PDA

Bekijk de volledige versie : Onzichtbare grijprobot


Yves J*nssens
15th March 2017, 09:33
Onzichtbare grijprobot


Robots met hydrogel kunnen tere voorwerpen zacht behandelen.

De hydrogel is een transparant en rubberachtig materiaal dat voor 99 procent uit water bestaat. Met de gel ontwikkelden Amerikaanse ingenieurs een ‘zachte’ robot. Zijn holle grijparmen strekken en rollen op door er water in te pompen. De robot kan een goudvis in het water vangen en loslaten. De onderzoekers kijken verder dan de goudvisdemonstratie. Ze hopen dat de robot kan dienen als zachte hand die organen en weefsels tijdens een operatie voorzichtig manipuleert. Dat de robot onder water bijna onzichtbaar is, creëert extra mogelijkheden.

13 maart 2017 - https://www.eoswetenschap.eu/technologie/onzichtbare-grijprobot
het filmpje bij de site is echt een aanrader.

mening: alhoewel het een zeer kort artikel is vind ik het toch de moeite om het te bespreken. ten eerste ben ik telkens opnieuw verbijsterd door de vindingrijkheid van de mensheid.
Ook sprak dit artikel mij aan omdat de werking van de robot te vergelijken is met de turgordruk* in planten. dat het onderzoek nog in zijn kinderschoenen staat maakt het des te fasineerender omdat er nog zoveel onbesproken toepassingen mogelijk zijn.

*De turgordruk is de druk van de celinhoud op de celwand (van planten, schimmels of bacteriën). Het celmembraan kan uitzetten, de celwand in principe niet. Turgor wordt veroorzaakt doordat water door osmose de cel in gaat waardoor het celmembraan uitzet.