PDA

Bekijk de volledige versie : Weinig geleerd uit verleden


Barst
7th March 2017, 21:05
Weinig geleerd uit verleden


Veel migrantenouders voelen zich niet bij de school betrokken, het is iets vreemds dat niet tot hun leefwereld behoort. Daarvoor moet je niet alleen de ouders met de vinger wijzen. Je moet ook elders naar de oorzaken zoeken en naar een remedie om er iets aan te doen. De scholen Ring in Roeselare en De Toverberg in Gent bewijzen dat het kan. Hilde Crevits (CD&V) wint met haar uitspraken ongetwijfeld goodwill bij de leerkrachten, maar de minister zou hen nog meer van dienst zijn door te faciliteren dat dergelijke goede praktijkvoorbeelden wijd verspreid raken, zodat niet elke school het warm water moet uitvinden.

Los daarvan is het nogal simplistisch om te denken dat het ontbreken van betrokkenheid bij de *ouders de enige reden is waarom leerlingen met een allochtone achtergrond ook in de tweede en derde generatie niet goed genoeg presteren. We hebben blijkbaar weinig geleerd uit het verleden.

Waarom presteerden arbeiderskinderen decennia geleden niet goed genoeg op school? Waarom gingen ze vooral naar het beroeps- en technisch onderwijs en studeerden ze niet voort? Omdat verwachtingen van scholen en leerkrachten, met de beste bedoelingen en onbewust, lager lagen dan die voor kinderen uit rijkere milieus. Het waren uitzonderingen, de leerkrachten die zich uitsloofden om sommige van die kinderen te laten voortstuderen.

Diezelfde fout wordt nu opnieuw gemaakt. Door ervan uit te gaan dat het toch niet zal lukken, creëer je lagere prestaties. De succesverhalen uit de allochtone gemeenschap hebben altijd te maken met leerkrachten die de lat voor hun leerlingen hoog legden. Je maakt mensen groot door veel te verwachten – het is een bewijs dat je hen ernstig neemt, in hen gelooft, hen gelijk behandelt.

De minister moet ook in eigen boezem kijken. De onderwijshervorming waarover vijftien jaar is gedubd, is een gemiste kans om kinderen met een migratieachtergrond, net zo goed als kinderen die minder sterk staan, met een goede bagage door het leven te laten gaan. De te vroege keuze die kinderen moeten maken, zet hen vast in een systeem waar ze niet meer uit raken. Dat watervalsysteem is uiterst demotiverend. In Nederland scoren leerlingen met een migratieachtergrond beter dan in Vlaanderen dankzij het stapelsysteem: eenvoudig beginnen en opbouwen. Het leidt tot succeservaring, wat veel motiverender is.

De onderwijswereld moet naar het geheel van oorzaken kijken. Eén oorzaak benoemen en één groep mensen met de vinger wijzen, is zelden de waarheid en altijd gemakkelijk.


DS, 07-03-2017 (Inge Ghijs)