robin.s*eurs
26th December 2016, 14:39
Op dit moment zijn er nog maar enkele trajectcontroles in Vlaanderen, waaronder de Waaslandtunnel in Antwerpen en het stuk tussen Wetteren en Erpe-Mere op de E40. Maar tegen 2018 zullen er trajectcontroles zijn op bijna het hele snelwegnetwerk. Dat zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) aan VTM Nieuws.
De Vlaamse regering trekt vol de kaart van de trajectcontroles om overdreven snelheid op snelwegen tegen te gaan. Binnen twee jaar moeten er daarvoor 240 extra camera's komen. "Dat is nogal revolutionair. Op bijna het hele snelwegnetwerk zal je je aan de snelheid moeten houden, want er zal trajectcontrole zijn", zegt Weyts.
De trajectcontroles komen in een stroomversnelling door het cameraschild dat minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) wil installeren. Dezelfde ANPR-camera's die voor het cameraschild dienen, zullen ook worden gebruikt voor de trajectcontroles. De regering heeft beslist om alle camera's in een keer te bestellen, waardoor de tracés er dit jaar niet meer gekomen zijn. "We gaan de camera's kunnen gebruiken voor snelheidscontroles en voor de veiligheid. Een winst voor beide dus", aldus Weyts.
De eerste twee tracés waren al een groot succes. "Op de E40 zijn het aantal ongevallen en het aantal dodelijke slachtoffers zo goed als verdwenen", zegt Danny Smagghe van Touring. De nieuwe trajectcontroles worden dan ook op veel enthousiasme onthaald door mobiliteitsorganisaties.
Eigenlijk hadden er dit jaar al twee extra tracés in gebruik genomen moeten worden: op de E313 tussen Antwerpen Oost en Ranst en op de E40 tussen Sint-Stevens Woluwe en Heverlee. Maar die hebben vertraging opgelopen, door de terreur van 22 maart.
Het is nog niet duidelijk waar de tracés precies komen, maar gezien de omvang van het aantal camera's, zal zo goed als het hele Vlaamse snelwegnetwerk onder die controles vallen.
Bron: De Morgen 26/12/2016
http://www.demorgen.be/binnenland/trajectcontrole-over-heel-vlaanderen-in-2018-b049746e/
Bron:
Ik vind het positief dat men meer inzet op trajectcontroles. Mensen rijden vaak veel te snel en dit heeft vaak dodelijke gevolgen. Zelf vind ik trajectcontroles beter dan flitspalen. Ik heb zelf al enkele keren gehad dat ik zo op de baan aan het focussen was, dat ik niet meer op mijn snelheid lette. Als er op dat moment een flitspaal was, dan had ik een boete gehad. Bij een trajectcontrole wordt er niet naar één moment gekeken, maar naar een hele afstand. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat ik tegen snelheidscontroles ben. Mensen moeten op hun snelheid blijven letten.
De Vlaamse regering trekt vol de kaart van de trajectcontroles om overdreven snelheid op snelwegen tegen te gaan. Binnen twee jaar moeten er daarvoor 240 extra camera's komen. "Dat is nogal revolutionair. Op bijna het hele snelwegnetwerk zal je je aan de snelheid moeten houden, want er zal trajectcontrole zijn", zegt Weyts.
De trajectcontroles komen in een stroomversnelling door het cameraschild dat minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) wil installeren. Dezelfde ANPR-camera's die voor het cameraschild dienen, zullen ook worden gebruikt voor de trajectcontroles. De regering heeft beslist om alle camera's in een keer te bestellen, waardoor de tracés er dit jaar niet meer gekomen zijn. "We gaan de camera's kunnen gebruiken voor snelheidscontroles en voor de veiligheid. Een winst voor beide dus", aldus Weyts.
De eerste twee tracés waren al een groot succes. "Op de E40 zijn het aantal ongevallen en het aantal dodelijke slachtoffers zo goed als verdwenen", zegt Danny Smagghe van Touring. De nieuwe trajectcontroles worden dan ook op veel enthousiasme onthaald door mobiliteitsorganisaties.
Eigenlijk hadden er dit jaar al twee extra tracés in gebruik genomen moeten worden: op de E313 tussen Antwerpen Oost en Ranst en op de E40 tussen Sint-Stevens Woluwe en Heverlee. Maar die hebben vertraging opgelopen, door de terreur van 22 maart.
Het is nog niet duidelijk waar de tracés precies komen, maar gezien de omvang van het aantal camera's, zal zo goed als het hele Vlaamse snelwegnetwerk onder die controles vallen.
Bron: De Morgen 26/12/2016
http://www.demorgen.be/binnenland/trajectcontrole-over-heel-vlaanderen-in-2018-b049746e/
Bron:
Ik vind het positief dat men meer inzet op trajectcontroles. Mensen rijden vaak veel te snel en dit heeft vaak dodelijke gevolgen. Zelf vind ik trajectcontroles beter dan flitspalen. Ik heb zelf al enkele keren gehad dat ik zo op de baan aan het focussen was, dat ik niet meer op mijn snelheid lette. Als er op dat moment een flitspaal was, dan had ik een boete gehad. Bij een trajectcontrole wordt er niet naar één moment gekeken, maar naar een hele afstand. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat ik tegen snelheidscontroles ben. Mensen moeten op hun snelheid blijven letten.