Inloggen

Bekijk de volledige versie : Straks geen herexamens meer aan UGent?


Elien.S*mers
13th December 2016, 11:22
Straks geen herexamens meer aan UGent?
Vandaag om 09:14

Een van de opties die op tafel ligt houdt een afschaffing van de herexamens in.

De UGent heeft vier scenario’s klaarliggen voor een herschikking van het academiejaar. In het meest ingrijpende scenario zijn er zelfs geen herexamens meer. ‘Let wel, dit is nog maar een denkoefening’, zegt onderwijsdirecteur Ilse De Bourdeaudhuij.

De start van het academiejaar op 1 september, om de vijf weken examen en geen herexamens meer. Dat is een van de opties die de UGent momenteel overweegt voor een herindeling van het academiejaar. Dat schrijven Het Laatste Nieuws en De Morgen vandaag. De universiteit vindt het niet opportuun dat alle vakken gebundeld worden in semestriële examens. Aparte modules dragen de voorkeur weg.

De drie andere scenario’s zijn iets minder ingrijpend, maar houden toch ook een verandering in. In alle scenario’s zal het academiejaar starten op 1 september en zullen studenten hun herexamens meteen na hun eerste zit in mei kunnen afleggen, zodat de leerstof niet te ver weg zit en makkelijker weer kan opgeroepen worden.

De opties worden nu door een reeks van raden en commissies afgetoetst en in enkele faculteiten loopt er al een proefproject. Als een van de scenario’s erdoor komt, zal dat ten vroegste voor het academiejaar 2019-202 zijn. Sneller kan namelijk niet, omdat er heel wat voorbereiding voorafgaat aan zo’n verandering en omdat er een overgangsjaar zal nodig zijn.

Ook de KU Leuven overweegt een aanpassing van het academiejaar, maar daar staat het nog in zijn kinderschoenen. ‘Binnenkort stellen we een werkgroep samen met studenten, proffen, en administratief en technisch personeel die de voor- en nadelen van het huidige systeem en de voor- en nadelen van een eventuele aanpassing zullen bekijken. Maar er is nog niets zeker. Zelfs niet of er een aanpassing komt’, zegt vicerector Onderwijsbeleid Didier Pollefeyt.

Aan de UA en de VUB lopen ze voorlopig niet warm voor een aanpassing. ‘Er zijn voorlopig niet genoeg aanwijzingen dat een herindeling van het academiejaar beter zou zijn’, klinkt het aan de UA. De VUB spreekt dan weer van onvoldoende draagvlak, maar wil het in de toekomst wel bekijken.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20161213_02623463

Eigen mening:
Alles heeft zijn voor – en nadelen en dat zien we ook hier. De eerste reactie bij het starten van het academiejaar op 1 september zou leiden tot de gevulde argumenten over de vakantie. Krijgen we dan geen drie maanden vakantie meer? Hebben we dan wel voldoende tijd om herexamens af te leggen en nog even te ontspannen? Ik merk aan het artikel dat ze hier een oplossing voor hebben gevonden door de herexamens niet lang na de eerste zittijd te plannen. Op zich, in theorie, vind ik dat een mooi initiatief. De leerstof krijgt de kans niet om weg te vloeien en tegelijkertijd krijg je de kans om nadien meer vakantie te hebben in de plaats van eerst een maand vrij en dan de herexamens te plannen. Toch merk ik erg wat voorzichtigheid in het artikel. Dat met reden, volgens mij, door het idee van herexamens af te schaffen. Door dat te lezen, merkte ik bij mezelf ook een verraste reactie op. Kan dat wel? Er zijn veel artikels die klagen over het feit dat jongeren te lang over een opleiding doen, vaak een of twee jaar langer dan de voorziene tijd. Door het wegnemen van de kans tot een herexamen gaan we daar geen goed aan doen. In tegendeel, dat gaat alleen maar erger worden. Tal van studenten geraken er met het herexamen wel door en kunnen op die manier vlot naar het volgende academiejaar. Deze kans wordt nu weggenomen waardoor je automatisch dat opnieuw zou moeten doen. Voor mij lijkt dat een stap te ver als ze niets aan het totale pakket veranderen. Geen herexamens zou alleen maar ten goede komen wanneer de gehele evaluatie ook een verandering met zich meekrijgt. Het is een gevoelig onderwerp en welke beslissing ze ook nemen, er zal altijd een grote invloed zijn op de studenten en er zullen altijd voor – en tegenstanders zijn. Ik ben vooral een voorstander van het feit dat ze nadenken en mogelijke andere manieren willen testen in functie van het hoger onderwijs.