Inloggen

Bekijk de volledige versie : 300 extra begeleiders voor leerlingen met gedragsstoornissen


jana.m*rien
6th April 2017, 09:24
Het gewoon onderwijs krijgt 300 extra begeleiders voor zo'n 2.500 kinderen met gedragsstoornissen en kleuters met het syndroom van Down. De Vlaamse regering trekt daarvoor jaarlijks 15,2 miljoen euro extra uit. Door het M-decreet is het mogelijk dat leerlingen die vroeger in het buitengewoon onderwijs terechtkwamen voor het gewoon onderwijs kiezen.
Minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) benadrukt dat die extra investering in begeleiding broodnodig is.

"Er was een groep kinderen die tot vandaag uit de boot viel en die geen ondersteuning kreeg. Het gaat hier om kinderen met een speciale zorgnood, kinderen die ernstige gedragsstoornissen hebben, kinderen die woede-uitbarstingen hebben in de klas, kinderen die toch op een bijzondere manier begeleid moeten worden. Dankzij de middelen zullen 300 nieuwe personeelsleden ingezet kunnen worden op de klasvloer in de gewone scholen. Het gaat dan om extra leraren, logopedisten, kinesisten enzovoort", vertelt ze aan VRT Nieuws. Concreet zal het geld naar regionale ondersteuningsnetten gaan.

Door het M-decreet, dat vorig schooljaar ingevoerd werd, krijgen nu ongeveer 4.000 kinderen les in het gewoon onderwijs die vroeger naar het buitengewoon onderwijs gegaan zouden zijn. In totaal bieden vanaf volgend schooljaar 2.150 personeelsleden extra begeleiding, goed voor een kost van ruim 100 miljoen euro.

Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2943647
Datum: 6 april 2017

Eigen mening: Volgens mij zijn deze extra begeleiders broodnodig. Het M-decreet heeft veel positieve gevolgen en het kan voor veel leerlingen een verbetering zijn, maar zonder de gepaste begeleiding kunnen die positieve gevolgen niet bereikt worden.
Ik weet zelf uit stage-ervaring hoe het is om alleen voor zo'n klas te staan. Je wil alle leerlingen helpen, maar daarvoor kom je handen tekort. Ik vind dat voor deze klassen twee leerkrachten nodig zijn. Anders kan je niet alle leerlingen voldoende begeleiden en kan je niet het beste uit hen halen.

Annelore.V*rbruggen
6th April 2017, 11:26
Ik sluit mij aan bij de mening van Jana. In eenzelfde klas kunnen er twintig verschillende leerlingen zitten die elk hun eigen manier van leren hebben. Hier komt nog eens bij dat sommige leerlingen speciale noden hebben omdat ze kampen met gedragsstoornissen, leerstoornissen of een andere stoornis. Het is heel belangrijk om deze leerlingen zo goed mogelijk te ondersteunen zodat ook zij de optimale leerkansen krijgen die elke leerling verdient. Echter is er een te kort aan helpende handen om dit in de praktijk om te zetten. Daarom vind ik het een heel goed initiatief dat er meer begeleiders in het onderwijs komen. Elke leerling verdient een eerlijke kans op leren, en deze extra begeleiders zorgen ervoor dat we weer een stapje dichter komen bij het realiseren van dit doel.