PDA

Bekijk de volledige versie : Jachtluipaard met uitsterven bedreigd


L*ze. Verhaegen
27th December 2016, 12:59
Het jachtluipaard, het snelste landdier ter wereld, wordt met uitsterven bedreigd. Wetenschappers schatten dat er nog maar 7.100 jachtluipaarden in het wild leven, op slechts 9 procent van het territorium dat ze plachten in te nemen. Vooral de Aziatische populatie is er erg aan toe, met nog maar 50 dieren in Iran, zo blijkt uit onderzoek van Britse dierenbeschermingsorganisaties.

In Zimbabwe is het aantal jachtluipaarden in 16 jaar tijd met 85 procent gedaald. Die dramatische evolutie heeft ertoe geleid dat opgeroepen wordt de status van het dier van 'kwetsbaar' op te trekken naar 'bedreigd' op de lijst van bedreigde diersoorten.

Het jachtluipaard heeft veel ruimte nodig. Deels daardoor valt 77 procent van zijn overgebleven habitat buiten beschermde gebieden, waardoor het dier bijzonder kwetsbaar is voor de impact van de mens. Zelfs binnen goed beheerde parken en reservaten lijden de dieren onder de jacht, het verlies van habitat, en de illegale dierenhandel. Deze factoren zorgden er in Zimbabwe voor dat de populatie van 1.200 dieren op zestien jaar tijd zakte tot hooguit 170 dieren.

Experts willen een nieuwe aanpak voor de bescherming van het jachtluipaard waarbij de klemtoon ligt op gecoördineerde regionale strategieën die landsgrenzen overstijgen. Daarnaast moet gestreefd worden naar een duurzaam samenleven van mens en wilde dieren.

Bron: http://www.demorgen.be/wetenschap/jachtluipaard-met-uitsterven-bedreigd-b21bc962/

Mening: Naast alle andere politieke problemen in de wereld, gaan andere problemen nog steeds voort. Het uitsterven van dieren is al lang een groot probleem. We willen dit steeds maar oplossen door gebieden te maken voor deze dieren maar dit is helemaal niet hetzelfde als in de vrije natuur te leven. De dieren sterven uit door de mens, dat is algemeen geweten. In zulke landen zoals Zimbabwe zou men meer beschermende gebieden moeten maken waar een mens niets aan mag veranderen. Want de mens wil als maar meer en meer en dit gaat ten koste van deze dieren. Door deze getallen te zien hoop ik dat wereldwijd het besef komt dat we niet enkel in problemen zitten met onze politiek of klimaat maar ook met de populatie en alle 'wilde' dieren die hier onder lijden. Het zou zonde zijn als deze beesten zouden uitsterven.

Brenda.T*ga
27th December 2016, 13:51
Het uitsterven van dieren is inderdaad al langer een probleem, en er zijn niet genoeg mensen die hier iets aan willen doen. Ik zeg niet dat er niemand is die hier iets aan wil proberen te veranderen, maar dieren beschermen brengt geen geld op en dat is voor veel mensen met invloed het probleem. De mens doet alsof hij de wereld en de dieren erin bezit, dit vind ik schandalig. Wij zijn een deel van de wereld, net zoals de andere dieren. Daar moeten we respect voor hebben. Iedereen moet eten om te kunnen leven, dat weet ik, maar tussen eten en jagen voor het plezier of illegale dierenhandel is toch een groot verschil. Deze laatste dingen vind ik er zelf over gaan. Het feit dat deze prachtige dieren aan het uitsterven zijn, is enkel te wijten aan ons, de mens. Men zou meer respect moeten hebben voor de natuur en meer beschermde gebieden moeten maken en/of behouden, zoals Lize al zei.