. Mogelijk alludeerde de minister hier op Montenegro, dat zich binnenkort bij de NAVO zal aansluiten.

Tsahkna denkt dat president Poetin zich met de troepenmacht in Wit-Rusland vooral wil profileren als sterke leider. "Rusland houdt volgend jaar presidentsverkiezingen en Poetin moet zijn sterkte tonen aan het Russische volk. Het is ook een kwestie van vertrouwen tonen in Wit-Rusland."

Het Westen probeerde de afgelopen jaren de band met Wit-Rusland te verbeteren. Het Oost-Europese land houdt tot op heden de boot af. Het blijft een trouwe partner van Rusland en lid van diens handelsblok. Wit-Russische minister van Defensie papegaaide Andrei Ravkov het Russische standpunt dat de "NAVO een bedreiging is".

Bron: de morgen (27/04/2017 - 15.54u)
Geraadpleegd: 27/04/2017 - 16.01u
Link: http://www.demorgen.be/buitenland/estland-russische-troepen-in-wit-rusland-zijn-dreigement-naar-navo-b16b7055/

Mijn mening:
Naar mijn mening denk ik dat Rusland eerder aan het tonen is welke middelen zij ter beschikking hebben en hiermee de NAVO een beetje wil afschrikken. Dat de Russische troepen ook zo'n trainingen deden voor zij de Krim innamen en Syrië bombardeerde kan wel als een bedreiging worden gezien voor de naburige landen. Voor mij persoonlijk is het weer 'ver van mijn bed' en heb ik er persoonlijk weinig angst voor, wat niet wilt zeggen dat de slechte relaties tussen het Westen, Rusland en andere landen mij geen zorgen baren.
Het lijkt me op dit moment het belangrijkst om geen paniek te veroorzaken in de naburige landen en de gesprekken met Rusland opnieuw aan te vatten om zo tot een oplossing te komen.