PDA

Bekijk de volledige versie : Schildpad met spaarvarkencomplex


Cédric V*rtommen
7th March 2017, 12:56
Een team Thaise dierenchirurgen heeft maandag met succes 915 geldmunten verwijderd uit de maag van een schildpad. Dezes uur durende operatie door vijf veeartsen in de universiteit van Chulalongkorn in Bangkok was een wereldpremière.

Patiënt Omsin geneest traag. ‘Omsin’ is het Thais voor ‘spaarvarken’. Met de vijf kilo aan munten meegerekend woog Omsin, een wijfje, voor de operatie 59 kilogram.
‘De munten kwamen uit alle landen, (maar) voornamelijk uit Azië’, wist één van de dierenartsen op een persbriefing toe te voegen.
Schildpadden in Thailand zijn het lijdend voorwerp van de menselijke traditie, een munt in het water te gooien als geluksbrenger en de hoop op een lang leven. Schildpadden zelf kruipen zich makkelijk naar een bestaan van honderd jaar.
Omsin had waarnemers voor een raadsel geplaatst door zijdelings te zwemmen, zonder haar linkerpoot te gebruiken. Dat bleek na een CT-scan en een x-ray dus omdat zij aan die kant gebukt ging onder het geld.

7 maart 2017
De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170306_02765194

Mening: Ik vind het schandalig om zoiets als dit te lezen. Wij als mens gooien teveel rommel in de zee. En niet alleen in de zee, maar ook bossen, parken en wegen laten we vuil en vol rommel achter. Er staan al hoge boetes op het sluikstorten, maar men zou zich hier nog meer bewust van maken dat het echt niet kan om afval achter te laten. Mij lijkt het geen onmogelijkheid om je afval even in een vuilbak te gooien. Als we zo door blijven gaan zullen meer en meer dieren de dupe zijn van ons 'dumpingspatroon'. Sommige mensen zullen er nog niet 100% bij stilstaan, maar wanneer een huisdier sterft door rommel op straat, dan zullen er wel meer ogen open gaan. Het zal moeilijk zijn om met heel deze wereld dit probleem tegen te gaan, maar ik twijfel er niet aan dat elk individu, als die een beetje nadenkt, al veel verschil kan maken.

Jolien v*n Beylen
8th March 2017, 08:25
Mening: Ik deel Cédric zijn mening als het gaat over het dumpen van afval. Het is verschrikkelijk om te zien hoeveel afval er altijd in de berm ligt. Ik denk dat dit probleem zich vooral situeert bij de oudere generaties. De laatste jaren gaat er in scholen meer aandacht naar dit onderwerp. Kinderen leren op school hoe ze moeten sorteren en vooral dat sluikstorten niet mag. In veel scholen worden er ook acties op poten gezet om plaatselijke parken eens op te ruimen. Ik denk dat we hier dus zeker op de goede weg zijn.

In denk dat het in dit artikel eerder gaat over een traditie in Azië waarbij muntjes in het water worden gegooid. Ze hebben het hier dus specifiek over die muntjes en niet meteen over milieuvervuiling. Wij kennen zelf ook zo een traditie. Denk maar aan de Trevi fontein in Rome. Ik vind dat zo een tradities wel moeten kunnen en dat het niet meteen een probleem is dat we muntjes in een fontein gooien. Wat er dan wel schort aan het verhaal is dat ze in Azië de muntjes bij schildpadden gooien. Dat vind ik dan weer niet kunnen. Tradities zijn belangrijk, maar we moeten denken aan de gezondheid van die dieren. Van mij mogen ze in Azië dus wel muntjes in het water gooien, maar dan zouden ze de schildpadden moeten verplaatsen.