PDA

Bekijk de volledige versie : Rutten wil traditionele godsdienstles afschaffen


leonie.v*nroey
22nd April 2017, 10:23
'Jongeren moeten kennis kunnen maken met verschillende godsdiensten en theorieën in plaats van hen meteen het etiket van één levensbeschouwing op te plakken', zegt Open Vld-voorzitster Gwendolyn Rutten.

Als het van Open Vld-voorzitster Gwendolyn Rutten afhangt, wordt het schoolvak godsdienst vervangen door een breder vak waarin naast alle godsdiensten, ook ethiek en burgerschap aan bod komen. Dat zegt Rutten in een interview met De Tijd dat zaterdag verschijnt.
"Onderwijs moet de geest van jongeren openmaken, zodat ze zelf hun leven in handen kunnen nemen", zegt Rutten. "Daarom is het beter dat ze kennis kunnen maken met verschillende godsdiensten en theorieën in plaats van hen meteen het etiket van één levensbeschouwing op te plakken."
De liberale voorzitster merkt op dat sommige scholen in de les godsdienst nu al breder gaan dan enkel het katholicisme of de islam. "Maar het is zeker niet de algemene regel. Op termijn, want ik besef dat zoiets niet op een-twee-drie gaat, willen we dat alle scholen dat doen."
Vorige week pleitte Rutten er nog voor religies niet langer te betalen met belastinggeld.

Bron: http://www.knack.be/nieuws/belgie/rutten-wil-traditionele-godsdienstles-afschaffen/article-normal-843699.html
Auteur: Belga

Eigen mening:
Ik vind het voorstel van mevrouw Rutten niet slecht. Zelf hebben bij tijdens het vak Godsdienst alle Godsdiensten uitvoerig bekeken. We zijn ook niet steeds stil blijven staan bij Godsdienst of het christendom maar zijn ook bezig geweest rond gevoelens, normen en waarden, hoe omgaan met verlies, ... . Voor mij zijn de lessen Godsdienst altijd al meer geweest dan puur enkel het Christendom. Ik vind eigenlijk dat dit bij alle lessen Godsdienst zo zou moeten zijn. Men mag jongeren niet te eng les geven. Ze moeten inderdaad opgeleid worden om een bredere kijk te hebben en niet alles te bekijken vanuit één standpunt. Uiteraard mag men nog dingen kaderen binnen het Christendom maar probeer de jongeren dan ook eens te laten zoeken naar hoe ze er zelf tegenover staan. Hoe staan andere Godsdiensten tegenover dit onderwerp? Zelf hebben wij in het 6e middelbaar een project moeten uitwerken rond de meningen van de verschillende wereldgodsdiensten over een bepaald thema. Wij kozen voor het thema euthanasie. Echter een belangrijk deel van de opdracht was ook om onze eigen mening over euthanasie af te toetsen aan die van de verschillende Godsdiensten. Hieruit heb ik wel geleerd dat men Godsdienst niet altijd heel zwart-wit kan bekijken, er zijn heel veel grijze zones.

Sarah.T*ijs
22nd April 2017, 11:22
Ik ga volledig akkoord met de mening van Leonie en daarbij vind ik het idee van Rutten meer dan een goed idee. Als ik terugblik op mijn tijd in het middelbaar onderwijs, hebben wij tijdens de lessen godsdienst veel meer gedaan dan enkel focussen op het Christendom. Het is belangrijk dat leerlingen ook te maken krijgen met andere levensbeschouwende onderwerpen. Zoals Leonie aanhaalt, bijvoorbeeld werken rond gevoelens, waarden en normen enz. Natuurlijk blijft het belangrijk dat de leerlingen weten waar het Christendom voor staat, maar het is een meerwaarde om de leerlingen zelf te laten beslissen hoe ze er tegenover staan. Er zijn ook veel meer religies dan enkel het Christendom, dus ik vind dat leerlingen met al deze verschillende religies in contact moeten komen zodat ze zelf kunnen kiezen of ze hierin geloven of juist helemaal niet.

stien.d*kinderen
22nd April 2017, 13:18
Leonie en Sarah halen volgens mij zeer nuttige argumenten aan en hebben zeker een mening waar ik me bij kan aansluiten. Toch heb ik er mijn vragen bij. Gaan we traditionele godsdienst ook afschaffen binnen een Katholiek school?
Ik denk dat we zeker en vast het vak godsdienst toegankelijker moeten maken voor leerlingen, we moeten meer de boodschap achter, bijvoorbeeld het Bijbelverhaal, duidelijk maken. We moeten de leerlingen leren dat de Bijbel niet letterlijk geïnterpreteerd mag worden, maar dat je dit boek moet benaderen vanuit verschillende invalshoeken. Ook denk ik dat het inderdaad zeer belangrijk is dat leerlingen ook leren over andere wereldgodsdiensten of levensbeschouwingen, over sektes, over religies zoals scientology enzovoort, maar de traditionele godsdienst afschaffen vind ik een beetje extreem. Wanneer je het leerplan godsdienst bestudeerd, vind je al redelijk veel over wereldgodsdiensten en over onderwerpen zoals keuzemoeilijkheid, ethiek, waarden en normen, enzovoort. We moeten het leerplan godsdienst verruimen en kritischer kijken naar wat nu echt belangrijk is voor de leerlingen, maar het is zeker niet onbelangrijk te aanvaarden dat het huidige leerplan al zeer goed in elkaar zit. Ik denk dat veel mensen godsdienst een overbodig vak vinden, maar niet precies weten wat het vak nu juist inhoud en wat we met dit vak willen bereiken. Mijn conclusie is dat er altijd aanpassingen gedaan kunnen worden om het vak godsdienst te optimaliseren, maar het vak afschaffen vind ik zeer extreem.