PDA

Bekijk de volledige versie : Kroonprins haalt uit naar Vlaams Belang


SuperJef
30th November 2004, 20:09
Ik hoor zojuist op studio brussel dat Prins Filip zwaar heeft uitgehaald in Story naar het Vlaams Belang. Hij stelde dat het Vlaams Belang als enige doel heeft België kapot te maken en dat hij er alles aan ging doen om dit tegen te houden. Is het de taak van de kroonprins om zulke dingen te verkondigen? Ik persoonlijk vind dit zeer ongepast. Ik denk niet dat die man goed beseft met wat hij bezig is. Zo'n uitlatingen over een partij met 1 miljoen kiezers.. Zeer ongepast voor een prins. Wat moeten het volk nu denken over de toekomstige "leider" van het land? Dit is ook een straatje zonder einde. Als hij al begint met zich uit te laten over zulke onderwerpen , waar eindigt het? Ik vind dit ronduit belachelijk en zeer ongehoord voor een man met zo'n voorbeeldfunctie..

yannick.staelens
30th November 2004, 20:40
Onze welbekende premier heeft zich al verontschuldigd (niet met die woorden, maar komt er toch op neer) voor de roekeloze uitspraken van onze welgeliefde prins...Hij had een slecht dagje...JAAAJAAA???? Een schande voor de 2de keer deze maand! Snapt hij eigelijk wel waar hij mee bezig is? Een prins van een land is iemand die het HELE land en AL zijn inwoners vertegenwoordigd.. wederom negeert hij 1 miljoen Vlamingen.
Persoonlijk niet zo erg vind ik persoonlijk natuurlijk... Een voordeel heeft hij hier niet mee behaald! Een nadeel des te meer!! Hij maakt zich niet alleen belachelijk maar zorgt er ook voor dat andere mensen die eerst wel nog voor het koningshuis waren mss nu gaan twijfelen of onze prins echt wel politiek onafhankelijk is en of hij echt wel in naam van alle Belgen kan spreken..
Ludiek.. niet?

judithgielens
30th November 2004, 20:42
[QUOTE=yannick.staelens] Een schande voor de 2de keer deze maand! Snapt hij eigelijk wel waar hij mee bezig is? Een prins van een land is iemand die het HELE land en AL zijn inwoners vertegenwoordigd.. wederom negeert hij 1 miljoen Vlamingen. [/QUOTE]

inderdaad! 2e keer deze maand al:


Prins Filip wil niet op reis met Vlaams Blokster

Het koningshuis zit danig verveeld met de handelsmissie naar China, die prins Filip van 20 tot 28 november voorzit. De kroonprins wil namelijk liever niet op reis met Marie-Rose Morel van het Vlaams Blok.

Een van de experten op de officiële delegatielijst van Export Vlaanderen is Chris Morel, de vroegere topman van Alcatel Bell, die 25 jaar ervaring heeft in zaken doen met de Chinezen. Morel zit in een rolstoel, en neemt daarom zijn dochter Marie-Rose mee “als rolstoelduwer”.

Marie-Rose is Vlaams parlementslid voor het Vlaams Blok, en dat zint het hof niet. Het kabinet van Vlaams minister Fientje Moerman, de voogdijminister van Export Vlaanderen, zoekt koortsachtig naar een oplossing.


Vlaams Blokster bij handelsmissie: "Privé-aangelegenheid"
Dat Marie-Rose Morel (Vlaams Blok) haar vader vergezelt tijdens de handelsmissie naar China, is voor haar een zuivere privé-aangelegenheid. Het Vlaams Parlementslid vraagt Vlaams minister Fientje Moerman een "krachtdadige reactie", zo meldt ze woensdag in een mededeling.
"Tot mijn ontsteltenis verneem ik dat het Hof problemen heeft met het feit dat ik mijn vader vergezel, ook al gaat het om een strikte privé-aangelegenheid waar ik nooit een politieke zaak van heb willen maken", stelt Morel. "Men laat mij nu geen andere keuze dan aan minister Moerman een krachtdadige reactie te vragen op deze inbreuk op ons privé-leven, waaruit bovendien onbegrip blijkt voor de praktische beperkingen van een rolstoelgebruiker".
bron: Gazet Van Antwerpen, 5-11-2004.

Als hij zo blijft doorgaan gaat dit alles toch wel eens een staartje kunnen krijgen denk ik?

Daddy's Hobby
30th November 2004, 20:45
Ik moet de aanbrenger van dit onderwerp bijtreden. Regelmatig vraag ik me af in welk "ape-land" we momenteel leven. Zulke uitlatingen van Filip, de toekomstige leider van het Belgische volk, zijn totaal ongepast. Denkt hij dan niet aan dat miljoen kiezers die een duidelijk signaal willen geven dat er dringend een noodzaak is aan een degelijk en gepast beleid in Belgïe?
Laten we dan maar zwijgen over de "beloofde positieve tendensen" van Verhofstad, welke in de onderste lade zijn verdwenen, over de "verlaagde belastingen" die we zeker in 2005 gingen voelen, over de economie, over het "medicatie-gevecht". Filip zou zich wat meer voorbeeldig bezighouden met Mathilde en Elisabeth.... :mad:

Pieterjan
30th November 2004, 20:45
Natuurlijk zal hij er alles aan doen om dit tegen te houden! Heel de koninklijke familie ontvangt zijn inkomsten vanuit het Belgische model. Ik durf Belgische hier amper uit te spreken, we weten ondertussen allemaal wie de geldschieter is in dit "land". Zelfs de unionisten onder ons zullen zich er bij moeten neerleggen.

Hierbij wil ik direct ook de dialoog voeren over het nut van een koning. Bij deze mijn mening:

- Het staatshoofd wordt niet geselecteerd op grond van geschiktheid of op grond van de wil van de bevolking, doch slechts op grond van geboorte. Bovendien is een koning of koningin in principe staatshoofd voor het leven. Een slechte president zou slechts vier jaar aan de macht blijven en zelfs dan nog is er de mogelijkheid tot impeachment. Een koning zet je niet zomaar af, dan moet hij het wel heel erg bont gemaakt hebben.

- Voorstanders van de monarchie waarderen het erg dat een koning of koningin boven de politiek staat, boven de partijen en eigenlijk ook een beetje boven de rest van het volk. Hebben we eerst in Artikel 1 van onze Grondwet de discriminatie uitgebannen, dan kun je toch moeilijk een persoon op grond van zijn of haar afkomst boven de rest van het volk stellen. Nu ja, bóven het volk, dat is nog maar de vraag. Het is een raar soort situatie waarbij de ministers politiek verantwoordelijk zijn voor alles wat het staatshoofd zegt. Zou het staatshoofd zelf openlijk zijn of haar mening uiten, dan is het land te klein. Eigenlijk staat het staatshoofd op een bepaalde manier onder curatele, zonder dat dat hardop gezegd mag worden. Wel is er geregeld overleg tussen het staatshoofd en de ministers, maar wat daar gezegd wordt, moet strikt geheim blijven:achterkamertjespolitiek dus.

- ...

Alternatieven:

- Een president met beperkte invloed die de plaats inneemt van de huidige koningin. De president heeft niet de dagelijkse leiding over de regering. Deze hoeft niet vaak gekozen te worden en zou eventueel door het parlement gekozen kunnen worden in plaats van rechtstreeks. Duitsland heeft een dergelijke president (maar die wordt wel rechtstreeks gekozen). Het voordeel is dat de huidige grondwet grotendeels intact kan blijven, waarbij de rol van de koning wordt vervuld door de president. Alleen de procedure om het staatshoofd te kiezen, verandert.

- Een president met grotere invloed, die rechtstreeks door de bevolking wordt gekozen en die de ministerraad direct voorzit. In dit geval wordt de regering samengesteld door de president en niet geformeerd door de fracties in de Tweede Kamer. Frankrijk heeft een dergelijke president.



Hieronder kan je een ander artikel over de politiek getinte uitspraken van prins Filip nalezen:

Filip veroorzaakt storm in glas water

Van onze redacteur
Steven Samyn
29/11/2004

BRUSSEL - Het beleid rond buitenlandse handel - vandaag een bevoegdheid van de regio's - moet opnieuw Belgischer worden. Dat liet prins Filip verstaan tijdens zijn handelsmissie in China. De suggestie viel niet bij iedereen in goede aarde.


DE prins riep in een aantal interviews de gewesten en gemeenschappen in ons land op de krachten te bundelen. N-VA-voorzitter Bart De Wever reageerde geprikkeld op de uitspraken. ,,De koninklijke familie is decorum. Om die rol te spelen, krijgen ze elk jaar tientallen miljoenen belastingsgeld. Als de prins te pas en te onpas zijn eigen mening wil verkondigen, moet hij maar deelnemen aan de verkiezingen.''

De grondwet bepaalt dat de koning onschendbaar is en de politieke verantwoordelijkheid bij de ministers ligt, aldus De Wever. Door het gewoonterecht is dit uitgebreid tot de leden van de koninklijke familie. Als een lid van de koninklijke familie ongelukkige uitspraken doet, is het aan de regering om hem of haar terug te fluiten.
Voor Spirit is het uitgesloten dat de bevoegdheid voor buitenlandse handel opnieuw in een Belgisch keurslijf zou worden gedrongen. ,,Vlaanderen moet, net als Wallonië, zelf zijn economische troeven kunnen uitspelen in de wereld. Daar heeft ieder gewest baat bij'', verklaarde voorzitter Geert Lambert. ,,Voor Spirit zijn gemeenschappelijke missies van de regio's uiteraard niet uitgesloten, maar we vragen wel dat de vertegenwoordigers van het Hof de grondwettelijke realiteit van dit land aanvaarden. Iedereen moet de federale structuur respecteren.''

Jacques Hermans, de woordvoerder van minister van Economie Marc Verwilghen (VLD), nuanceerde de uitspraken van de prins. ,,Hij heeft gezegd dat we met één stem moeten spreken. Er is geen sprake van dat de regionalisering van buitenlandse handel naar aanleiding van de prinselijke uitspraken ter discussie gesteld zou worden. De prins heeft gewoon gezegd dat we voor onze buitenlandse gesprekspartners als één geheel naar buiten moeten komen. Het is de enige manier om aan de bak te komen.''

Bij Vlaams minister van Economie Fientje Moerman (VLD) vielen gelijkaardige reacties te horen. ,,Het lijkt ons logisch dat de regio's samenwerken om buitenlandse missies tot een goed einde te brengen. De prins kan daarbij ongetwijfeld deuren openen'', aldus woordvoerster Annemie Nijs. ,,Het herfederaliseren van buitenlandse handel is trouwens nooit aan de orde geweest.''

Premier Guy Verhofstadt (VLD) reageerde in een mededeling alleen op de kritiek van De Wever, niet op die van Spirit. ,,Dat de prins, na een geslaagde economische missie waar alle Gewesten aan deelnamen, de hoop uitspreekt dat de regio's nog nauwer gaan samenwerken, is volkomen evident. Een goede en intense samenwerking tussen de regio's is de lijn die deze regering expliciet volgt en wil volhouden. Dat is goed voor onze bedrijven en onze export'', luidde het. Volgens Verhofstadt zoekt de N-VA een incident waar er geen is. ,,Daarmee wil De Wever zijn echte agenda, de splitsing van het land, op het voorplan plaatsen.''



©Copyright De Standaard

SuperJef
30th November 2004, 20:50
Ik geef Pieterjan volkomen gelijk. Beter kan je het niet zeggen..

yannick.staelens
30th November 2004, 20:56
Als je PieterJan in de les bezig hoort weet je dat hij bijna altijd gelijk heeft :D :D Uitleggen kan em as de beste e ;)
3 HOERAATJES VOOR ONZE PJ ;) :rolleyes:

Kenny
1st December 2004, 00:39
[QUOTE=yannick.staelens]Als je PieterJan in de les bezig hoort weet je dat hij bijna altijd gelijk heeft :D :D Uitleggen kan em as de beste e ;) [/QUOTE]

Hij heeft het dan ook geleerd van de meester... :D


Even ontopic...

Van mij mag Filip (of is't Philippe?) zeggen wat hij wil, zolang hij maar beseft dat niemand (of toch bijna niemand) nog enige waarde hecht aan z'n uitspraken.

Wat de prins aanhaalt is trouwens niks nieuws. Het Vlaams Bl... euh Belang zegt al jaren dat ze België willen vernietigen. Het enige wat hij nu gedaan heeft, is hun propaganda herhalen (letterlijk zelfs), maar dan wel voor een groter publiek. Diegenen die nog enige waarde aan wat de prins zegt, zijn toch sowieso mensen die nooit ofte nimmer voor een nationalistische partij zouden stemmen. Met dank dus...

Men kan zich natuurlijk beginnen afvragen of een adellijke heer zoals Filip zich met politiek mag bemoeien. Misschien wel, misschien niet... ik zou eigenlijk niet weten waarom hij dat niet zou mogen. Hij mag ook gaan stemmen dus waarom niet publiekelijk zijn mening kenbaar maken?

Dit heeft wel wat gelijkenissen met wat kardinaal Joos onlangs zei over homo's en lesbiennes. Vreemd eigenlijk, dat half België toen ook op z'n kop stond omdat een 80-jarige man die opgegroeid was tussen de twee Groote Oorlogen, z'n ultraconservatieve mening had bekend gemaakt. Wie had dat nu durven denken... een 80-jarige kerkleider (toch één van de meest progressieve beroepen die er zijn?) die niet kon begrijpen dat sommige mensen seksueel anders geaard zijn.

Hetzelfde zie ik nu ook gebeuren. Een man in functie mag blijkbaar niet dezelfde mening hebben als de bakker hier op de hoek, omdat dat politiek incorrect is. Wel, u weet wat ik denk van die politieke correctheid. Pak zoiets toch aan op inhoud, in plaats van de zaken zo op te blazen. Met alle respect overigens, mijn beste kameraden.

Ik dacht nooit dat ik het zou zeggen, maar ik kan onze Filip z'n gedrag alleen maar aanmoedigen. Hoe sterk ik de monarchie ook veracht, ik heb nu hetzelfde gevoel dat ik had toen enkele maanden geleden Prins Bernhard het Protocol
aan z'n laars lapte (http://www.novatv.nl/index.cfm?fuseaction=videoaudio.details&reportage_id=1190) en het -terecht- opnam voor de twee vervolgde winkelmedewerkers van de Albert Heijn-keten.

Barst
1st December 2004, 01:24
Als onvervalst non-royalist heb ik mij eveneens verbaasd over de portie nieuwstijd die deze avond naar dit quasi-non-event is uitgegaan...

Maar alléén op inhoud? Dan gaat het om een 'royaal' unitarist die zijn zaak verdedigt tegen een partij die hem al jaren onderuit poogt te halen. Woord en wederwoord lokken elkaar nu eenmaal uit binnen de uitersten van een spectrum... de normaalste zaak van de wereld.

Maar juist aan het wederwoord zit een niet onbelangrijk formeel aspect: het feit dat de toekomstige koning van het land zich ondubbelzinnig afzet tegen een partij (zelfs al is het vanuit inhoudelijk perspectief 'begrijpelijk'). Want als koning in spe kan hij zich bezwaarlijk koning gaan noemen van 90% van de Belgen, maar is hij bij wet gebonden aan het koningschap over ALLE Belgen. En juist dit laatste zorgt op formeel vlak voor de nodige constitutionele muizenissen, want onze troonpretendent wordt verondersteld GANS het land te representeren (in functie tenminste)...

Daarbij moeten zijn uitspraken steeds 'gedekt' zijn door de regering, want deze laatste is 'verantwoordelijk' voor elk woord dat Filip publiekelijk als kroonprins uitkraamt. Geen wonder dat Verhofstadt stante pede de prins enigszins op zijn plaats moest zetten, want als Filip zich nog verder zou gaan vermeien in PARTIJPOLITIEKE antipathieën, dan bezondigt hij zich aan contraproductiviteit jegens het koningsambt dat per definitie slaat op HEEL het land...

En, terug naar het inhoudelijke, Verhofstadt heeft ongetwijfeld de demarche van Filip evenmin kunnen appreciëren in het licht van de ruk naar rechts van zijn eigen VLD, zeker nadat deze laatste deze week al manifest haar staart introk in het Vlaamse Parlement m.b.t. de betwistbare dotatieregeling tegenover het Vlaams 'Blelang'. Je ziet elke dag de oppositie tegen het cordon sanitaire meer en meer wegsmelten, maar zowel CD&V als VLD hoeden zich er voor om als eerste een aanzoek te doen... Geen wonder: hoeveel royalisten en unitaristen zouden hun stem niet aan één van beide partijen gegeven hebben bij de vorige verkiezingen? Mij niet gelaten: als twee honden vechten om één been... (en die derde is écht niet het VB: begint stilaan echt wel een beetje 'bruin' aan te bakken wegens te lang sudderen, en de laatste tijd beginnen ze zich zelfs te branden aan plat opportunisme: hun enige échte ware gelaat overigens, en dat hoeven ze voor mij geenszins aan te tonen door hun oppositiekuur (-kuren?) te laten varen) :D

Davy V.H.
1st December 2004, 02:00
Deed me denken aan deze... :D

PRINS FILIP BIJ DE VARKENS

Prins Filip bezoekt een boerderij en de pers is er natuurlijk bij. Een fotograaf maakt een foto in de varkensstal.

Zegt de prins: "Schrijf nu niet onder die foto 'Filip met de varkens' hé meneer de fotograaf."

Volgende dag staat de foto in de krant en eronder staat Prins Filip, derde van links.

Mja ik keek ook wel raar op toen ze er zo een hele heisa rond maakten op het nieuws. Persoonlijk begrijp ik de prins wel. Hij heeft al veel naar zijn hoofd (en familie) geslingerd gekregen de laatse jaren en ik denk dat de sprekwoordelijke druppel gevallen is. Net of jij het graag zou hebben dat ze jou en je familie in de pers wekelijks onderuit halen en beledigen. Los van de discussie natuurlijk of de monarchie moet afgeschaft worden... Dat is een heel ander topic... ;)

*Sara*
1st December 2004, 09:42
Dus, er is vrijheid van meningsuiting, maar niet als je tot de koninklijke familie behoort?
Van Gogh, Fortuyn, de Winter en dergelijken worden van her en der bejubeld omdat zij zich openbaar aftzetten tegen buitenlanders en er niet eens twee keer over nadenken voor ze racistische uitspraken doen, maar als Filip iets dergelijks doet staat België op stelten?
Hij, en zijn hele familie worden al jaren door het Blok (want het is niet omdat zij een andere naam hebben, dat ze veranderd zijn en dat ik ze anders moet noemen) belachelijk gemaakt en hij zou zich daar is niet één keer tegen mogen verdedigen?
Ik ben ook zeker geen royalist, voor mij hoeft heel dat koningshuis al lang niet meer, maar ik ben wel menselijk!

Akkoord, het koningshuis is hoofd van ALLE Belgen, maar zoals al herhaaldelijk is aangehaald, welke functie heeft die man echt? Heeft het feit dat hij zulke uitspraken doet ook maar enige invloed op het bestuur van het land? Volgens mij zeker niet. Bovendien leven we in een democratie, waar ons land (en dus ook ALLE Belgen) vertegenwoordigd wordt door volksvertegenwoordigers. ALs zij zich aan zulke uitspraken mogen botvieren, dan mag een man als Filip, die uiteindelijk geen enkele reële macht heeft, dat van mij gerust ook!

Laat al die media-aandacht er rond toch! Zijn er echt geen belangrijkere dingen gaande in de wereld?

katleen
1st December 2004, 13:11
Dus, er is vrijheid van meningsuiting, maar niet als je tot de koninklijke familie behoort?

Daar ben ik het dus volledig mee eens! Hier werd een week geleden nog druk gediscussieerd over de vrije meningsuiting (dan in het voordeel van het vlaams belang) en nu als er iets slechts gezegd wordt mag dat niet! Waar zitten jullie dan met de vrije meningsuiting! Mag een prins geen mening hebben? Het gaat ten slotte ook over zijn België waar hij binnen enige jaren voor verantwoordelijk is!

Jochen
1st December 2004, 20:58
Bijna alle Walen vinden dat de kroonprins gelijk heeft, ik sluit mij volledig aan bij de Walen. (Misschien omdat ik uit Limburg kom, den uithoek van Vlaanderen)
Ik heb twee Waalse nonkels en moest België ooit uiteenvallen, wat ga je dan doen met die mensen? Uit Vlaanderen zetten, terwijl ze getrouwd zijn met een Vlaamse? en wat gaan ze met Brussel doen, vechten zoals in Israël en Palestina? Een muur rond bouwen zoals de Russen met Berlijn hebben gedaan?
Ik zou mij doodschamen mocht er ooit op mijne pas de Vlaamse nationaliteit komen te staan.
Dus lang leve Prins Filip

Kenny
1st December 2004, 21:58
[QUOTE=Jochen]Bijna alle Walen vinden dat de kroonprins gelijk heeft, ik sluit mij volledig aan bij de Walen.[/quote]

Ja, wat een verrassing! Wat de Walen over het Vlaams Belang vinden, heeft geen invloed op ons.

(Misschien omdat ik uit Limburg kom, den uithoek van Vlaanderen)

Ach, trek het u niet aan. :D

Ik heb twee Waalse nonkels en moest België ooit uiteenvallen, wat ga je dan doen met die mensen? Uit Vlaanderen zetten, terwijl ze getrouwd zijn met een Vlaamse?

Nee, wie zegt dat die mensen hier niet meer binnen mogen? Ik denk niet dat iemand dat hier gesuggereerd heeft... Het komt er maar op neer dat de Walen vanaf dan op eigen benen moeten staan. Als jouw nonkels hier wonen, dan zegt toch niemand dat zij hier opeens zouden moeten vertrekken?

en wat gaan ze met Brussel doen, vechten zoals in Israël en Palestina? Een muur rond bouwen zoals de Russen met Berlijn hebben gedaan

Nee. Wat met Brussel? Dat zien we wel als het zover is, maar als u zo lang niet kan wachten, zoek dan maar naar één van de tientallen theorieën die je vast en zeker wel kan vinden op websites van de N-VA, de VVB en consoorten.

Wat vindt u trouwens van de keuze aan de Brusselaars zelf over te laten bij een eventuele splitsing?

Ik zou mij doodschamen mocht er ooit op mijne pas de Vlaamse nationaliteit komen te staan.

Maar u bent vrij om te gaan wonen waar u wil. Als u liever de Waalse (of nog een andere?) nationaliteit hebt, dan is er niemand die u daarvoor iets in de weg legt.

judithgielens
4th December 2004, 13:26
Op de website van HLN (http://www.hln.be/hln/art/cache/homehome.html) staat er een poll:

Is prins Filip zijn boekje te buiten gegaan door zwaar uit te halen naar Vlaams Belang?

Ja
56.9%

Nee
41%

Geen mening
2.1%




Dit toont dus wel aan dat de meerderheid van de Vlamingen(of toch alleszins iedereen die gestemd heeft) vindt dat het eigenlijk niet kan dat Prins Filip zo uithaalde naar het VLaams Belang.

*Sara*
5th December 2004, 17:01
Ik ben blij dat je het zelf hebt over "iedereen die gestemd heeft", want ik heb (had) bijvoorbeeld nog niet gestemd. En het is natuurlijk ook wel zo dat er niet bij vermeld staat hoevel mensen het WEL gedaan hebben en je dus eigenlijk geen besluit kan/mag vormen op basis van deze uitslagen.

judithgielens
5th December 2004, 17:05
[QUOTE=*Sara*]Ik ben blij dat je het zelf hebt over "iedereen die gestemd heeft", want ik heb (had) bijvoorbeeld nog niet gestemd. En het is natuurlijk ook wel zo dat er niet bij vermeld staat hoevel mensen het WEL gedaan hebben en je dus eigenlijk geen besluit kan/mag vormen op basis van deze uitslagen.[/QUOTE]

Ik weet het, dergelijke dingen moet je altijd met een zoutvat(vol met korreltjes zout) nemen
Toch denk ik wel dat ik mag zeggen dat Prins filip toch ong op +- 1miljoen kiezers hunne teen heeft getrapt door dat te zeggen, en dat vind ik toch al heel wat! zie je die 1miljoen al voort paleis in Brussel gaan betogen? tzal wa geven ;)

Kenny
5th December 2004, 17:11
[QUOTE=judithgielens]zie je die 1miljoen al voort paleis in Brussel gaan betogen? tzal wa geven ;)[/QUOTE]

Puur ideologisch heeft dat paleis hetzelfde effect op die kiezers als kryptonite dat had op Superman. :P

yannick.staelens
6th December 2004, 21:32
[QUOTE=judithgielens]Ik weet het, dergelijke dingen moet je altijd met een zoutvat(vol met korreltjes zout) nemen
Toch denk ik wel dat ik mag zeggen dat Prins filip toch ong op +- 1miljoen kiezers hunne teen heeft getrapt door dat te zeggen, en dat vind ik toch al heel wat! zie je die 1miljoen al voort paleis in Brussel gaan betogen? tzal wa geven ;)[/QUOTE]

Ik denk zelfs dat 1 miloen een zeer laag geschat getal is Judith! Even ZEER snel "gerekend"==>1miljoen Vlaams Blok stemmers, +/1 100 00 NVA stemmers al zeker
Maar daar komt toch ook nog bij, de mensen die niet op 1 van deze partijen stemmen maar toch deze mening delen..
Een schatting van 2 à 3 miljoen lijkt mij daarom zeker niet overdreven...

*Sara*
8th December 2004, 19:52
En hoeveel van die 1 miljoen stemmen zijn ECHTE stemmen voor het Vlaams belang en geen proteststemmen? Hoeveel van dat aantal staat echt achter de ideeën van het VB?

SuperJef
8th December 2004, 19:56
En hoeveel van die 1 miljoen stemmen zijn ECHTE stemmen voor het Vlaams belang en geen proteststemmen? Hoeveel van dat aantal staat echt achter de ideeën van het VB?

Daar zou je wel eens van kunnen verschieten hoor Sara'tje :rolleyes:

Kenny
8th December 2004, 23:39
[QUOTE=*Sara*]En hoeveel van die 1 miljoen stemmen zijn ECHTE stemmen voor het Vlaams belang en geen proteststemmen? Hoeveel van dat aantal staat echt achter de ideeën van het VB?[/QUOTE]

Dat vind ik wel een interessante vraag maar ik denk niet dat iemand daar een cijfer op kan plakken. In elk geval is het vooral de migrantenproblematiek die de mensen aantrekt tot het VB, en in mindere mate ook hun Vlaams-nationalistische houding.

Ik heb ff gegooglet en ik vond dit artikel: http://www.kms.be/docs/NetwerkRacismeKeren/Brief4/OnderzoekVlaamsBlokRacismeKeren.htm

Is best wel interessant om es door te nemen. Op andere websites vind je dan weer totaal andere gegevens.

*Sara*
9th December 2004, 17:14
[QUOTE=SuperJef]Daar zou je wel eens van kunnen verschieten hoor Sara'tje :rolleyes:[/QUOTE]

Ik denk jij nochtans ook...Jefke

Roel
9th December 2004, 19:35
Zou ik ook willen weten! Vele die-hardblokstemmers zijn enkel voor de rechtse aanpak van het blok! Vreemdelingen buiten! Wat zouden onze blokkers op reis doen als zij werden ontvangen met dezelfde gastvrijheid die zij aan de dag stellen. (reis niet letterlijk nemen a.u.b)