PDA

Bekijk de volledige versie : Robot SAM metselt 6 keer sneller dan mensen


Eline.A*riaensen
28th March 2017, 13:10
Robot SAM metselt 6 keer sneller dan mensen

In Groot-Brittannië is onrust ontstaan omdat bouwfirma's op het punt staan robot SAM in te schakelen bij het metselen van huizen. Die zou tot zes keer sneller werken dan mensen. Dat schrijft Het Laatste Nieuws.

De robotmetselaar heet SAM, wat staat voor Semi-Automated Mason (halfautomatische metselaar). SAM is ontwikkeld door het Amerikaanse Construction Robotics en is al actief op een aantal bouwsites in de VS. Volgens het bedrijf is SAM in staat tot 3.000 bakstenen per dag te metselen, terwijl mensen maximaal 500 bakstenen aankunnen. Met een robot op de stellingen zou een huis bouwen dus tot zes keer sneller kunnen gaan.

SAM beschikt over sensoren om de locatie van de bakstenen te bepalen. Zo voert de robot automatische bewegingen uit om de bakstenen van mortel te voorzien en ze op de juiste plaats te leggen.

De ontwikkelaars zeggen dat SAM ook een onderscheid kan maken tussen instructies op bouwtekeningen en de werkelijke plaats, die vaak van elkaar verschillen. Volgens Construction Robotics neemt hij vooral het zware en voor mensen belastende werk voor zijn rekening, zoals het tillen of het verplaatsen van bakstenen op stellingen.

In België is er nog geen spoor van SAM, maar dat wil volgens Véronique Vanderbruggen van de Confederatie Bouw niet zeggen dat de robotisering niet is ingezet. "Een huis dat nog puur manueel wordt gebouwd, is niet meer van deze tijd", zegt Vanderbruggen. "In het bouwproces zijn er nu al fases waar geen mens meer aan te pas komt. Vooral bij moeilijk uit te voeren bouwwerken, zoals de aanleg van een tunnel voor een metro in het stadscentrum, nemen robots nu al veel van ons over. Al zullen er altijd mensen nodig zijn om die robots te bedienen."

Bron:
De Morgen (28/03/2017) http://www.demorgen.be/economie/robot-sam-metselt-6-keer-sneller-dan-mensen-b70774d2/

Mening:
Uit dit artikel blijkt dat ook de bouwsector 'meegaat met zijn tijd'. Het is niet anders meer dat er geen elektronica meer wordt gebruikt in jobs. Je kan je haast geen job meer voorstellen waarbij er niets van elektronica of zelfs sociale media wordt gebruikt.

Dit zijn instructies en robots die in de toekomst nog veel zullen voorkomen denk ik. Ik vind het goed dat de robots in staat zijn om het zware en belastende werk voor de mens op te vangen. Het is algemeen bekend dat de bouwsector een zware sector is, waarbij er, bij ons toch nog zeker, heel veel handenarbeid verwacht wordt. Dit zal stilaan minderen door de robots.

Anderzijds begrijp ik ook dat er mensen met een dubbel gevoel zitten. Er zijn uiteraard jobs die zullen wegvallen doordat de robot ze zal overnemen. Dit kan voor een aantal bouwvakkers van cruciaal belang zijn dat dit niet al te veel gaat gebeuren.

We zullen moeten zien wat de toekomst zal inhouden. Het is interessant om te weten/lezen dat een robot tot zoveel in staat is.

Annelore.V*rbruggen
28th March 2017, 13:19
Langs de ene kant is het positief dat er een soort robot bestaat die huizen veel sneller kan bouwen. Volgens mij is het wel een gunstige ontwikkeling omdat de wachttijd van het bouwen van huizen dan ingekort wordt. Hierdoor kunnen er op die zelfde tijd misschien wel veel meer huizen gebouwd worden dan dat nu het geval is. Maar er is ook een groot nadeel mee verbonden. Net zoals Eline vermeldt, komen er hierdoor ook weer veel mensen zonder job te zitten. Tegenwoordig worden er als maar meer en meer robots ingeschakeld waardoor na een bepaalde tijd veel jobs van mensen afgenomen worden. Het is dus positief dat er nieuwe ontwikkelingen komen om het bouwproces van huizen te bevorderen, maar ik vind dat geen impact mag hebben op het aantal beschikbare jobs.

Yves J*nssens
28th March 2017, 16:17
Ik kan je volgen in beide standpunten.

Maar ik denk dat wanneer de mensen door hebben hoe efficiënt de SAM robot is en wanneer deze betaalbaar wordt voor de gemiddelde ondernemer er heel snel veel jobs zullen geschrapt worden.

technologie en wetenschap zorgen voor zeer mooie dingen die ons leven vermakelijk maar dit euforisch gevoel van kennis en kunnen kan snel omslaan. want wanneer er voor alles een vergemakkelijkt komt kunnen we de wereld dan nog echt naar waarde schatten?

Sander.S*eeckx
28th March 2017, 19:20
Ik ben nieuwsgierig naar wat voor invloed de automatisering van processen zal hebben op de samenleving zoals we ze kennen. Jobs zullen door de nieuwe technologie bijkomen of verdwijnen, maar vooral verdwijnen dan. Dat hoeft denk ik niet negatief te zijn. Het verdwijnen van erg belastende, veeleisende jobs is bijvoorbeeld positief. Maar wat dan met de mensen die in die sector werken? Ik denk dat we er binnen enkele (tientallen) jaren onvermijdelijk achter komen, innovatie is een onophoudelijk proces.

L*ze. Verhaegen
29th March 2017, 12:55
Zoals onderstaande meningen ben ik ook benieuwd naar de evoluties van robotten en alle andere technische snufjes. Toch vertrouw ik dit niet helemaal. Elektronica is heel leuk en fijn als dit allemaal werkt zoals het zou moeten gaan maar dit is niet altijd het geval.
Vooral een robot zoals SAM, die huizen bouwt, is het van belang dat dit correct gebeurt zodat er geen gevaar is op instorting. Wat als deze robot blokkeert of een kortsluiting krijgt... Ik zeg niet dat het slecht is dat de technologie zo ver staat maar voor werknemers en werkgevers is, in dit geval in bouwbedrijven, is dit allemaal niet zo'n goed gegeven. Ik begrijp de verontrusting die er heerst want als dit zo blijft evolueren wordt er zeer veel overgenomen door robotten en komt er misschien een toename aan werkloosheid.