PDA

Bekijk de volledige versie : Overal water op de dwergplaneet Ceres


Brenda.T*ga
16th December 2016, 15:42
[SIZE=5]Overal water op de dwergplaneet Ceres[/SIZE]

Overal op de dwergplaneet Ceres is er water te vinden. Dat heeft allesoversterrenkunde.nl gemeld op gezag van de publicaties Nature Astronomy en Science.

De Amerikaanse ruimtesonde Dawn ontdekte dat er zowel op als vlak onder het oppervlak van Ceres ijs of bevroren water te vinden is. Het oppervlakte-ijs bevindt zich op de donkere bodems van kraters nabij de noordpool. Het ondergrondse ijs is over een veel groter gebied verspreid.

Het ondergrondse ijs is opgespoord met het instrument GRaND, dat de concentraties van waterstof, ijzer en kalium in de bovenste meter van de bodem van Ceres heeft gemeten. De waterstofconcentratie geldt als een indicatie voor de aanwezigheid van water, dat bij de zeer lage temperaturen op de dwergplaneet in bevroren toestand moet zijn.

Poreus mengsel

De verborgen ijsvoorraden vormen geen vaste laag. Het is waarschijnlijk een poreus mengsel van rotsachtig materiaal en enkele tientallen procenten ijs. Dat is in overeenstemming met theoretische voorspellingen van bijna dertig jaar geleden, die aangaven dat ijs vlak onder het oppervlak van Ceres miljarden jaren kan standhouden zonder te sublimeren.

De ijsvoorraden op de bodems van de poolkraters hebben een veel bescheidener omvang. Wetenschappers hebben honderden van deze kraters onderzocht op heldere plekken die op de aanwezigheid van ijs wijzen. Slechts bij tien ervan is inderdaad ijs aangetroffen.

Koudevallen

De poolkraters, waarvan de bodems bijna voortdurend in duisternis zijn gehuld, fungeren als 'koudevallen'. De temperaturen zijn dermate laag dat eventuele watermoleculen die hier verzeild raken onherroepelijk als ijs neerslaan. Deze watermoleculen kunnen afkomstig zijn uit de ijskorst van de dwergplaneet, maar ook uit de ruimte. Ook in kraters bij de polen van de Maan en van de planeet Mercurius zijn van deze ijsafzettingen aangetroffen, aldus de website.

Waterijs op andere planeten is belangrijk want het is een essentiële ingrediënt voor leven zoals wij dit kennen, zegt het Jet Propulsion Laboratory van het Amerikaanse ruimtevaartbureau NASA.
Ceres is het grootste object in de asteroïdengordel tussen Mars en Jupiter.

Datum: 16/12/2016
Bron: http://www.demorgen.be/wetenschap/overal-water-op-de-dwergplaneet-ceres-b5bd2bb7/

Mening: Ik postte al vaker nieuws over de zoektocht naar bewoonbare planeten, omdat ik het zeer interessant vind om te zien wat men ontdekt in het mysterieuze heelal dat mij zo fascineert. Omdat de mensheid de aarde in een versneld tempo kapot aan het maken is, vind ik het ongelooflijk goed nieuws dat men water heeft gevonden op de dwergplaneet Ceres. Zoals Het Jet Propulsion Laboratory zegt, is waterijs belangrijk omdat het een essentieel ingrediënt is voor leven zoals wij dit kennen. Uiteraard moeten we onszelf dan wel enkele vragen stellen: als we uiteindelijk de middelen vinden om naar een andere planeet te verhuizen, gebeurt er dan niet hetzelfde als hier op aarde? Moeten wij onze levensstijl niet drastisch veranderen? Deze grote verhuis zal uiteraard nog niet voor onze generaties zijn, maar ik vind het wel belangrijk om hierover na te denken voor onze nakomelingen. Willen we hen echt op een stervende wereld zetten?