Maxime.v*ndersmissen
21st December 2016, 09:52
Leraars in spe gebuisd voor basiskennis
Eén op de drie jongeren die voor leraar studeren aan de hogeschool slaagt niet voor de instapproef, die dit jaar voor het eerst is afgenomen. Voor Frans is zelfs de helft gezakt.
In september en oktober onderwierp de Vlaamse Hogescholenraad (Vlohra) zesduizend eerstejaarsstudenten aan de gloednieuwe instaptoets. Bij wijze van test, want pas vanaf volgend jaar moeten jongeren de test verplicht afleggen vóór ze zich inschrijven in de lerarenopleiding.
Voor de opleidingen kleuter en secundair onderwijs gaat het om een test Nederlands. Wie voor lager onderwijs kiest, moet ook zijn kennis wiskunde en Frans bewijzen. Uit de analyses blijkt nu dat ongeveer een op de drie niet het vereiste niveau Nederlands en wiskunde haalt. Voor Frans haalt amper de helft de lat.
‘We stellen al jaren vast dat studenten onvoldoende voorbereid zijn door het middelbaar onderwijs’, zegt Kaat Delrue, lerarenopleider aan de Arteveldehogeschool. ‘Vooral voor Frans: slechts tien procent slaagt voor onze tentamens in oktober. Het taalonderwijs in het middelbaar moet dringend herbekeken worden.’
De hogescholen hopen dat de hervorming van het secundair – die op 1 september 2017 ingaat – dat voor een deel oplost, maar proberen de tekorten binnen de opleiding nu zelf op te lossen. Dat is ook de bedoeling van de proef. ‘Het geeft studenten een goed beeld waar ze staan bij de start van de opleiding’, zegt Eric Vermeylen (Vlohra). ‘Wie voldoende scoort kan met een gerust hart beginnen. En wie tekorten heeft, krijgt van de hogeschool een traject om die bij te spijkeren.’
In het Vlaams regeerakkoord staat dat de proef niet-bindend is, maar onderwijsspecialist van de N-VA Koen Daniëls sluit niet uit dat daar later verandering in komt. ‘Als we een echte toelatingsproef hanteren, maken we van de lerarenopleiding opnieuw een richting die sterke jongeren met ambitie aantrekt’, zegt hij. ‘Net zoals geneeskunde.’
bron: www.destandaard.be, 21 december 2016, http://www.standaard.be/cnt/dmf20161221_02638278
mening: Ik vind de uitslagen van de proeven verontrustend. Ik vind het dan ook heel goed dat er in het begin van het academiejaar proeven worden afgenomen. Ik merk nog altijd studenten die moeilijkheden met spelling en zinsbouw. Het is als leerkracht dan ook een must dat je het Nederlands goed beheerst, want elke leerkracht is immers een leerkracht Nederlands. Ik vind het dan ook goed dat studenten die moeilijkheden hebben, worden geholpen bij hun lacunes. Ik vind het misschien wel een goed idee om de toelatingsproef in te voeren. Heel veel studenten kiezen maar voor de lerarenopleiding nadat ze al enkele andere richtingen hebben geprobeerd. Ze denken dat de lerarenopleiding niet moeilijk is en dat het allemaal vanzelf gaat. Jammer genoeg kom je er met deze ingesteldheid niet. Leerkrachten hebben wel een belangrijke taak om de leerlingen iets bij te brengen en hen op te voeden. Wanneer je dan met tegenzin gaat les geven, is dit niet goed naar mijn mening.
Eén op de drie jongeren die voor leraar studeren aan de hogeschool slaagt niet voor de instapproef, die dit jaar voor het eerst is afgenomen. Voor Frans is zelfs de helft gezakt.
In september en oktober onderwierp de Vlaamse Hogescholenraad (Vlohra) zesduizend eerstejaarsstudenten aan de gloednieuwe instaptoets. Bij wijze van test, want pas vanaf volgend jaar moeten jongeren de test verplicht afleggen vóór ze zich inschrijven in de lerarenopleiding.
Voor de opleidingen kleuter en secundair onderwijs gaat het om een test Nederlands. Wie voor lager onderwijs kiest, moet ook zijn kennis wiskunde en Frans bewijzen. Uit de analyses blijkt nu dat ongeveer een op de drie niet het vereiste niveau Nederlands en wiskunde haalt. Voor Frans haalt amper de helft de lat.
‘We stellen al jaren vast dat studenten onvoldoende voorbereid zijn door het middelbaar onderwijs’, zegt Kaat Delrue, lerarenopleider aan de Arteveldehogeschool. ‘Vooral voor Frans: slechts tien procent slaagt voor onze tentamens in oktober. Het taalonderwijs in het middelbaar moet dringend herbekeken worden.’
De hogescholen hopen dat de hervorming van het secundair – die op 1 september 2017 ingaat – dat voor een deel oplost, maar proberen de tekorten binnen de opleiding nu zelf op te lossen. Dat is ook de bedoeling van de proef. ‘Het geeft studenten een goed beeld waar ze staan bij de start van de opleiding’, zegt Eric Vermeylen (Vlohra). ‘Wie voldoende scoort kan met een gerust hart beginnen. En wie tekorten heeft, krijgt van de hogeschool een traject om die bij te spijkeren.’
In het Vlaams regeerakkoord staat dat de proef niet-bindend is, maar onderwijsspecialist van de N-VA Koen Daniëls sluit niet uit dat daar later verandering in komt. ‘Als we een echte toelatingsproef hanteren, maken we van de lerarenopleiding opnieuw een richting die sterke jongeren met ambitie aantrekt’, zegt hij. ‘Net zoals geneeskunde.’
bron: www.destandaard.be, 21 december 2016, http://www.standaard.be/cnt/dmf20161221_02638278
mening: Ik vind de uitslagen van de proeven verontrustend. Ik vind het dan ook heel goed dat er in het begin van het academiejaar proeven worden afgenomen. Ik merk nog altijd studenten die moeilijkheden met spelling en zinsbouw. Het is als leerkracht dan ook een must dat je het Nederlands goed beheerst, want elke leerkracht is immers een leerkracht Nederlands. Ik vind het dan ook goed dat studenten die moeilijkheden hebben, worden geholpen bij hun lacunes. Ik vind het misschien wel een goed idee om de toelatingsproef in te voeren. Heel veel studenten kiezen maar voor de lerarenopleiding nadat ze al enkele andere richtingen hebben geprobeerd. Ze denken dat de lerarenopleiding niet moeilijk is en dat het allemaal vanzelf gaat. Jammer genoeg kom je er met deze ingesteldheid niet. Leerkrachten hebben wel een belangrijke taak om de leerlingen iets bij te brengen en hen op te voeden. Wanneer je dan met tegenzin gaat les geven, is dit niet goed naar mijn mening.