PDA

Bekijk de volledige versie : Zorgt een asteroïde in een oceaan voor een catastrofale tsunami?


Karolien H*eselmans
16th December 2016, 11:29
Op dit moment houdt Nasa 1717 objecten, in de buurt van de aarde die mogelijk gevaarlijke asteroïden zijn, in het oog. Omdat de kans het grootst is dat zo'n asteroïde in een oceaan terechtkomt - 70 procent van het aardoppervlak bestaat eruit - maakten wetenschappers van de Los Alamos National Laboratory een knappe simulatie van zo'n scenario.

Het laboratorium bootsten voor het Amerikaanse ruimteagentschap Nasa met behulp van gesofisticeerde computerprogramma's na hoe de kinetische energie van een asteroïde wordt overgezet op de atmosfeer en de oceaan. Het moet Nasa helpen te beslissen hoe het onze planeet beschermt.
Uit de simulatie blijkt dat wanneer zo'n asteroïde binnen minder dan 20 kilometer van een bewoonde kustlijn neerkomt, de gevolgen rampzalig zijn, met*zware overstromingen, hoge temperaturen en windstoten met de kracht van een orkaan.

Als de asteroïde meer naar het midden van een oceaan valt, zijn de gevolgen moeilijker in te schatten. De manier waarop de kinetische energie wordt overgezet op het water kan erg variëren naargelang de omstandigheden. Toch zou een tsunami die door de impact*wordt veroorzaakt, volgens de wetenschappers waarschijnlijk niet catastrofaal zijn voor de nabijgelegen kustgebieden.

Toch kan de val van zo'n asteroïde in het midden van een oceaan ernstige gevolgen hebben. Als de asteroïde nog kokend heet is, kan die honderden megatons aan water in de atmosfeer 'spatten'. Als die waterdamp in de stratosfeer komt, blijft die daar voor jaren hangen. Dat zou dan weer een broeikaseffect kunnen genereren dat het klimaat ernstig kan verstoren.

Bron: De Standaard, wetenschap, 15/12/2016, http://www.standaard.be/cnt/dmf20161215_02628123

Eigen mening:
Het is leuk dat de wetenschappers niet alleen bezig zijn met dingen die ver van ons gebeuren in het heelal, maar dat er ook vlak bij de aarde gekeken wordt. Ik weet dat asteroïden verbranden in onze atmosfeer, maar als ze groter dan 100 meter zijn dan kunnen ze niet helemaal verbranden. Hier zeggen ze in het artikel dat de kans het grootst is dat de asteroïde inslaat in een oceaan of zee en dat het rampzalig is voor de kustgebieden omwille van een tsunami. Ik denk eerlijk gezegd dat het nog rampzaliger is als een asteroïde plots inslaat op het land. Van een overstroming kan je vluchten, want de inslag van een asteroïde wordt gemeld. Mensen weten het en de mensen die wonen in de gebieden de getroffen zouden worden gaan vluchten. Stel een asteroïde slaat plots in op het land. Als daar mensen wonen, zijn die opslagdood. Zij hebben geen kans gehad om te vluchten. Als we het geheel bekijken in de context van een aangekondigde inslag van een asteroïde, dan ben ik het eens met het artikel. Want slaat het, aangekondigd, in op het land, dan is er ook een grote kans dat de mensen gevlucht zijn. De inslag creëert ook geen verdere grote gevolgen zoals een tsunami. De gevolgen van een inslag in het water die beschreven staan in dit artikel zijn veel groter. Dus ik ben het eens met het artikel, maar als het plots gebeurd vind ik toch dat het op land gevaarlijker is. Ik weet er niet het fijne van, maar dit is hoe ik erover denk. Ik vind het moeilijk om te aanvaarden dat de kans erin zit dat er asteroïden neerstorten op de aarde en grote gevolgen kunnen geven. Alles verandert plots en ik kan er niets aan doen. Dat vindt ik angstaanjagend, daarom wil ik over dit onderwerp meer te weten komen.