PDA

Bekijk de volledige versie : De zelfrijdende auto komt er sneller dan je denkt


hendrik.v*ndyck
10th April 2017, 14:55
Nog geen rijbewijs of een hekel aan autorijden? Goed nieuws, want de zelfrijdende auto staat stilaan op het punt om realiteit te worden. Ook elektrische auto's en autodelen zullen de komende jaren een enorme opmars maken.


Vandaag bracht de Boston Consulting Group een studie uit over de toekomst van zelfrijdende, gedeelde en elektrische auto's in de VS. Volgens de voorspellingen zullen de Amerikanen 1500 miljard kilometer afleggen in zulke auto's. Dat is een kwart van de totaal afgelegde afstand.

Drie trends

Drie trends zullen samenkomen: het delen van ritten, zelfstandig rijden en elektrische auto's. De verandering zal het opvallendst zijn in de grote steden. Daar zullen mensen sneller geneigd zijn hun eigen auto weg te doen en een robot-taxi te bestellen. Volgens het rapport zal die verschuiving binnen de tien jaar te merken zijn. Mogelijk nog sneller, afhankelijk van de innovaties die we komende jaren nog mogen verwachten.

"De auto-industrie staat voor een enorme transformatie en die zal er sneller komen dan verwacht. Voor miljoenen Amerikanen in de grote steden zou de volgende wagen die ze kopen wel eens de laatste kunnen zijn die ze zelf bezitten'', vertellen de onderzoekers.

Autofabrikanten zullen minder relevant worden en zullen moeten nadenken over hoe ze hun business-modellen kunnen aanpassen aan de nieuwe realiteit.

De race voor de eerste zelfrijdende auto

Intussen wedijveren autofabrikanten en technologiebedrijven op volle snelheid met elkaar om de eerste zelfrijdende auto op de markt te brengen. Tesla, General Motors, Ford en Volvo beloofden er één klaar te hebben binnen de vijf jaar. Ook Uber, Mercedes, BMW, Nissan en Audi werken aan een zelfrijdende auto. Waymo, een zusterbedrijf van Google, zette vorig jaar de grootste stappen en heeft al een enorme voorsprong uitgebouwd op de concurrentie. Vorige week bleek nog dat het stuur van Waymo's zelfrijdende auto's slechts één keer per 8253 km moest worden overgenomen worden door een menselijke bestuurder. Bij concurrenten BMW, Tesla, Mercedes, Nissan en Uber was dat veel meer.

Voor ingenieurs die werken aan zelfrijdende auto's, wordt een bitse strijd uitgevochten - regelmatig stapt er eentje over naar een concurrent. De belangen zijn groot. De rechtszaak die Google aanspande tegen Uber omdat haar voormalige ingenieur Anthony Levandowski bedrijfsinformatie zou gelekt hebben, illustreert dat.

Er staat veel op het spel

Veel informatie blijft dan ook verborgen. Na jarenlange speculatie over het 'Project Titan' gaf Apple in december eindelijk toe dat het wel degelijk aan een zelfrijdende auto werkt. Meer details heeft de technologiegigant nog niet prijsgegeven.

Een zelfrijdende auto moet in realtime accuraat kunnen bepalen waar hij zich bevindt. Het Vlaamse onderzoeksinstituut imec ontwikkelt daarvoor essentiële technologie, zoals slimme sensoren. Voorlopig moet het onderzoekscentrum geheim houden met welke autofabrikanten en technologiebedrijven het samenwerkt. In deze fase van de ontwikkeling, is de angst om informatie prijs te geven aan een concurrent te groot. Er staat te veel op het spel. Zeker wanneer het gaat over de technologie die in hun zelfrijdende auto's zal schuilgaan, hullen de techbedrijven zich voorlopig in stilzwijgen. Stilte voor de storm?

Eigen mening:

De komst van de zelfrijdende auto zal een enorme impact hebben op de verkeersveiligheid in de wereld. Er wordt geschat dat deze auto’s al binnen de tien jaar geintroduceerd zullen worden. Dit gaat er niet alleen voor zorgen dat de verkeersgerelateerde sterfgevallen enorm zullen dalen, maar ook voor het milieu zal dit een bevorderlijk effect hebben. Ik verwacht niet dat binnen de 10 jaar meer dan de helft van de mensen een elektrische auto zal hebben, daarvoor zal het nog wel iets langer wachten worden. Toch is het al positief dat ze beginnen met deze auto te introduceren, zeker in tijden waar global warming een erg actueel probleem is.

Bron: Knack: http://datanews.knack.be/ict/nieuws/de-zelfrijdende-auto-komt-er-sneller-dan-je-denkt/article-analyse-838763.html?_ga=1.25001980.759943020.1489399602

Claudy.R*es
10th April 2017, 20:46
Ik ben zeker geen voorstander van een zelfrijdende wagen. Ik vrees ervoor dat onze technologie nog niet zo ver staat om alles volledig zelfstandig EN veilig te laten verlopen. Ik ben er zeker van overtuigd dat onze auto-industrie voor een enorme transformatie zal komen te staan. Wij als mensen willen steeds meer en beter. We willen zo weinig mogelijk nog zelf doen en ons het liefst laten vervoeren door een chauffeur. De fabrikanten proberen hierop in te spelen en verzinnen vele nieuwe technologieën. Ik ben geen voorstander van een zelfrijdende wagen maar wel van een wagen die heel wat nieuwe technologie bevat zoals het automatisch parkeren, automatisch remmen… Deze nieuwe snufjes kunnen het ons allemaal een beetje makkelijker en aangenamer maken maar ik zou zelf nooit het stuur willen toevertrouwen aan een robot.
Net als Hendrik ben ik van mening dat het onmogelijk is dat binnen 10 jaar meer dan de helft van de mensen een elektrische auto zullen hebben. Mensen die een nieuwe wagen aanschaffen zullen overwegen om een elektrische wagen te kopen maar dit vraagt tijd.

Evelien.D*Winter
10th April 2017, 20:51
Ik denk net als Hendrik dat zelfrijdende auto’s een grote invloed gaan hebben op het verkeer in België en in de wereld. Ik ben het niet helemaal eens met het feit dat deze wagens volledig veilig zijn. Computergestuurde programma’s kunnen soms ook falen. Ik denk dan aan mijn computer of aan de huishoudtoestellen. Als er bijvoorbeeld een voetganger wordt omvergereden, wie is er dan verantwoordelijk? De computer of de chauffeur?

Bij levensbedreigende situaties ben ik van mening dat de chauffeur een beslissing moet nemen en niet de software. Ik vind dat mensen nog altijd de kans moeten krijgen om een rijbewijs te halen en om zelf met de auto te rijden. Het is gewoonweg leuk om een auto te besturen en ik vind niet dat een programma alles zomaar kan overnemen. Er zijn bepaalde handelingen die je beter als mens kan uitvoeren. Het verschil tussen een mens en een computer is nog altijd dat wij met een bepaald gevoel gaan reageren terwijl een computer een programma gaat volgen. In sommige verkeersituaties kan het zijn dat het verkeerde programma gevolgd wordt en misschien onnodig het leven van de chauffeur in gevaar brengt.

Ik ben wel voorstander van elektrische auto’s als er voldoende ‘elektrische stations’ zijn om je auto op te laden. Ze zijn milieuvriendelijker dan rijden op diesel of benzine. Wanneer iedereen met zo’n wagen rondrijdt, gaat dit waarschijnlijk een enorme positieve impact hebben op de opwarming van de aarde.